• cozmoz

    En av våra kaniner dog!

    Det är så hemskt !! En av våra kaniner, dog i förre går natt av chock. ( efter att ha rymt o blivit jagad av grannhunden.) Så hemskt och vi är så ledsna. Höll i begravning igår.

    Vi hade två stycken dvärgkaniner som bott ihop i 2 år nu. De har aldrig varit speciellt gosiga o kelna av sig men det beror väl på att de alltid haft varandra

    Hur skall man göra med den lilla sötnosen som nu blivit ensam kvar? Vi har tagit in henne så hon får vara med oss såmkt somm möjligt ungefär som de var när han levde.

    Jag upplever att hon inte äter så mkt.verkar väldigt ensam. (naturligt förvisso)
    Skall man låta henne vara ensam ge henne den tid som krävs....Ni hör här att jag totalt saknar erfarenhet!
    Eller bör hon få en ny kompis?
    Detär så hemskt. jag vore jätte tacksam för svar av er med massor med större erfarenhet.
    vad skall man tänka på, göra etc

    tack på förhand

    .

  • Svar på tråden En av våra kaniner dog!
  • April barn

    Detta hände mig som barn med mina kaniner, hade ett syskonpar som levt tillsammans hela livet. Efter att den första dog gick det tyvärr bara drygt en vecka innan den andra också dog av sorgen (ganska vanligt bland djur) även fast vi tog henne. Men det bästa ni kan göra är ju att ha den inne och ge den så mycket uppmärksamhet som möjligt. En ny vän tror jag nog inte kommer kunna ersätta den platsen, just nu iaf kanske om någon månad. Hoppas det går bra

  • molly50

    Är det en hona du har? I så fall skulle du kunna prova med en kastrerad hane. Jag har en hona och en kastrerad hane som går ihop och de fungerare jättebra tillsammans.
    Andra honor kan vara lite svårare då de bör ha växt upp tillsammans om de ska kunna gå ihop. 


    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • Mithra

    Alternativet är väl att antingen låta den vara ensamkanin, så får ni helt enkelt ge den uppmärksamheten som behövs. Låta den skutta fritt, gå ut i sele/koppel, kanske hoppa lite hinder? Umgås med kaninen. Kaniner mår inte dåligt av att bo ensamma, ibland kan även det vara bättre så blir det aldrig bråk som det kan bli även om två kaniner är kompisar.

    Eller ordna med en ny kompis till den. En hona eller en kastrerad hane. Man bör veta vad man gör så det inte blir slagsmål då honor kan vara lite bitchiga. Jag fick ihop en vuxen hona med en nyköpt kaninunge (hona). Lite smågruff i början, nu är det inga problem alls. Dom har bott ihop i 1år. Nu försöker jag introducera ännu en hona (Stooor yta) och det ska inte vara några problem alls.

Svar på tråden En av våra kaniner dog!