• Anonym

P-piller & Kåvepenin

Tjena!

Ska idag få kåvepenin utskrivet mot halsfluss ( får förmodligen i flytande form eftersom jag spyr upp tabletterna pga min trånga hals) 

Tänkte höra om någon här har ätit kåvepenin och ätit neovletta 28 samtidigt? har hört att det kan försämra skyddet till dem. Inte något som direkt oroa mig för jag är inte så sugen på att ha sex när jag i princip inte kan svälja eller ta djupa andetag..

Händer något mer än att skyddet stöts ut en aning?
    Tacksam för svar!

P.s/ Ska även höra vad apotekaren säger, så jag grundar inget i era svar, ville bara höra om någon ätit Kåvepenin och Neovletta 28 samtidigt och om något speciellt hade hänt

• Svar på tråden P-piller & Kåvepenin
  • krompa

Skyddet försämras upp till en vecka efter avslutad kur. Så ät pillren vidare, men använd kondom både nu (om du har sex) och hela veckan efter avslutad kur.

• Anonym

Har inget specifikt för just den kombinationen, men anledningen till att man säger att p-piller har sämre skydd under antibiotikabehandling är att vanligaste biverkan är diarré, har jag för mig. Därför ska du skydda dig med kondom om du vill vara säker, även några dagar efter tror jag det är... rätta mig om jag har fel.

• Anonym

Sjuksköterskan på sjukhuset hade gjort en felaktig bedömning, det var inte halsfluss utan vanligt virus! ( är ganska sur över detta) 
    Hann äta 2 tabletter. En igårkväll kl halv 9 och en kl 4 i morses som dem bad mig, sen åt jag inga fler eftersom jag inte skulle äta dem. När blir jag "skyddad" igen? 

• Anonym

Jag hade skyddat mig med kondom i en vecka och 4 veckor senare tagit ett graviditetstest. Det är min vanliga rutin när jag tar penicillin oavsett om jag fullföljer eller ej. Tycker jag är ansvarsfullt och säkrast.

Svar på tråden P-piller & Kåvepenin