Hur beter sig kvinnor som har en narcissistisk personlighetsstörning?
Hur beter sig kvinnor som har en narcissistisk personlighetsstörning? Jag har mina misstankar att en av mina närstående har störningen.
Skriv gärna era erfarenheter.
Hur beter sig kvinnor som har en narcissistisk personlighetsstörning? Jag har mina misstankar att en av mina närstående har störningen.
Skriv gärna era erfarenheter.
puff
Det är nästan som en psykopat. Personen står i centrum, och har svårt för att visa äkta empati.
Det finns hur mycket som helst att läsa om det. Bara att googla.
socialpsykologi.twice.se/narcissistisk_personlighet.html
Kan nån som har den störningen själv inse/veta att den har den? Eller anses det bara som "skitsnack" & "avundsjuka"?
Personen jag tänker på är en sådan. När man förklarar hur ett visst beteende får mig att känna då börjar personen "försvara" sig genom att försöka vinkla på det hela som att det var andras fel. Att jag ljuger och personen oftast svarar inte alls om jag säger att "jag känner mig ledsen och sårad". Om man inte gör som denne vill så börjar strejken genom att personen försvinner och håller sig undan. När man berömmer och bekräftar är personen så positiv och glad men ifrågasätter man något är man djävulen. Personen har en tendens att svartmåla andra och ge en vinkel som att alla andra är så dåliga mot henne. Hon är manipulativ och umgås endast med människor som har nytta att ge henne.
T.ex. på högtider bjuder hon aldrig någon hem till sig själv eftersom hon vill inte bekosta något men går gärna hem till andra för att parasitera sig.
En vän till henne, pratade hon så dåligt om men så fort vännen började få in via företaget massa pengar och hade förslag till hennes sambo blev hon helt plötsligt bästis med henne.
Hennes sambo är som en toffel, hon spelar dagligen på känslor och dominans. Om han inte gör exakt som hon vill börjar hon manipulera och stänger helt av sin partner. Hon styr i hushållet, sambon får inte äta, dricka utan hennes tillstånd. Ingen får nästan inte göra något alls. Samtidigt har hon enorm vilja att experimentera mm sexuellt, vilket får hennes sambos drömmar att gå i uppfyllelse. Hon har enorm kontrollbehov, och mår extremt dåligt över då sambon är bortrest och börjar inbilla otrohet.
Hon har en rädsla att vara ensam, är hon ensam stänger hon alla persienner och dörrar, tittar inte ens ut. Det har förvärrats med åren.
Hon kan göra så att hon öppnar inte ens dörren när man hade bestämt en träff eftersom hon spelar att hon inte är hemma, eller får direkt panik när någon ska komma oväntat med någon annan.
Hon lägger upp bilder på sig själv på facebook och på nätet, sjukt mycket bilder. Hon visar till omvärlden hur rik och bra allt är med hennes perfekta liv. Andras framgångar tål hon inte, då måste hon antigen få del av det eller så bryter hon kontakten.
När hennes mor och far gör inte som hon vill, stänger hon av sig och svarar inte på månader. Sedan svarar hon som inget har hänt.
Hon tar och tar och tar men ger aldrig något. Empatin den liksom existerar inte, bara JAG.
Hon har många bekanta och mot dem är hon perfekt men efter ett tag börjar visa sin riktiga jag. Personen gillar alkohol också men låter inte andra dricka mer än vad hon gör.
Exempel är många....Hon passar in i länken angiven ovan.
Jag misstänker att jag har en kollega m denna störning el liknande. Påverkar gruppen oerhört. Hon snackar väldigt mkt skit, vill skapa intriger i gruppen och manipulerar folk.
Oh my bad! Ja, där ser du. Inga lätta människor att ha i sin närhet nej. Det enda man kan göra är att försöka att inte låta sig såras. Det är enormt svårt att ha någon djupare relation. Att hennes sambo fortsätter att leva med henne, är kanske för att han orkar med just en dominant kvinna.
Så kan man, då håller man sig borta från denna person. På andra sidan är det ju en personlighetsstörning, men det är inte alls säkert att personen någonsin skulle vilja söka hjälp.
Så det är bara att beklaga, att man råka ha "en sådan" i sin närhet.
Någon mer?
Narcissister = emotionella kannibaler.
Narcisster = misshandlare med stora leenden. Experter på att ge ömhet och kärlek, med kravet att få din själ i gengäld.
Narcissister, i verkligheten älskar sig själva mer än någon annan i världen. Mer än sin partner, och t.om mer än sina egna barn.
Narcissister orskakar att sina barn växer upp emotionellt förstörda.
Narcissister skapar offer.
Narcissister har oftast varit offer själva för någonting tidigare i livet under barndomen.
Många lever i narcisstiska förhållanden. Den ultimata dröm partnern för en narcissist är en empatiker. Det finns ingen bättre för dom än en sådan person.
Allt dom är handlar om vad dom kan göra mot en annan för att få det dom vill för egen vinning.
Dom spelar på dina känslor. Dom är experter på att förhöja dig, och för att dra dig ner. På det viset kan dom hålla dig i ett tillstånd av emotionell förvirring.
Det talas om olika former av misshandel hos människor; sådant som är ett brott mot lagen. Narcissister är dom värsta misshandlare, för dom engagerar sig i ett pågående misshandel av andra för egen sjävisk vinst. Dom försöker fylla ett bottenlös hål i sig själv. Ett hål som kan inte mättas oavsett vad dom försöker göra. Narcissister är som en narkoman som måste få sin regelbundna fix för annars är dom olyckliga.
Narcissister är en av dom största bedragare -vänsterprasslare.
Lever ni med en narcissist kan ni vara säkra på att dom varit otrogna mot dig vid flera tillfällen utan att du minst anar det. Dom gör det med inställningen att dom tycker att dom förtjänar det. Dom känner ingen skuld för det.
En narcissist lär sig hela tiden hur dom kan bättre manipulera andra för att få det dom vill, det är det dom lever för.
Kan dom inte få tillräckligt av emotionell tillfredställelse av dig, går dom o söker det hos andra bakom din rygg, och kommer tillbaka till dig och beter sig som om inget har hänt.
Narcissister klarar inte av att ha en djupare relation med någon. Dessa har haft många olika partner. Antingen är det att dom dumpar någon för att dom inte går med på deras krav, eller så är offret stark nog att säga ifrån och dumpa narcissisten för dom klarar inte av den emotionella misshandeln längre.
Du kan inte ändra på dom. Dom kan inte ändra på sig själv, på ett genuint sätt. Det är omöjligt. Dom kan endast lära sig att försöka undvika att manipulera andra, men den narcissistiska personligheten kommer oundvikligen att bestå livet ut.