• Anonym (Fundersam)

Skall jag vara föräldraledig för att skydda min SGI?

Hej! Just nu funderar jag på hur jag skall göra i höst. Sonen som nu är 17 mån börjar i förskola och jag har bestämt att gå ned i arbetstid till 70%. Det som är trist är att mitt SGI lär bli sämre. Vill bli gravid igen och lär väl då få en lägre ersättning. Det är dock det bästa för sonen så inte så mkt att göra! Det jag funderar på är om det lönar sig att ta föräldradagar resten av 2012 istället för att bara gå ned i tid. För är det så att min SGI räknas på hela min inkomst 2012? och  om det är så att jag blir föä ledig någon gång 2013 så minskar inte min ersättning om jag tar föräldradagar istället? Hälsningar Undran

• Svar på tråden Skall jag vara föräldraledig för att skydda min SGI?
  • Försäkringskassan

Hej!

Om du har ett barn över 1 år måste du aktivt skydda din sjukpenninggrundande inkomst (SGI). Detta gör du genom att ta ut 5 dagar/vecka med föräldrapenning. Du skyddar den också genom att vara anmäld hos arbetsförmedlingen eller att arbeta. 
    Du kan arbeta delar av veckan och täcka upp med föräldrapenning resterande del så att det totalt blir 5 dagar/vecka.

Den SGI du skyddar är den senaste uppgiften vi har om din inkomst och årsarbetstid.

Om du är hemma med barn över 1 år och inte skyddar din inkomst, och går ner i arbetstid t.ex. till 70 % så ska din SGI fastställas efter det som du faktiskt arbetar, d.v.s. 70 % av din inkomst och årsarbetstid.

Hälsningar
    Clara, handläggare.

Svar på tråden Skall jag vara föräldraledig för att skydda min SGI?