• Tigerhonan

Bada 9 månaders, hur ofta?

Var så länge sedan min äldsta var så liten så har glömt en del. Men hur ofta brukar man bada en 9 månaders? Om det fortfarande är som med en nyfödd, när börjar man bada oftare än 1-2 ggr i veckan?

• Svar på tråden Bada 9 månaders, hur ofta?
  • Natulcien

Inte ens en nyfödd behöver bara 1-2 gånger i veckan. Det räcker med någon gång i månaden. De blir ju inte smutsiga.
    Vid 9 månader badade vi nog sonen någon gång i veckan vill jag minnas. Kanske två...
    Nu är han 20 månader och badar två gånger i veckan, d.v.s. var tredje eller fjärde dag. Och han har superfin hy och doftar jättegott. Glad

• Natulcien
    Natulcien skrev 2012-06-23 19:40:40 följande:
    Inte ens en nyfödd behöver bara 1-2 gånger i veckan. Det räcker med någon gång i månaden. De blir ju inte smutsiga.
    Vid 9 månader badade vi nog sonen någon gång i veckan vill jag minnas. Kanske två...
    Nu är han 20 månader och badar två gånger i veckan, d.v.s. var tredje eller fjärde dag. Och han har superfin hy och doftar jättegott. Glad
    "...behöver bada..." ska det såklart stå...
  • Tigerhonan

När yngsta var nyfödd fick vi rekommendationen 1-2 ggr i veckan av BVC. Det blir ju oftast en gång i veckan nu för han också. Man ser ju oftast på hans hår om det ser smutsigt ut jämfört när han är nybadad så skulle man gå efter det skulle det isf bli typ var fjärde dag.

• April barn

1-2 ggr i veckan, UTAN onödig tvål och schampo..

• Litet My

Vi badar vår 2 gånger i veckan då hon har hår till axlarna där hon kletar fast mat.

Tidigare badade hon 1 gång i veckan eller var 10 ående dag.  

• gugeligu

här dushas våran 8 måanders då och då. ve tint ehur ofta, mellan några gånger per dag till en gån gi veckan typ. beror bara på när vi dushar, värmen och vad hon vill i kombi

• karet

Här hemma badar dem varje dag. Vi har en 3-åring och en 8-månaders.

• Helle333
    Tigerhonan skrev 2012-06-23 19:37:39 följande:
    Var så länge sedan min äldsta var så liten så har glömt en del. Men hur ofta brukar man bada en 9 månaders? Om det fortfarande är som med en nyfödd, när börjar man bada oftare än 1-2 ggr i veckan?

Det där är mycket en smaksak och vad babyn har för sorts hud. Blir barnet torr snabbt och man vill bada det ofta så använd olja.
    Min dotter är 10,5 månader nu. Hon badar när hon behöver det. Ibland kan det bli några dagar i rad, sedan kan det dröja en vecka till nästa tillfälle. Hon älskar att bada så det är inte problemet. Just nu hoppas jag det ska bli varmt och skönt ute igen så jag kan ta ut hennes lilla plaskpool 
  • Angelica8912

När dottern var nyfödd bada hon 1 gång i veckan kanske. När hon var 9 månader cirka var tredje dag. Och nu när hon är 15 månader blir det dusch varje dag nästan och bad 2 gånger i veckan.
    Använder alltid olja i badet.

• skogsvitter

Äldsta badade 1-2 gånger i månaden i den åldern. Yngsta har fått bada ca 1 gång i veckan. Utan schampo eller tvål.

• alexander2011

våran 10 månaders har vi sen födseln i stor sett badat max 2 ggr i veckan. OM det är så att han inte har grisat ner sig för mycket. Han älskar att bada så hade han fått bestämt så hade det blivit varje dag.
    för ofta tror jag inte är bra för deras hy. vi använder olja i vattnet o smörjer efter varje bad 

• Mialinnea

Min tjej som snart är 9 månader badar vi 2 gånger i veckan, ibland om hon är mycket smutsig (älskar krypa runt utomhus) mellan baden tar jag med henne när jag duschar och sköljer av henne. Vi har olja i vattnet, använder ingen tvål eller schampo. 

Svar på tråden Bada 9 månaders, hur ofta?