• Anonym (Ont)

    Ont mellan skulderbladen vid inandning.

    Sen ca 2 veckor tillbaka (om inte tre veckor) har jag nå knas med min rygg, övre delen iallafall.

    När jag andas in, eller rättare sagt tar ett lite djupare andetag så gör det hemskt ont mellan skulderbladen, precis bredvid ryggraden på högra sidan. Samma när jag gäspar, hostar, nyser eller liknande.

    Har trott att det varit nån knut i muskeln eller liknande men det kan det inte vara. Min svärfar är utbildad massör och är även utbildad inom zonterapi. Så han har kollat på min rygg två gånger under dessa veckor, masserat, känt och klämt och försökt fixa det. Dock känner inte han några problem och det släpper inte ens minsta lilla av massagen.

    Nu börjar jag fundera på om det kanske sitter i själva ryggraden?!
    Jag har skolios, men det är inte så mycket. Det upptäcktes i ung ålder och det utvecklades väldigt långsamt och några år efter att jag hade vuxit klart var det fortfarande samma krökning som under tiden jag växte. Krökningen är precis där det gör ont då jag andas in eller sådär. Men ryggraden är sne åt vänster sida och inte höger. Kan det kanske vara så att det är skoliosen som har förvärrats även fast jag växte klart för ett antal år sedan?

    Någon som har varit med om samma sak?
    Vad har ni gjort åt det?
    Bör jag kontakta någon på Vårdcentral eller är det meningslöst?!

    Kan lägga till att jag är 26 år och frisk i övrigt.  

  • Svar på tråden Ont mellan skulderbladen vid inandning.
  • Anonym

    Det kan vara lungsäcksinflammation! Det ger smärta vid djupandning eller inandning.
    Eller något annat med lungorna? som kan förväxlas med smärta i skulderbladen.
    Tycker att du ska söka läkare! 

  • Anonym (med.massageterapeut)

    Det kan vara en av andningsmusklerna som har ngn fiber som kontraherat. Då gör det ont! Och det är inget du känner utifrån, går inte att palpera. Prova att ta ett djupt andetag och hålla andan, gör så några gånger och se om det lättar/släpper. Du kan även besöka en massageterapeut, är det en muskel man kan jobba på genom töjning så kan du få bra hjälp där.

  • Anonym (med.massageterapeut)
    Anonym (med.massageterapeut) skrev 2012-06-23 20:44:10 följande:
    Det kan vara en av andningsmusklerna som har ngn fiber som kontraherat. Då gör det ont! Och det är inget du känner utifrån, går inte att palpera. Prova att ta ett djupt andetag och hålla andan, gör så några gånger och se om det lättar/släpper. Du kan även besöka en massageterapeut, är det en muskel man kan jobba på genom töjning så kan du få bra hjälp där.



    Alltså, somliga går att palpera, andra inte.
  • Anonym (Ont)
    Anonym (med.massageterapeut) skrev 2012-06-23 20:44:10 följande:
    Det kan vara en av andningsmusklerna som har ngn fiber som kontraherat. Då gör det ont! Och det är inget du känner utifrån, går inte att palpera. Prova att ta ett djupt andetag och hålla andan, gör så några gånger och se om det lättar/släpper. Du kan även besöka en massageterapeut, är det en muskel man kan jobba på genom töjning så kan du få bra hjälp där.

    Har testat att ta ett djupt andetag och sen hålla andan. Gör det nästan varje dag. Men det har inte blivit någon förändring, förändring till det sänre isåfall då jag får lite ondare för varje dag som går. Jag behöver inte ens ta ett sånt jätte djupt andetag för att det ska göra ont. Så just nu försöker jag undvika att gäspa och ta djupa andetag, vilket inte är lätt egentligen.
  • Anonym (Ont)

    Blir till att kontakta VC imorgon då ni säger att det kan vara något med lungorna. Jag är dock inte den som tar kontakt med VC eller läkare i första taget. 

  • Anonym (Ont)

    Men är det någon som har haft såhär som har fått reda på vad det varit? 

  • Anonym (Ont)
    Maria 79 skrev 2012-06-24 21:02:11 följande:
    Lunginflammation?
    Mår man inte dåligt i övrigt då också? Jag har bara ont då jag tar djupare andetag in, dock behöver det inte vara så mycke djupare än vanliga, eller när jag gäspar tex..
  • Anonym

    lungemboli? Varit ute och flygit på sista tiden eller opererat dig kanske?

Svar på tråden Ont mellan skulderbladen vid inandning.