Manipulation (och pedagogik) (?)
Min man skulle läsa för vår dotter (6 år) men när han skulle hämta en bok i hennes rum råkade han trampa på en leksak, varav han då säger att hon ska städa sitt rum annars läser han inte för henne. Hon börjar gråta eftersom hon inte ville. Jag nämde för min man att han hade kunnat säga det på ett annat sätt som hade gjort att hon inte hade tyckt det var kul men ändå hade städat utan att han hade behövt använda sig av "föräldramakten". Win-win i mitt tycke.
Han hade ju kunnat säga: men som här ser ut, vet du vad? vi plockar undan här lite först så att vi kan läsa i lugn och ro sedan.
Eller: Oj! Här var det myrornas krig, med risk för att jag trampar sönder dina grejer så gör jag igjordning lite mysigt åt oss så städar du här under tiden.
Alternativt: Ska vi se hur snabbt du klarar av att städa undan här? Jag tar tiden!
m.m...
Jag tycker det är pedagogiskt min man tyckte det var manipulativa alternativ. Han menar att jag vinner allt på det men hon inget och att jag då hade manipuliterat fram resultatet. Jag använder mig också av positiv förstärkan hellre än att lägga för mycket fokus på det negativa och det var också manipultaivt då jag hade gömd agenda. Jag försökte då förklara skillnaden och vad manipulativt beteende är och ge exempel på detta men kom fram till att det var svårt. Kanske vet jag inte riktigt själv.
Så hjälp oss få lite ordning i det hela :)
Hur skulle du förklara ett manipulativt beteende?
Kan du ge några exempel på ett sådant beteende?
Kan ett pedagogiskt förhållningssätt kallas manipulativt?