• ViVäntarLois

Juristprogrammet, Stockholm eller Lund? "Distans"?

Funderar på Juristprogrammet till våren men velar mellan Stockholm och Lund, kanske även Göteborg. 

Vi bor i Kalmar, har villa, hundar och ett litet barn på ett år så att flytta är inget alternativ som jag kommer att välja. Blev inspirerad av en pappa i föräldragruppen som pendlade till Lund för att plugga till jurist och kände att "kan han så kan väl jag!".

Men självklart uppskattar jag om det finns stor möjlighet till självstudier, webbföreläsningar osv... Någon som har erfarenhet? När jag tittar på Lunds och Stockholms schema så är det betydligt mer föreläsningar på plats i Lund, men å andra sidan för lång tågresa till Stockholm för att åka över dagen (tar för mig 3h till Lund och 5h till Stockholm).  

Hur krävande är det? Självklart individuellt men någon som kan ge en hint? Någon termin som är extra tuff?

Lämpliga sommarjobb? 

• Svar på tråden Juristprogrammet, Stockholm eller Lund? "Distans"?
  • gusb

I Gbg har jag upplevt att det är mkt grupparbeten och mån-ons-fredag föreläsningar. T2 och t5 är inget vidare distansterminer utan då får man nog snarare tänka veckopendling. Beundrar verkligen de som klarat hela utbildningen och bott på annan ort, ska själv göra så ett år nu. Lycka till och bra val av program; det är verkligen spännande och utvecklande!

• Jeff

Utbildningen i Stockholm reformeras inför HT 2012 så det går nog inte att veta vilken/vilka terminer som kommer vara extra tunga i den nya ordningen. Det brukade inte vara många obligatoriska närvarotillfällen men det är ju samtidigt ofta lättare om man är där så mycket som möjligt.

• ViVäntarLois

Tack för era svar :)

Någon som vet om man får tillgodoräkna sig andra juridiska kurser? Dvs. läsa juridik på distans / närmare Kalmar och sedan hoppa över motsvarande på juridikprogrammet. Även om jag skulle behöva t.ex. 60hp för att "slippa" en termin så hade det ju varit värt det eftersom tid på hemmaplan är värdefullt. 

Och även om man inte får tillgodoräkna sig kurser, är det några som underlättar att ha i bagaget? Jag misstänker att jag kommer pausa utbildningen med föräldraledighet en eller två gånger men då kanske man ändå kan läsa något lite lättare som ändå ger en fördel när man kommer tillbaka.

• Jeff

Man brukar kunna få tillgodoräkna sig andra juridiska kurser om det motvarar innehållet i kursen som utgör en del av programmet men det kräver att universitetet bedömer dem som likvärdiga så det skulle jag i sånt fall kolla upp i förväg så du slipper otrevliga överraskningar.

• pacta sunt servanda

Boka tid med studievägledare på båda programmen och ta dina funderingar med dem, då får du en bra bild och vettiga råd om hur man kan lägga upp det hela på bästa sätt och också om du kan tillgodoräkna dig något.

• annavi
    ViVäntarLois skrev 2012-06-24 21:28:48 följande:
    Funderar på Juristprogrammet till våren men velar mellan Stockholm och Lund, kanske även Göteborg. 

Vi bor i Kalmar, har villa, hundar och ett litet barn på ett år så att flytta är inget alternativ som jag kommer att välja. Blev inspirerad av en pappa i föräldragruppen som pendlade till Lund för att plugga till jurist och kände att "kan han så kan väl jag!".

Men självklart uppskattar jag om det finns stor möjlighet till självstudier, webbföreläsningar osv... Någon som har erfarenhet? När jag tittar på Lunds och Stockholms schema så är det betydligt mer föreläsningar på plats i Lund, men å andra sidan för lång tågresa till Stockholm för att åka över dagen (tar för mig 3h till Lund och 5h till Stockholm).  

Hur krävande är det? Självklart individuellt men någon som kan ge en hint? Någon termin som är extra tuff?

Lämpliga sommarjobb? 
    Jag pluggar till jurist i sthlm och är precis klart med första året, dvs. jag går på gamla ordningen.
    Självstudier finns det gott om tid för, den senaste terminen (T2) speciellt. Det var knappt någon obl. närvaro (tror 1 kurs hade obl.). Termin 1 hade dock en hel del mer obligatorium och vad jag vet kommer det vara så även efter reformen.

Det är krävande. Det ska jag inte säga något om. Även om jag inte arbetat ihjäl mig de senaste 2 terminerna (1 året) har det ändå inneburit en hel del disciplin. Som det ser ut nu ska jag läsa programmets tuffaste kurs i höst aka Civilrätt 2 (kommer bli Civilrätt A efter reformen) på 22,5 hp. Det som är bra med Sthlm gentemot många andra program är att vi inte har någon 30 hp tenta. Det jag har hört är att många studenter som byter från Uppsala till Sthlm kallas för "schweizerostar" (källa: lärare), pga att de har djup kunskap i vissa områden men är helt blanka på andra. Men jag antar det är lätt hänt med extrema tentor.

Hur som helst är juristprogrammet fantastiskt roligt och det bästa val jag gjort. Det är givande på otroligt många vis.

Har du fler frågor så bara ställ dem här ska jag försöka svara så gott jag kan utifrån mina erfarenheter på SU :)

mvh
  • nid
    annavi skrev 2012-06-27 11:32:33 följande:
    Jag pluggar till jurist i sthlm och är precis klart med första året, dvs. jag går på gamla ordningen.
    Självstudier finns det gott om tid för, den senaste terminen (T2) speciellt. Det var knappt någon obl. närvaro (tror 1 kurs hade obl.). Termin 1 hade dock en hel del mer obligatorium och vad jag vet kommer det vara så även efter reformen.

Det är krävande. Det ska jag inte säga något om. Även om jag inte arbetat ihjäl mig de senaste 2 terminerna (1 året) har det ändå inneburit en hel del disciplin. Som det ser ut nu ska jag läsa programmets tuffaste kurs i höst aka Civilrätt 2 (kommer bli Civilrätt A efter reformen) på 22,5 hp. Det som är bra med Sthlm gentemot många andra program är att vi inte har någon 30 hp tenta. Det jag har hört är att många studenter som byter från Uppsala till Sthlm kallas för "schweizerostar" (källa: lärare), pga att de har djup kunskap i vissa områden men är helt blanka på andra. Men jag antar det är lätt hänt med extrema tentor.

Hur som helst är juristprogrammet fantastiskt roligt och det bästa val jag gjort. Det är givande på otroligt många vis.

Har du fler frågor så bara ställ dem här ska jag försöka svara så gott jag kan utifrån mina erfarenheter på SU :)

mvh
    Vad tyckte du om T2? jag går T2 nu vid SU, läser statsrätten nu. Har du något tips kanske? :) Är föreläsningar viktiga? eller missar man inget om man läser i böckerna? :)
Svar på tråden Juristprogrammet, Stockholm eller Lund? "Distans"?