• tonton86

Vad är min knivhuggssmärta i vänstra övre delen av ryggen?

Hejsan!

Som rubriken lyder. :P

Har i några dagar haft känningar i samma nämnda del av ryggen, samt haft riktig molvärk i hela övre ryggen efter att ha jobbat ståendes, diskat mm mm. (Brukar alltid få denna molvärk så.)

Igår spelade jag en runda golf, som gick ovanligt bra. Redan innan rundan hade jag mer känningar i övre vänstra ryggen, men bestämde mig för att spela ändå. Efter rundan var jag bara lite stel, för att sedan på kvällen börja få riktigt sjukt ont i den ovan nämda delen av ryggen. Kunde inte skratta i sällskapet jag var hos ens. Knivhugg! Senare när jag skulle lägga mig i sängen, kunde jag inte lägga mig ner. Knivhugg på knivhugg i ryggen. Min sambo försökte hjälpa mig ner i sängen. Gick ej. Slutade med att jag försökte somna sittandes. Jobbigt dock när jag inte ens kunde andas ut ordentligt utan att få ont.

Vaknade lite då och då på natten av smärta då jag lyckats lägga mig ner i sömnen. Vaknade på rygg i morse, och kunde inte resa mig upp. Knappt vända mig om. Lyckades dock rulla ur sängen på nåt vänster, för att sedan stå upp smärtfri. När jag sedan börjar gå får jag knivhuggen igen gång på gång när jag inte bara går helt spikrak rakt fram. Så fort jag vrider mig det minsta åt nåt håll. Satte på mig en nack-krage, och kan fungera lite bättre med den. Gör s....tans ont att nysa exempelvis. Kan inte sträcka på mig för att få en bra hållning. Kan sitta ner och inte röra mig överdrivet, samt böja på benen och ländryggen om jag ska ta upp något från golvet, men kan knappt ta på mig en tröja.
    Har inte tagit någon tablett ännu, eftersom jag bara får dessa knivhugg när jag gör något. Sitta still kan jag ju, och förflytta mig framåt på nåt sätt. Tror dock inte att Alvedon eller Ipren kan bita på denna värk... 

Vad är detta??

Kan tillägga att jag gjorde en magnet-röntgen för drygt två år sedan, efter att jag ramlat av en häst. Röngen visade att jag hade en "förändring i kota c5-c6", men inget diskbråck. Kan detta nu ha blivit ett bråck, eller är det bara ett ryggskott?

Hur som helst, någon som vet vad ska jag göra? :S 

• Svar på tråden Vad är min knivhuggssmärta i vänstra övre delen av ryggen?
  • JePaLuLi

Jag hade liknande för nån vecka sen. Det visade sig vara urinvägsinfektion som gått upp i njurarna. Det kan inte vara nåt sånt?
    En fruktansvärd smärta!

• tonton86

Ajdå! Stackare!

Nää, tror inte det. Det sitter liksom lite ovanför vänstra skulderbladet. Hmmmm... :/

• tonton86

:/ mmm. Tack tack! 

Någon annan som möjligen vet? Eller iaf vet hur jag kan bli kvitt det om det nu är ett ryggskott?

Ingen kiropraktor som ha öppet idag antar jag. Och imorgon skulle jag verkligen verkligen behöva jobba, men omöjligt om jag mår såhär. Har ett fysiskt krävande arbete. 

• Vinterkatten

Revbensbrott? Gör det ont när du andas? Känner du dig tröttare än vanligt?
    Pneumothorax kanske, dvs kollapsad lunga på ena sidan.
    Mjukdelsbristning. Är det ömt vid beröring?
    Om det skulle vara ett diskbråck som du säger skulle du förmodligen ha domningar ut i armarna. Har du det?
    Lycka till, men framför allt. Sök hjälp. Så ska du inte behöv må...

• tonton86
    Vinterkatten skrev 2012-06-24 09:42:15 följande:
    Revbensbrott? Gör det ont när du andas? Känner du dig tröttare än vanligt?
    Pneumothorax kanske, dvs kollapsad lunga på ena sidan.
    Mjukdelsbristning. Är det ömt vid beröring?
    Om det skulle vara ett diskbråck som du säger skulle du förmodligen ha domningar ut i armarna. Har du det?
    Lycka till, men framför allt. Sök hjälp. Så ska du inte behöv må...
    Tack!

Det gör liksom ont när jag djupandas utåt. Inte öm vid beröring. Ingen trötthet. Inga större domningar. Lite kallare bara i vänster arm, fingrarna. Dock hade jag ont i höger arm igår, dvs jag kunde inte lyfta den riktigt. Det känns som att en nerv kommer i kläm. Men så brukar jag få ibland. Det ger sig efter en kvart ungefär. Min sjukgymnast (som förövrigt inte är på plats för ens på tisdag... :/ ) säger att det kommer från skulderbladet.

Vet du, eller någon annan, var kan jag söka hjälp på en söndag i Stockholmsregionen? Kan vårdguiden kanske svara på det? Känner mig så fånig när jag ringer dit bara... :P Skulle vilja komma till en sjukgymnast, då kiropraktorer bara knäcker och naprapater mestadels bara masserar. Sjukgymnaster kan båda delarna och vet vad som behövs göras. Eller allra helst vill jag få reda på vad det är, och blir bra igen!
  • Julle97

Jag har haft ungefär samma upplevelser som du. För ungefär ett år sedan (14 år gammal) när jag styrke träna så gjorde jag vanliga bicep curls. När jag försökte få till ett sista rep så var det jävligt jobbigt, ja pressade o pressade o det sluta med att vikten gick upp av att ja slungade den, plötsligt fick jag fruktansvärt ont i ryggen under vänstra skulderbladet o ja tappa andan o tappa vikten. Efter detta har jag känt riktigt jobbiga smärtor som du beskriver som knivhugg. I hela 2 veckor efter incidenten så hade jag hemska smärtor, ja kunde inte gå rakt, hoppade jag lite lätt o luften så kände det som om hela skuldebladet skulle explodera. Andning va också jobbigt under den perioden. Såsmåning om gick dessa smärtor över, MEN. Varje gång jag ligger ner med någon form av upphöjning bakom huvud/nacke t.ex. när man sk sova så efter en stund 10-20 min så kommer knivhuggen tillbaks. Fruktansvärt, det har hållit på såhär i ett helt år nu, borde kolla upp detta på allvar, har ingen aning om vad det är..

Svar på tråden Vad är min knivhuggssmärta i vänstra övre delen av ryggen?