• Anonym

    Hur tidigt kan man börja använda tampong?!

    Har en dotter som nyligen fyllt 12 och hon har haft mens en gång. Nu ska hon resa bort och vara borta o två veckor. Hon är rädd att få mens när hon är bortrest och inte kan bada. Hon vill därför använda tampong. Vad säger ni andra? Är det tidigt att börja med tampong som 12-åring? Hur gör andra och när började ni andra använda tamponger?

  • Svar på tråden Hur tidigt kan man börja använda tampong?!
  • Anonym

    Nä det borde väl inte vara något problem? Jag hade då tampong i den åldern och jag har överlevt;)

  • Anonym

    låt henne försöka, en del har svårt att f in den i början-utan att det gör ont eller tar emot.

  • Anonym (Minoo)

    Om man kan få in den så kör, men jag har en vuxen väninna som hävdar att hon inte kan ha tampong för att det gör ont, fast hon fött barn och allt.

    Så testa före, chansa inte.

  • Lemio

    Hon kan ju testa. Jag använde i den åldern. Men om hon testar innan mens så påminn henne om att det är svårare att få in en när man inte har mens. Iaf för mej :)

  • Lydia H

    Om man använder lite glidmedel när man för in tampongen blir det genast mycket lättare.. Sen är ju de minsta tampongerna lättare att få in.

  • Young Women

    Tja, jag är själv 12 år och jag har haft mens i ungefär 1 år, och man kan faktist använda tampong redan vid sin första mens, jag har använt det och det funkar bra, men man får börja med den minsta storleken när man använder det för första gången. Så låt henne testa tampong om hon så vill, det skadar ju henne inte.

  • elyse

    Jag började med tampong under min första mens. Jag var då drygt 12. Månaden efter skulle vi till Mallorca så... Tampax var bra, då behövs ingen direkt teknik och höljet (som man drar ut efter insättningen) glider bra.

  • IsDimma

    Jag fick min mens när jag fyllde tolv. Jag simmade på den tiden så det var liksom ingen möjlighet att inte använda tampong. Funkade bra.
    Idag hade jag önskat att jag upptäckt menskoppen redan på den tiden.

  • Anonym (Kan)

    Om hon kan använda det är det väl inga problem. Jag kunde absolut inte använda tampong innan jag hade haft sex första gången, det tog bara emot och gjorde ont!

Svar på tråden Hur tidigt kan man börja använda tampong?!