• Anonym (Fastnat)

Hjälp! Visst borde jag släppa honom?

Visst borde jag släppa honom? Vi har tre barn och ett sju år långt förhållande. 
    Det har varit slut i sju månader.
    Jag tror det tog nog slut mest pga. min underliggande svartsjuka så att vi blev inlåsta. Och jag hotade om att göra slut. Och hans humör var i botten jämt. Jag insåg direkt att jag ville bättra mig jobba på problemen. Han sa att han hade känslor men att vi inte fungerade ihop. Han gav upp.
    Men senare ville han att vi skulle kunna ha sex och se vart det leder. Men jag sa allt eller inget och så blev det utom var tredje fjärde vecka när vi började med varandra men jag avbröt för jag var rädd att bli ledsen efteråt.
    Även samma denna kväll. Jag försökte pressa/fråga honom om känslor. Han sa att alla hans känslor är difusa om allt. Att han är så bränd av förhållanden.
    Att han är glad att jag är mamma åt barnen och att han tycker att jag är en fin människa...Att han önskar att vi varit en lycklig familj?
    Han är svartsjukare än han någonsin varit, pikar om allt och inget.
    Men ingen av oss har varit med någon annan, Men vi har berättat dumt nog för varandra om de som visat intresse för oss. 
    Jag sa åt honom att jag vet att du är attraherad av mig men det behöver väl inte vara mer än så. Ja helt galet säger han.
    Nu när jag sitter här skickade han ett sms  "Tråkigt att det ska bli så dumt av det varje gång...Kram"
    Så ja skrev typ" -Ja det blir inte bra. Jag mår bara dåligt av detta, Så vi får göra det bästa för barnen och lämna resten mellan oss. Vi hörs!" 
    Han skrev" -godnatt senare. Puss och kram"
    Men visst brukar inte känslor komma tillbaka?
    Visst är difusa känslor samma som att de är borta?
    Tacksam för svar!
    Efter tio månader står jag bara och stampar!
    Hoppas inte allt blev för rörigt att läsa, det första jag skrev försvann!

• Svar på tråden Hjälp! Visst borde jag släppa honom?
  • Gerd parterapeuten

Hej!

Det är inte så lätt att förstå sig på känslor helt automatiskt. Alla känslor har dock en mening och en information. Ibland krävs det mycket tålamod och utforskande för att bli klar över sina egna känslor och att förmedla dem till någon annan. När du skriver diffusa känslor blir det diffust och omöjligt att veta vad som menas. Olika personer kan säkert mena olika saker när man använder samma ord. Den som använder ordet kan bäst försöka förklara vad det betyder för just den personen.

En idé för er skulle kunna vara att gå på familjerådgivning för att få hjälp att sortera och bättre förstå vad som hänt i er relation och hur ni skall ha det i framtiden. En utomstående professionell person kan ge er nya perspektiv och hjälpa er med hela det känslomässiga kapitlet.

Hälsningar

Gerd     

Svar på tråden Hjälp! Visst borde jag släppa honom?