Jag blir nog aldrig vän med min mamma...
Jag har en svår relation till min mamma.
Sen jag var liten har jag alltid "tassat på tå" kring min mor och hennes humör, och jag har genom åren märkt att jag blivit likadan i andra relationer som vänner och pojkvänner - jag har vrängt ut och in på mig själv för att vara till lags och vid konflikt har jag alltid lagt mig platt och bett om ursäkt, lagt hela skulden på mig själv fastän det egentligen kan varit den andre som betett sig illa.
Mamma har inte bara varit lynnig och lättirriterad utan även elak och retsam vilket har varit riktat mer mot mig än mot mina syskon. Hon har alltid varit nedlåtande kring mina val i livet om det så har varit aktiviteter, val av studier eller val av partner. Hon kritiserar mitt utseende (särskilt min vikt, jag är som störst någonsin just nu 167cm 61 kg, vikten började hon prata om redan när jag var i 15-års åldern och då vägde jag 49kg(!)) (förutom att hon aktivt kommenterar vikten så kan hon ta fram kläder som är tre storlekar förstora till mig "åh denna köpte jag till dig på rea" och bli jätteförvånad när de inte passar eller som idag ge mig recept på lchf-mat) hon kritiserar min personlighet, hon kritiserar ordningen i mitt hem (det är ganska stökigt, vi har en bebis på bara några månader så det är rätt rörigt just nu).
Hon tar ALLT man säger och gör som kritik mot henne och hennes personlighet. Det är helt makalöst hur hon kan vända det man har sagt till att betyda något helt annat och skälla ut en för det. När jag försöker förklara (dumt nog) hur jag menar avbryter hon mig mitt i meningen, innan jag fått prata klart, och fyller i vad hon tror jag ska säga (vilket ju inte stämmer) och skäller sedan ut mig för det. När hon trissar upp stämningen försöker jag i flesta fall lugna henne genom att be om ursäkt, ytterligare förklara mig (vilket ofta trissar upp henne ännu mer) eller försöker bara avleda det hela. Någon gång har hon trissar upp mig till att gorma tillbaka och då blir stämningen helt kaotisk. Hon skriker och gormar, skriker att man sagt saker man inte sagt, hittar på att jag har tvingat och domderat henne till att göra (det kan vara att jag tvingat henne att göra en lunch som hon egentligen bjudit in mig på).
Jag har börjat "safea" genom att säga "du behöver inte göra detta, jag har inte bett om det" när hon erbjuder sig att göra saker eller bjuda på något, för jag vet att det kommer att slå tillbaka. Antingen genom att hon kör dåliga-samvetet "nu har jag gjort detta för dig" eller vänder det till att jag på något sätt har bråkat fram det. Då kan hon bli arg och skrika "låt mig göra detta" eller "prata inte med mig med din dagisröst".
Samtidigt mitt i allt detta vet jag att hon många gånger vill väl. hon vill bjuda på mycket, hon vill hjälpa till. Hon kan sätta in tusenlappar på ens konto fast man inte bett om det - bara för att vara snäll och för att hon vet att vi har det knapert. Jag önskar verkligen att jag hade råd att tacka nej till det hon vill ge oss, men vi lever väldigt fattigt för närvarande och vi har råd att unna oss ganska få saker. Det vi får av mina föräldrar (pengar då coh då, barnpassning, låna sommarstuga mm) är så mycket värt. Samtidigt vet jag att det kommer med priset att hon när som helst kan använda det i utpressningssammanhang eller till att få en att bara må dåligt över att man inte (enligt henne) visar sig tillräckligt tacksam. Jag längtar till den dag då våra inkomster blivit bättre och man har RÅD att säga nej till det hon ger!
Hennes oberäknerliga humör har varit likadant så länge jag kan minnas. Jag minns att man som barn alltid hade ont i magen när man hade varit på besök hos folk för jag visste att hon skulle skälla ut mig för något hon tyckte att jag hade gjort. En gång när jag var tolv år hade hon och min mormor suttit på kvällen efter att jag hade lagt mig och pratat om mig. Jag hade tidigare under dagen sagt att jag inte gillade min lärare till min mormor vilket mormor berättade för min mor. Min mamma blev fly förbannad över det och smällde upp dörren halv tolv på natten till mitt rum och gav mig en redig utskällning för min bristande respekt för min lärare. Jag började gråta medan min mamma skrek hysteriskt på mig och jag var uppe nästan hela natten helt förtvivlad.
Hon kunde ibland vara hånfull och kunde sitta och läsa högt och skratta åt uppsatser jag skrivit i skolan.
Jag vet inte vad jag ska göra, hon kommer aldrig att ändras. Det gör mig så fruktansvärt ledsen.