• Glenn Quagmire

    Smått orolig blivande förälder

    Hej

    Fick för några veckor sedan det underbara beskedet att flickvännen är gravid, nu känner jag ett stort behov av att prata av mig lite, helst med en annan kille i samma situation. Så min fråga är helt enkelt, finns det nån snubbe här inne som är villig att prata lite med en smått orolig och ängslig kille? 

    /Glenn 

  • Svar på tråden Smått orolig blivande förälder
  • Daniel1981

    Hej!
    Är kanske inte i samma sits, men har tre pojkar och väntar ett fjärde barn i november.
    Kanske kan svara på något.Glad 

  • Glenn Quagmire

    hej Daniel

    Ja det kan du säkert, jag är mest nyfiken på hur du klarade av att inte stressa upp dig över alla råd som man får av folk som "vet bäst"? 

    och vad gör du för din tjej när hon var/är gravid? några speciella knep för att få henne att slappna av och inte stressa upp sig?

    Mvh Glenn

  • erper

    Kul.
    Ett tips kan vara att läsa min blogg.
    Det var länge sedan jag skrev den men det var under graviditeten och känslor och tankar.

    pappasnart.info.se/

    Kan sedan bara gratulera dig, det är verkligen underbart att vara förälder.
    Första veckorna när man fått beskedet gick känslorna upp och ner försökte prata lite med sambon en kväll men hon hade inte tid (såg på tv). För att lugna nerverna gick jag till affären och köppte cigaretter, vilket jag slutat med för många år sedan.

    Jag tog en lugn lång cigg och rökte sakta och satt och tänkte i lugn och ro. Det var skönt och efter det kändes det bra och lugnt.

    Att få detta besked var underbart vi hade velat så länge hadde till och med börjat köpa kläder år i förväg.
    Men att få detta besked när min anställning skulle ta slut och inget nytt jobb i syne känndes jobbigt.

    Men i alla fall allt gick bra jag fick fast anställning 5 månader innan våran hjälte kom.

    Så det löser sig.

  • Daniel1981

    Hej Glenn!

    Jag antar att detta är det första barnet för er båda.
    Egentligen är den enda person som du ska lyssna på den du skaffar barnet med.
    Räkna då med att varje liten förändring hos din kvinna kommer hon att älta med dig.
    Humöret kommer att svänga på henne så förberedd dig framför allt på att stå som en björk i motvind FlörtMen att du innerst inne vet om att du älskar henne.

    Egentligen är det enda goda rådet att du inte lyssnar på alla goda råd som du får.
    Utan att du går lite på magkänslan.

    Det funkade för mig när alla goda vänner och släkt med barn (även utan) skulle tala om för oss hur vi skulle vara som blivande föräldrar .

    I dom allra flesta fall löser det sig utav sig självt. 

    hm..Glad 

  • erper

    Håller helt med Daniel ta det lugnt och slappna av.
    Det löser sig. Och de flesta blir trots allt ganska bra föräldrar.

    Men att oroa sig är nog första steget till att bli en bra förälder.

  • Glenn Quagmire
    Daniel1981 skrev 2012-06-24 20:21:59 följande:
    Hej Glenn!

    Jag antar att detta är det första barnet för er båda.
    Egentligen är den enda person som du ska lyssna på den du skaffar barnet med.
    Räkna då med att varje liten förändring hos din kvinna kommer hon att älta med dig.
    Humöret kommer att svänga på henne så förberedd dig framför allt på att stå som en björk i motvind FlörtMen att du innerst inne vet om att du älskar henne.

    Egentligen är det enda goda rådet att du inte lyssnar på alla goda råd som du får.
    Utan att du går lite på magkänslan.

    Det funkade för mig när alla goda vänner och släkt med barn (även utan) skulle tala om för oss hur vi skulle vara som blivande föräldrar .

    I dom allra flesta fall löser det sig utav sig självt. 

    hm..Glad 
    hej Daniel

    Jag har kikat in på din sida och den kommer jag garanterat att besöka nu de närmaste månaderna. :)
  • Glenn Quagmire
    Glenn Quagmire skrev 2012-06-30 11:18:33 följande:
    hej Daniel

    Jag har kikat in på din sida och den kommer jag garanterat att besöka nu de närmaste månaderna. :)
    menar naturligtvis erper :)
  • Glenn Quagmire

    Daniel:

    Jag försöker ta hand om henne så gott det går, visst skiftar humöret lite ibland, men det gjorde det även innan hon blev gravid så jag är ganska van. :)

    Det som oroar mest nu är ju missfall, Det tog ett tag att bli gravida så nu känns det inte som att man får någon ro i kroppen innan vi åkt på kub-testet som är om två veckor. 

     

  • Brippo

    Hoppas att allt fortfarande går bra?

    Som nybliven farsa så har jag känslan färskt i minnet :) Att man e orolig e nog bara ett sundhetstecken och även om det inte lugnade mig så var insikten om att man som kille inte kunde göra så mycket mer än att avlasta och ge stöd. Det kan bli rätt galet ibland men det är bara att använda den trubbiga sidan av skallen då :)
    Naturen kommer ha sin gång och barn har producerats i alla tider onekligen.
    Och när det är dags för nedsläpp så har jag bara ett råd : Håll fokus.

    Grattis btw.

Svar på tråden Smått orolig blivande förälder