• ChAlAn

Tips på "snabbfixat" fika till jobbet.

Jag jobbar min sista dag på jobbet på fredag och tänkte bjuda på lite fika.
     Problemet är bara att vi på torsdag har en aktivitet med jobbet som gör att jag kommer bli ganska sen hem. Därför undrar jag om någon har tips på något roligt jag kan baka som inte tar så lång tid. Jag har ingen lust att hålla på hela natten.
     Självklart kan jag göra en kladdkaka eller dylikt men jag tycker att det är roligt att komma med något lite annorlunda.

• Svar på tråden Tips på "snabbfixat" fika till jobbet.
  • Queenie70

Krossa digestivekex och skeda upp i plastmuggar. Ta nya kesella med citronsmak och skeda över. Toppa med valfria bär, typ blåbär eller hallon. Servera med en liten sked. Snabbt enkelt och supersmarrigt. Som en fuskcheesecake.

• Queenie70

Man får alltså lägga ihop det på jobbet, eftersom det är svårt att transportera massa färdiga muggar. krossa kexen och skölj bären hemma, så är det bara att pluppa ihop på fem minuter innan serveringen.

• Bei Bei

Fixa en riktig cheesecake i stället, den kan du ju göra redan i dag om du vill eftersom den ska stå i frysen? Busenkelt att göra och läckert!

• sofiabergman

En rulltårta gör du i ett nafs! Fyll med vispad grädde blandat med ex. mosade jordgubbar eller hallon... Pudra på lite florsocker och ta-da! :) 

• Coyote

Vi gjorde tårtan med daimgrädde, kolasås och jordgubbar ur senaste buffé, det var verkligen enkelt. Visst, det tar några timmar att koka mjölken till kolasås, men det kan man å andra sidan göra typ på onsdagen och låta burken stå i kylen sen. Bottnen är bara krossade digestivekex och smält smör, den kladdar du ihop på torsdag kväll och låter stå i kylen över natten. Krossa/hacka daimen hemma och vispa grädden antingen på jobbet eller på morgonen, rensa och skiva jordgubbarna torsdag kväll/fredag morgon, också lägger du ihop det hela på jobbet precis innan fikat sen.

Enkelt.

• thegoldengirl
    Kärleksmums. Rulltårta (med sylt tex) som någon föreslog är enkelt och snabbt och kan ju piffas om man vill (gör skivor, lägg på grädde och några bär/riven choklad).  Kolla in: http://baktokig.blogg.se/ (finns bla silviakaka och kokosrutor just nu på förstasidan, som verkar enkla och snabba). Bärpaj med smuldeg och grädde, grädde+vaniljvisp, glass.
  • ChAlAn

Här har det rasslat till ser jag :).
    Tack för alla fina tips!
     Folk har redan börjat gå på semester så vi är inte så många kvar på kontoret denna vecka. 15 pers kanske.

Coyote - Jag lyckades hitta ditt recept på nätet och det låter lockande. Det står att det är 8 bitar men min erfarenhet är att såna tårtor ofta är väldigt mastiga. Hur många skulle du säga att den räcker till? Kanske lika bra att göra två i och för sig. Det är ju inte hela världen om det blir lite över....

• Coyote
    ChAlAn skrev 2012-06-25 13:16:48 följande:
    Här har det rasslat till ser jag :).
    Tack för alla fina tips!
     Folk har redan börjat gå på semester så vi är inte så många kvar på kontoret denna vecka. 15 pers kanske.

Coyote - Jag lyckades hitta ditt recept på nätet och det låter lockande. Det står att det är 8 bitar men min erfarenhet är att såna tårtor ofta är väldigt mastiga. Hur många skulle du säga att den räcker till? Kanske lika bra att göra två i och för sig. Det är ju inte hela världen om det blir lite över....
    Den är väldigt mastig, jag orkade med en smal bit, fyra-fem centimeter längst ut kanske. Men om det är många som gillar sötsaker så kanske det går åt lite mer? Jag hade nog gjort två stycken, för säkerhets skull.

Jag upplevde att den liksom smälte lite när den stått framme ett tag, så förvara den i kylen så länge du kan innan servering!
  • SessanM

Åh Philadelphiabullarna låter supergoda!! De ska jag nog testa i morgon om regnet fortsätter...

• Coyote
    Bei Bei skrev 2012-06-25 10:56:18 följande:
    Eller denna: kryddburken.se/2011/09/12/philadelfiabullar-i.../

Philadelphiabullar i långpanna, superenkelt och gott! Vem gillar inte hembakade bullar? (fast det är enklare än att baka vanliga kanelbullar)
    Åh, de där ska definitivt testas!
Svar på tråden Tips på "snabbfixat" fika till jobbet.