Vad tycker ni om hundrasen lagotto?
Har hört både negativt och posetivt om denna ras,
så det vore kul att höra hur ni som har, eller vet hur denna rasen är?
Har hört både negativt och posetivt om denna ras,
så det vore kul att höra hur ni som har, eller vet hur denna rasen är?
Beror lite på vad du tänk ha den till. Bara sällskap eller som en aktiv hund?
Som jag skrev, så vore det kul att höra hur ni som har, eller vet hur denna rasen är.
Någon som har lagotto och vill berätta lite?
Träffade en aggressiv sådan i hundrastparken idag med ett par mesiga ägare... Så just nu tycker jag inget vidare om dem. Men med rätt ägare tror jag att alla hundar kan bli prima.
Sönderavlad mentalt.
En arbetsnarkoman med riktig usel mentalitet och hälsa som säljs ofta sälj till fel ägare som "sällskapshund" med förödande resultat. Dom är osäkra,stressade,reserverade och har lätt till bett om dom blir trängda. Dom flesta kräver lika mycket aktivering som bruksraserna för att må bra och har sällan en "avknapp" utan måste passivitetstränas ordentligt från början.
Rasen dras med diverse ögonsjukdomar, höftproblem och allergi i stor utsträckning mm.
Pälsen tar en hel del tid eftersom den tovar ihop sig i stora kakor om man inte får bort all underull, jag hade min lagotto nerrakad för att slippa utsätta honom för timmar av pälsvård i veckan + att hans allergi/hudproblem var lättare att sköta utan päls.
Många har väldigt stor jaktlust och är svåra att få en bra inkallning på.
Dom älskar att gräva och kan förvandla en trädgård till ett lerigt hål på nolltid .
Dom positiva är att dom är otroligt roliga att jobba med eftersom dom ger allt och lite till och dom är väldigt lojala mot familjen men kan lätt bli "enmanshundar" .
Min fick aldrig vara med bland folk då han var osäker och helt opålitlig, viftade på svansen och högg när folk stoppade ner handen, han mådde bäst av att slippa träffa folk och dom lagottos jag känner är tyvärr likadana.
Jag rekommenderar inte rasen till någon som inte är otroligt kunnig och som inte har ett stort intresse att jobba med hunden+ har en stor plånbok med tanke på veterinärbesöken.
Tack för era svar!
Jag har bara positiva erfarenheter av rasen men jag har inte träffat så många lagottos och inte heller under särskilt lång tid. De jag har träffat har dock varit mycket sociala och trevliga hundar och de har funkat jättebra med min aussie. De är dock ena riktiga grävmaskiner och fort går det också, så man får ha koll på dem ;D