Anlita advokat vid tvist, vem står för kostnaden?
Hej...
Jag tänkte begära gemensam vårdnad för mitt barn. Barnets moder vill ha ensam vårdnad. Har pratat med en advokat och han säger att en process kan kosta uppåt 50.000 kr där försäkringen täcker detta belopp, förutom en självrisk på 5-15 tusen beroende på hur lång processen tar.
Nu är frågan. Om jag vinner detta, dvs får gemensam vårdnad. Får jag betala självrisken eller får mamman betala den eftersom att hon förlorar?
Nästa fråga: om jag anlitar en advokat, måste hon också anlita en sådan? hur funkar det?
Barnets moder vill jävlas så mycket hon bara kan och hon kommer kräva ensam vårdnad bara för att hon vet att jag kommer ta in advokat och därför få betala massa onödiga pengar i advokatkostnader. Detta kommer hon må gott åt. Bara av vetskapen att hennes trotsighet kommer kosta mig pengar ger henne ett inre välmående.
Jag menar inte onödigt som i onödigt. Det är helt klart värt det för barnets skull. Jag menar mer att det är onödigt eftersom att hon enbart gör det för att ge mig extra utgifter. Kunde lika gärna undvikas genom att hon går med på det utan protester.