• Kelebek

Växa upp med 3 språk från början? Tips?

Lite fel att skriva det här i "utlandsföräldrar" men jag vill gärna ha råd av folk som varit med om liknande. Min sambo och jag är båda födda i Sverige men med en lite internationell bakgrund Cool Mina modersmål är svenska och engelska och hans är svenska och spanska (även jag kan spanska flytande men det är inget modersmål). Vi blandar spanska och svenska hemma (kan byta mellan alla tre språken i en enda mening...) Våra barn behöver kunna alla tre språk för vi har många nära släktingar som bara kan antingen engelska eller spanska.

Vi har en pojke som nu är 6 år och trespråkig. Hans två första språk var spanska och svenska (svenskan kom först när han var 1 och började på dagis), han lärde sig snabbt att skilja på dem, och när han var 4 började han lära sig engelska. Hans starkaste språk är nu svenska men han kan läsa och skriva på alla 3 språk (bäst på svenska dock). Han har gått på tvåspråkig (engelsk/svensk) förskola och börjar nu på en tvåspråkig skola i höst. Förskolepersonalen har sagt att av alla barn som inte har engelska som modersmål så är han den som försöker prata det mest, speciellt efter att vi kommit hem från England och han märkt hur kul det var att bli förstådd på engelska Glad Han försöker även prata det hemma trots att vi aldrig riktigt gjort det förut, det är jättekul!

Lillebror är väldigt liten fortfarande och nu märker vi att han kommer bli TREspråkig från första början istället för tvåspråkig som storebror var tills han fyllde 4. Nu pratar vi ju alla tre språk hemma dagligen och dessutom kommer han troligtvis in på förskolan som tillhör storebrors skola, dvs att han kommer gå i en tvåspråkig förskola fr o m 1½-års ålder. Dessutom åker vi rätt så ofta till England och har besök av släktingar från USA och Kanada.. Vi har en drös engelska böcker, spel och filmer hemma som storebror älskar, inklusive gamla bebisböcker som vi nu läser för lillebror. Vi är jättenöjda över hur det har blivit med språken för storebror men nu blir det lite nytt för oss för det blir inte så lätt som att jag pratar engelska, sambon spanska, och svenska på dagis.. Det blir blandat som tusan, tre språk hemma, två på dagis, ett hos mormor och morfar (de blandar aldrig), två hos farmor och farfar, och olika språk med olika släktingar... Obestämd Såå har ni några tips på hur vi kan få det att gå så smidigt som möjligt?

• Svar på tråden Växa upp med 3 språk från början? Tips?
  • Energina

När jag dryfta dessa funderingar så skulle man ha ett "huvudspråk" hemma för det viktiga var inte att barnen kunde kommunicera med släkt utan med okända och då kan barnet inte byta språk hur som haver i meningarna. Mina bonusar konverserar på sin 4 språk och hoppar emellan om man byter men de får lära sig att fullfölja konverationer på 1 språk just för att okända ska förstå dem Lycka till

• cbordner

Om barnen hör alla språken dagligen från liten ålder (innan 1) kan de lära sig typ 4 språk tills de är 4 år utan att det ska vara några större problem, så prata på med lillplutten bara så utvecklas det nog rätt
    Så bra iaf :) roligt med 3 språk direkt, vår dotter får 'bara' två från födseln :)

• Kelebek
    Snöflickan skrev 2012-06-25 11:20:43 följande:
    När jag dryfta dessa funderingar så skulle man ha ett "huvudspråk" hemma för det viktiga var inte att barnen kunde kommunicera med släkt utan med okända och då kan barnet inte byta språk hur som haver i meningarna. Mina bonusar konverserar på sin 4 språk och hoppar emellan om man byter men de får lära sig att fullfölja konverationer på 1 språk just för att okända ska förstå dem Lycka till
    Det är sant! Vår äldsta son har alltid kunnat skilja mellan språken och bara prata ett, men han har också bara kunnat två språk de 4 första åren.. Men vi vill ju definitivt att han faktiskt ska bli BRA på alla tre språk (absolut minst på svenska), inte att han kan 3 språk lite sådär. Nu är han ju så pass stor att han vet vad andra pratar för språk.. t ex vet han att farmor och farfar faktiskt kan svenska trots att de inte pratar det med honom, så han blandar med dem, han använder det språk han känner för just då. Samma med vissa av hans lärare som han VET kan två språk. Men nu på sistone har han fatiskt ansträngt sig för att bara prata spanska med farmor och farfar, och engelska med sin engelskalärare, även om han tycker det är lättare att blanda, så det är jag jätteglad för, det bevisar ju att han kan om han anstränger sig Glad
  • Kelebek
    cbordner skrev 2012-06-25 11:27:21 följande:
    Om barnen hör alla språken dagligen från liten ålder (innan 1) kan de lära sig typ 4 språk tills de är 4 år utan att det ska vara några större problem, så prata på med lillplutten bara så utvecklas det nog rätt
    Så bra iaf :) roligt med 3 språk direkt, vår dotter får 'bara' två från födseln :)
    Jaaa det är jätteroligt! Har fått negativa kommentarer från många om att han minsann bara borde lära sig svenska, men det har bara varit positivt för honom. Jag minns när vi kom till England första gången och han hörde att alla pratade engelska och utbrast "Mommy, everyone's speaking English!!!!!" Solig Det var under de 5 dagarna som jag fattade att han nästan kunde flytande engelska. Jag blev akut sjuk och fick ligga hemma i sängen hela dagen, så min kusin, hennes sambo och hans mamma tog med min son ut. De var borta i flera timmar och jag låg och oroade mig till döds för att han skulle bli rädd, inte förstå dem osv. Så kom de hem och han frågade på en gång om han fick gå ut med dem igen för det var så roligt, och började berätta allt de hade sagt till honom, och de själva sa att han hade pratat på som bara den Glad Och första gången vi Skype:ade med min storebror och min son började pratade engelska med honom, han blev så glad över att äntligen få prata med min systerson!!!

Haha sorry blev lite off-topic, men det är skönt att få höra att andra har flerspråkiga barn, tycker man får så många negativa kommentarer om hur det kommer att förstöra dem! Du har ingen källa på det där med att lära sig 4 språk innan man är 4 år så jag kan visa det för negativt inställda människor?? Flört
  • cbordner

Kommer inte ihåg vart jag hörde det just nu men ska kolla om jag hittar det. Tror det var någon frågekolumn och en bm som svarade på det.

• cbordner

Googlar du på simultan språkinlärning hittar du massa uppsatser o dyl om att lära sig flera språk från födseln, många handlar om två språk dock.

• Wagram

Det allra bästa är om ni kan sluta blanda språken utan att var och en håller sig till ett språk. Annars finns risken att barnet får problem att håll isär språken. Att lära sig tre språk i ett sådant läge är inge problem för ett barn, men om språken blandas hej vilt kan det vara lite knepigare och kanske inte ens fungera.

Svar på tråden Växa upp med 3 språk från början? Tips?