• Pallas

Hur många timmar/v rensar ni ogräs

Hur har ni det med ogräsrensning där hemma? Jag blir skitstressad av allt jävla ogräs (hyr ett hus men skulle inte lägga så mycket tid om det var mitt eget) och vill ha lite att jämföra med.

Har ni smarta knep för att slippa ogräs - ska man ösa ut kemikalier eller bränna bort skiten? Bryr ni er? Jag är inne på min tredje vecka med semester och har rensat ogräs varje dag. Har dessutom klippt gräsmattan 4 ggr (tar typ 2 timmar). Ändå ser det förjävligt ut överallt! Hela parkeringen/uppfarten är full i maskrosor, olika krypväxter, åkerfräken och vitplister. Rabatterna är fulla med timotej och vitplister. Gräsmattorna är fulla med mossa och maskrosor. Sjöstensplattornas skarvar fylls med maskrosor, mossa och allsköns ogräs. Jag blir fan tokig! Det tar ju aldrig slut!

Tips, hjälp! 

• Svar på tråden Hur många timmar/v rensar ni ogräs
  • Lena

det tar aldrig slut om man har en svår trädgård. Skulle behöva rensa 2h/vecka. Jag rensar 1h. Marktäckare i rabatten och inga plattor eller grusgångar. Kalk i gruset och mellan plattorna gör det otrevligare för ogräset.

• Ramborg

Rensar typ aldrig. Vi har mycket ogräs.

Jag lägger kanske en kvart per helg på ogräset. Nu när det är jordgubbstider har jag rensat jordgubbslandet två gånger, det får räcka. Det tog ju lite mer tid förstås men annars blir det inte så mycket jordgubbar. Vi har odlingslådor till det andra vi vill odla, det blir lättare att rensa då.

Borde rensa mer men det finns annat som jag prioriterar högre. Sitta på gräsmattan med mitt barn, till exempel.

42.
  • hannis

Rensar ca 2 grr per säsong ca 1 h per tillfälle. Jag klipper ner maskrosorna i gräsmattan och har bara en rabatt som behövs rensas och där är jorden täckt med bark. Klipper gräs 1 gång/vecka.

• Pimpinellan

Jag rensar lite emellanåt redan från den första grönskan på våren. Och ser till att ha tätt mellan växterna. Vissa rabatter här var betydligt mer ogräs än växter när i flyttade hit så det har tatt några år att få till dem,men nu blir det mindre och mindre ogräs för varje år. I gräsmattan får vad som helst växa,inte orkar man hålla på och tjollra med den inte!  Maskrosor so what? Vackra när de blommar,sen klipper man av dem. Bellis har vi tusentals,men de är ju söta. Grusgången är värst,där rensas rejält några ggr per säsong och sprutas sen på ogräsättika. Likadant på alla plattgångar/uteplatser. Är det nåt jag svär ve och förbannelse över är det väl i så fall alla satans brännässlor! Skrikandes Plocka hallon går inte utan en rejäl rensning av de brännande otygen först.

• bodimit

Personligen gör jag ingenting åt det. Kemikalier vill jag inte spruta det är så onödigt. Jag ser min gräsmatta och uppfart som en vacker trevlig sommaräng =). (men det gör däremot inte grannarna)

• Pallas

Jag skulle inte bry mig så mycket om det var min egen trädgård, men nu vill man ju inte bli anklagad för att ha förstört den, liksom... Känner mig skitstressad över allt som växer där det inte ska växa och har svårt att sätta någon gräns.

Just nu försöker jag hålla dräneringen runt huset fri, samt plattskarvarna på framsidan. Men faaaan vad tråkigt det är att rensa ogräs! 

• Pallas

Förra året hade jag ogräsättika i skarvarna mellan stenplattorna, det funkade ok. Jag ser dock att jag borde skrapa ur skarvarna och fylla med nåt sättgrus eller så. Det är mest jord där nu, det är ju inte konstigt om ogräset trivs då.

• The Green Witch

Ogräs är fint

Jag rensar typ aldrig, och jösses vilka fina blommor jag får bland alla taggar och ris.
    Klipper gräset dock! Så ogräset ståtar i kanterna... och vid staketet. Ja, och lite på uppfarten hihi. 

Svar på tråden Hur många timmar/v rensar ni ogräs