• Anonym

Anlita advokat vid tvist, vem står för kostnaden?

Hej...

Jag tänkte begära gemensam vårdnad för mitt barn. Barnets moder vill ha ensam vårdnad. Har pratat med en advokat och han säger att en process kan kosta uppåt 50.000 kr där försäkringen täcker detta belopp, förutom en självrisk på 5-15 tusen beroende på hur lång processen tar.

Nu är frågan. Om jag vinner detta, dvs får gemensam vårdnad. Får jag betala självrisken eller får mamman betala den eftersom att hon förlorar?

Nästa fråga: om jag anlitar en advokat, måste hon också anlita en sådan? hur funkar det?

Barnets moder vill jävlas så mycket hon bara kan och hon kommer kräva ensam vårdnad bara för att hon vet att jag kommer ta in advokat och därför få betala massa onödiga pengar i advokatkostnader. Detta kommer hon må gott åt. Bara av vetskapen att hennes trotsighet kommer kosta mig pengar ger henne ett inre välmående.

Jag menar inte onödigt som i onödigt. Det är helt klart värt det för barnets skull. Jag menar mer att det är onödigt eftersom att hon enbart gör det för att ge mig extra utgifter. Kunde lika gärna undvikas genom att hon går med på det utan protester. 

• Svar på tråden Anlita advokat vid tvist, vem står för kostnaden?
  • Anonym

Vid vårdnadstvister får var och en stå för kostnaderna oavsett vilken som vinner. 
    Vi fick hjälp genom min försäkring som jag har genóm facket kommunal (folksam) Tror inte det gick på mer än 8000 kr, men det var det värt. Vi betalade allteftersom, så det blev inte smärtsamt.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-06-22 12:58:05 följande:
    Vid vårdnadstvister får var och en stå för kostnaderna oavsett vilken som vinner. 
    Vi fick hjälp genom min försäkring som jag har genóm facket kommunal (folksam) Tror inte det gick på mer än 8000 kr, men det var det värt. Vi betalade allteftersom, så det blev inte smärtsamt.
    Kan tillägga att hon miste hela vårdnaden pga att hon flyttat, försvårat, använt barnet som verktyg, mm
    Tingsrätten väger tungt på att barnet inte ska behöva flytta runt, viktigt att ha en fast punkt ett hem att komma hem till. Sen att man är lugn och inte tänker på sina rättigheter till sitt barn , utan att barnet har rätt till sin pappa.
    Att man är lugn under förhandlingarna, kanske hon har ngn akilesshäl som du kan trycka på?Flört 
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-06-22 13:02:42 följande:
    Kan tillägga att hon miste hela vårdnaden pga att hon flyttat, försvårat, använt barnet som verktyg, mm
    Tingsrätten väger tungt på att barnet inte ska behöva flytta runt, viktigt att ha en fast punkt ett hem att komma hem till. Sen att man är lugn och inte tänker på sina rättigheter till sitt barn , utan att barnet har rätt till sin pappa.
    Att man är lugn under förhandlingarna, kanske hon har ngn akilesshäl som du kan trycka på?Flört 
    Jag bor i Gävle och mamman bor innåt i landet, ca 8 mil in, ganska lantligt i en lägenhet. Vill ju helst att hon ska bo närmare så barnet ska slippa pendla så mycket. T.ex även smidigare om man bor nära varandra så kan jag ta barnet korta stunder och hälsa på släkt/vänner även fast barnet ammas. Men ska barnet först fraktas en timme med bil och sedan hälsa på släkt och sina kusiner så blir det genast för mycket tid.

Kan tillägga att hon inte vill flytta närmare en stad än vad hon bor nu. Hon har en anställning där hon bor nu, men det är i ett yrke som det bitvis råder brist på personal. Så möjligheten till att få jobb och flytta närmare mig - för barnets skull är ingen omöjlighet om man ser det så. Själv skulle jag nog gå arbetslös några år tills jag får jobb om jag ska flytta närmare henne... men men, inget jag kan kräva av henne och inget någon annan kan kräva..

• Anonym

Har hon ev sen förlossningen för ni inte skrivit på om gv? Enklast när man bor som ni är dock att en har ev så slipper man alla strul med papperspåskrifter osv för dagis skola osv osv. Barnet verkar vara en bebis om den ammar så då bör du vara där ofta på ug för att få en chans till gv. Kan ni samarbeta?

• Anonym

Bodde ni så långt isär redan då ni skaffade barn tillsammans så är det unget som tr ser ner på , det är då den ena föräldern tar barnet och flyttar ifrån den andra långt bort, eller flyttar mkt.. 

8 mil är ingen väg eg, kan ni inte mötas på halväg så att båda får pendlingsv'äg? För barnets skull? 

Svar på tråden Anlita advokat vid tvist, vem står för kostnaden?