• Anonym (Hur mycket)

Vilken medicin vid stress/ångerst m m?

Ni som går på medicin mot stress, ångerst, utbrändhet m m vilken medicin går ni på och vilken mängd?
    Hur påverkar den er?

Jag lider lite av stess och fysisk ångerst ( sitter tydligen i kroppen och inte i knoppen )..

Jag började med 20mg ( 10 mg upptrappning ) Citalopram och gick så småningom upp till 40mg. Det hjälpte väldigt bra några månader men sedan märkte jag att stressen och ångersten kom tillbaka.

Nu har jag börjat med Venlafaxine, jag tar just nu 2x 75mg och om 10 dagar ska jag upp till 3x 75mg. Än så länge känns det ganska bra men det är lite "svajigt".

Jag tar Aterax för att dämpa ångesten.

Någon som har erfarenhet av Venlafaxine?

Vad tar ni för medicin för att lindra era psykiska besvär?   Förklara gärna vad ni lider av och typ av medicin.

• Svar på tråden Vilken medicin vid stress/ångerst m m?
  • Anonym (Jobo)

Jag har lidit av stress och ångest nästan hela mitt liv och testat olika mediciner den enda som hjälper mot rejäl ångest är stensolid de förebyggande medicinerna har inte hjälpt ett skit :(

Började inte må bättre fören ja väl fick börja KBT och hitta orsaken till varför jag är så himla stressad och sen fick ja göra en neuropsykiatrisk utredning där det visade sig att jag har ADHD så det förklarade min stress och oro i kroppen äter nu ritalin 40 mg om dagen och har inte alls lika höjd ångest och oro i kroppen..
    jag hoppas du får hjälp för man ska inte behöva må så hära

• Anonym

jag har ångest med inslag av panik ibland. Började också med Citalopram, men redan vid 20 mg kände jag att det inte funkade så läkaren bytte till Venlafaxin. Började på 1x75mg/dag och sen hade vi kontakt varje vecka och diskuterade hur jag mådde och om medicinen fungerade osv. Äter nu 4x75mg/dag (300mg) och verkar ha hittat rätt. Vissa dagar får jag väldigt mkt ångest ändå och tar då oxascand vid behov..men det är inte så ofta nu, så är nog på rätt dos.

Först nu när jag har en någorlunda fungerande medicin har jag börjat hos kurator. Tror det är viktigt att kombinera samtal och medicinering.

Hoppas du hittar rätt med medicinering och fundera över samtalskontakt. Lycka till!

• Anonym (01)

Vill gärna följa denna tråd då jag ska diskutera medicinering med min läkare för min depression nästa vecka. Läser mest bara om alla biverkningar....

• Anonym (Hur mycket)

När jag började med citalopram så hade jag ganska mycket intrappnings ångest. Vid 20mg så måde jag bra någon månad men sen blev det sämre igen. Gick upp till 30mg citalopram med kände inget alls. Gick upp till 40mg och fick sjukt mycket ångerst som gick över och mådde bra under någon månad men sen så slutade de också fungera. 

Nu har jag bytt rakt av till Venlafaxine 2x75mg och mår ganska bra men det är väldigt svajigt under dagen. Ska som sagt var snart upp till 3x75mg

Någon som har upplevt känslan av att hjärnan är bedövad nästan så den är inpackad i bomull?

Svar på tråden Vilken medicin vid stress/ångerst m m?