• Anonym

    kronofogden, tar pengar från bankkontot?

    har precis hamnat hos fogden med löneutmätning, som jag förstått det så kan dom då även kolla ens banksaldo och ta pengar därifrån, nu har jag ju 0 kronor i saldo, så långt inga problem, men vad händer när lönen, alltså då förbehållsbeloppet kommer in på kontot?

    jag menar att jag betalar ju inte alla räkningarna samtidigt den 25.e utan några är på autogiro den 30.e och vissa betalar jag bara var 3.e månad, sen är ju inte alla pengar till räkningar utan även till mat.

    summa summarum, när brukar kronofogden kolla ens banksaldo och brukar dom ta alla pengar som finns på kontot då?

  • Svar på tråden kronofogden, tar pengar från bankkontot?
  • Astarte

    Nej, nej, det gör de inte. De tar förbehåll på lönen och sedan har jag förstått det som att de kan ta om du har höga summor på sparkontot. Vad jag förstår är det väldigt ovanligt att de kollar konton, framför allt om du har en pågående utmärtning som fungerar.


  • Anonym

    Kronofogden kollar upp din lön hos din arbetsgivare å så betalas en viss summa in till dom så nej de tar inte från kontot men de tar pengar innan du ens hunnit få in dem på kontot.. Sen beror de på hur mycket du tjänar med för de tar inte allt utan du måste ha en viss summa kvar att leva på... När de tog pengar från min sambo 2ggr så var det ca 4-5tusen åt gången så han bara hade 10.000 kvar ca..

  • Anonym

    menar du att dom tog från din sambos konto 2 gånger efter att pengarna redan satt inne på kontot eller menar du att dom tog från lönen 2 gånger?


    om du menar att dom tog från kontot, hur ska man då kunna spara till kommande räkningar? ska man behöva ta ut pengarna och ha dom hemma då?

  • Anonym

    Kronofogden ger dig arbetsgivare ett "uppdrag" att dra si och så från din lön, det är alltså inte KF som drar några pengar. Däremot görs det naturligtvis en koll för att se om det finns några sparade pengar som kan användas att betala skulder med, eller en dyr bil som kan säljas. Den kontrollen görs första gången man hamnar hos KF och därefter en gång per år. 

    KF drar alltså inga pengar från ditt konto. 

  • Anonym
    Anonym skrev 2012-06-23 10:48:27 följande:

    menar du att dom tog från din sambos konto 2 gånger efter att pengarna redan satt inne på kontot eller menar du att dom tog från lönen 2 gånger?


    om du menar att dom tog från kontot, hur ska man då kunna spara till kommande räkningar? ska man behöva ta ut pengarna och ha dom hemma då?


    KF har ett visst minimibelopp som en person ska ha kvar på lönen varje månad. Vet inte hur stor den är.
    Men säg att du får ut 20 000 i månaden och enligt deras mall ska du ha 10 000 kvar att leva på. De kommer då att se till att 10 000 dras från ditt konto varje månad.

    Du får själv se till att de pengar du ska klara dig på täcker räkningarna du har och kolla att autogiron är dragna.  
  • Zara10

    Det dras inga pengar från kontot , arbetsgivaren drar ner till förhållsbeloppet sen tar dom inte mera , om man inte har massa sparade pengar så klart !

  • Anonym
    Anonym skrev 2012-06-23 10:48:27 följande:

    menar du att dom tog från din sambos konto 2 gånger efter att pengarna redan satt inne på kontot eller menar du att dom tog från lönen 2 gånger?


    om du menar att dom tog från kontot, hur ska man då kunna spara till kommande räkningar? ska man behöva ta ut pengarna och ha dom hemma då?


    Nej menar att det dras direkt från lönen 1 gång varje månad tills skulden är betald så de drar inte alla pengar på en gång för de får de inte, utan du måste ha en viss summa kvar som ovanstående skrev.
  • kratos84

    När görs den här kontrollen om att man börjat fått lön. Är det arbetsgivaren som tipsar eller kollar kronisk om man har börjat jobba o fått lön. När brukar dem kolla i så fall?

  • Tjenixen

    Fogden kan visst ta pengar från bank kontot men det är om du får in högre belopp utanför ditt förbehållelsebelopp.
    Som dom andra säger så dras det från lönen 

  • Anonym
    Tjenixen skrev 2013-04-10 07:55:13 följande:
    Fogden kan visst ta pengar från bank kontot men det är om du får in högre belopp utanför ditt förbehållelsebelopp.
    Som dom andra säger så dras det från lönen 
    hur gör sden här kontrollen att man börjat få lön. fyller man i ett papper först och skickar till kronis eller får dem reda på det automatiskt att man börjat jobba och drar från lönen innan de kontaktar personen?
Svar på tråden kronofogden, tar pengar från bankkontot?