• Tjolinti

Behandlingshem för ungdomar

Jag undrar lite hur det är att arbete på ett behandlingshem för unga med en kriminell bakgrund. Behöver inte vara hem för kriminella men min inriktning är kriminologi så det är där jag kommer vilja arbeta. 

Efter sommaren har jag examen i kriminologi, har läst fristående kurser så jag har mycket psykologi och juridik i bagaget. Men när jag söker arbete så får jag aldrig några svar >< väldigt frustrerande för jag har ingen aning om det är min utbildning som gör att jag inte får något arbete eller vad problemet är. Men jag skulle gärna vilja få en insyn i vad som ingår i arbetsuppgifterna och lön och liknande :) 

• Svar på tråden Behandlingshem för ungdomar
  • baranyfiken

Jag vet ingenting om hur det är att arbeta på HVB och liknande, men jag tror att det är vanligt att man söker personal med utbildning till socionom, beteendevetare eller inom socialt arbete. Om du tycker att din utbildning stämmer överens med de krav arbetsgivare ställer kanske du behöver förtydliga på vilket sätt när du söker jobb. Jag tror till exempel inte att det är självklart att alla vet vad kriminologi innebär.

• KMJ

Jag är utbildad behandlingsassistent och har arbetat på olika behandlingshem samt, avgiftning för missbrukare. Min erfarenhet är att arbetena inom branschen blivit färre ett av behandlingshemmen jag arbetade på lades ner. Jag har abrbetat både privat och på SiS LVM-hem. Jag hade svårt att få något fast jobb fick bara vik samt att de oftast vill att man är beteendevetare eller socionom, de har höjt kraven på utbildning.

kriminalitet och missbruk går ju oftast hand i hand så stor del av behandlingen på dessa hem handlar om missbruksbehandling samt kring de trassliga familjeförhållanden de kommer ifrån. 

Kriminologi känns inte som det viktigaste på behandlingshemen utan snarare kunskap om missbruksbehandling, familjebehandling. Mi och ART är något många behandlingshem använder sig av.
    .
    Kanske är det en kombination av få jobb med många sökande samt fel utbildning. Sök jobb inom kriminalvården där tror jag du skulle kunna få jobb. Där får man gå det första halvåret en utbildning med full lön. Det finns flera behandlingsinriktade anstalter eller så kanske fri-vården är intressant, fast där är det ont om jobb 

• Tjolinti

Jag har sökt sociologi kurser nu till hösten. När jag läste min Kriminologi så visste jag inte vad jag ville arbeta med utan det kom under tiden. Så jag får ju fortsätta och läsa helt enkelt. Skit tråkigt. Kanske ska ringa ett boende och fråga dom vilka kurser dom ser som krav :)

• baranyfiken

Nog en bra idé att kolla läget med tänkbara arbetsgivare.

Tänker att du kanske ska fundera ett varv till på utbildningsinriktning. Sociologi kommer du särskilt långt med om du vill jobba på behandlingshem. Då tror jag att KMJs förslag MI eller ART är mer användbara. 

• Tjolinti

Jag har gjort B och C uppsats om ART men det tycker dom nog inte e värt så mycket. Har kollat ART kurser men om jag inte missat något så är det svindyrt att gå på dom :S

• KMJ

Tror inte heller att sociologi är rätt väg att gå. Har själv läst en grundkurs i sociologi och det är så allmänt i hur vi i samhället fungerar.

Du ska rikta in dej på behandlingsmetoder, missbruksbehandling, psykologi, psykiarti, systemteori, familjebehandling.

Bra ide att höra av dej till arbetsgivare för att få reda på vad de söker för kompetens.  

Svar på tråden Behandlingshem för ungdomar