• Min högsta önskan

Klättering för barn?

HAr en femåring som är tokig i klättring!
    Vill klättra så fort han kommer åt, Träd, bärghällar... Kommer vi i närheten av en klättervägg en lycken gjord!
    Tyvärr så är de klätterväggar vi kommer i närheten av ganska små.. Kanske 2 meter höga..
    Etersom han är så förtjust i att klättra tänkte jag han skulle få testa på mer "Avancerade" klättringar.
    Visst han är bara fem, men han har en enorm balans, smidighet och problemlösning,, så jag tror det skulle passa honom perfekt!   
    Men frågan är nu var kan man hitta klättring för barn?
    Bor i Skaraborg (utanför Vara för att vara exakt).
    Vet ni något bra ställa att prova på klättring?
    Tips på resmål med barnklättring tas också emot, är ju ändå semester snart.     

Stolt mamma till HERMAN född 070129 och THEO född 090423
  • Svar på tråden Klättering för barn?
  • sportpappa

Klättrar du själv? Har du egen utrustning och är van vid att säkra på topprep? Eller du kanske mer söker efter någon anläggning som har personal som kan sköta säkring och utrustning.
    Boulderväggar behöver inte någon som säkrar, men barn ska ha en förälder med. De flesta klätteranläggningar har boulderväggar. Den enda utrustning som krävs är skor och det bör gå att hyra på stället.

• Min högsta önskan

Har aldrig klättrat själv, så jag har noll koll! Vill att det ska finnas kunnig personal med, men självklart tänker jag vara med också!
    Ska googla på boulderväggar! Tack för tipset! 

Stolt mamma till HERMAN född 070129 och THEO född 090423
  • Hejhoppsan

Dom flesta hallar har prova på-klättring med rep för barn, där hallens personal är instruktör och säkrar. Här är en lista över klätterhallar i trakterna kring Vara.

http://www.klatterforbundet.se/klattervaggar.php?id=65&subsida=2&lan=O

Jag tror dessvärre att boulderväggarna är lite för svåra för en femåring (i alla fall dom  i Stockholmsområdet) så jag tror att topprepsklättring skulle passa bättre. Som förälder måste du då gå en kurs i säkringsteknik för att få säkra inomhus, men den är inte speciellt svår (på många hallar finns det en speciell variant av kursen som vänder sig särskilt till föräldrar som ska säkra sina ungar). 

• sportpappa

I Göteborg har jag sett att föräldrar låter barn klättra på boulderväggarna. När barnen kommit en bit upp och inte orkar fortsätta så plockar man ner dem och sätter dem längst ner igen Glad
    Det är sant att boulderväggar i regel är ganska tunga att klättra och de flesta har överhäng så de är ganska svåra även för vuxna klättrare. Det brukar dock ofta finnas några få delar som är enklare och utan överhäng.

Svar på tråden Klättering för barn?