• lovegivespower

Amma och ge ersättning samtidigt?

Hej alla glada. Jag och min sambo väntar vårt första barn därför frågan. Kan man amma och ha ersättning samtidigt? Kan man alltså ta till ersättning vid något tillfälle då och då? Som fiket på stan och så vidare? Hur funkar det? Hur gör/gjorde ni? Tacksam för snälla svar. Jag har själv ingen aning då det är första barnet.

Ha en bra dag! Solig

• Svar på tråden Amma och ge ersättning samtidigt?
  • Mumin80

Jag har delammat i ca. 4 månader nu. Men då handlar det om ganska mycket mer ersättning än "på fiket då och då"  

Det man får se upp med, eller göra en avvägning kring, är väl hur väl man lyckas hålla igång mjölkproduktionen. Vilket säkert också beror på om du råkar vara en storproducent som får massor av mjölk direkt, eller en som jag som får kämpa för varje droppe.

Åtminstone i början så kan det vara bra att alltid amma först, och sedan ge ersättning. Har du mycket mjölk så kan du ju också pumpa ut och ge det istället för ersättning. Om ditt barn överhuvudtaget går med på att ta flaskan och äta ersättning alltså  

• Litenåfin

Med vissa barn fungerar det säkert utmärkt :) min son vägrade ta flaskan innan han var 4,5 månad.. En del får väldigt ont i magen av ersättning men man kan ju pumpa ur och ge :) jag tänkte som du innan han kom, men när amningen kom igång och fungerade var det väldigt praktiskt jämfört med flaska :)

• lovegivespower
    Mumin80 skrev 2012-06-25 13:03:38 följande:
    Jag har delammat i ca. 4 månader nu. Men då handlar det om ganska mycket mer ersättning än "på fiket då och då"  

Det man får se upp med, eller göra en avvägning kring, är väl hur väl man lyckas hålla igång mjölkproduktionen. Vilket säkert också beror på om du råkar vara en storproducent som får massor av mjölk direkt, eller en som jag som får kämpa för varje droppe.

Åtminstone i början så kan det vara bra att alltid amma först, och sedan ge ersättning. Har du mycket mjölk så kan du ju också pumpa ut och ge det istället för ersättning. Om ditt barn överhuvudtaget går med på att ta flaskan och äta ersättning alltså  
    Ja det är klart. det verkar så komplicerat på något sett det här med amma och delamma och så vidare hehe! Jag är ju dock inte på fiket så ofta kanske en gång i månaden MAX om ens det. Men tänkte om jag behöver sova någon natt någon gång och sambon kan ge flaska men man kan ju pumpa ut som du säger. Hur gör man med den ut pumpade mjölken? Hur länge håller den i kylskåpet?

Sen en fråga till!
    När man ammar. Hur vet man att bebisen får i sig tillräckligt med mjölk?

Tack för ditt svar!!
  • lovegivespower
    Litenåfin skrev 2012-06-25 13:04:55 följande:
    Med vissa barn fungerar det säkert utmärkt :) min son vägrade ta flaskan innan han var 4,5 månad.. En del får väldigt ont i magen av ersättning men man kan ju pumpa ur och ge :) jag tänkte som du innan han kom, men när amningen kom igång och fungerade var det väldigt praktiskt jämfört med flaska :)
    Ja eller hur är det mycket mer praktiskt att amma!! bara att slänga fram bröstet och ge. Slipper värma och så vidare också.
  • Sisisisi

Det funkar för en del men vissa barn vill inte ha flaskan eller tvärtom, de vill hellre ha flaskan och vill inte amma.

Mitt första barn vägrade ta flaskan när vi provade när han va 2-3 månader. Ganska jobbigt tyckte jag då eftersom jag blev väldigt bunden.
    Andra barnet vande vi från början med flaska, han fick äta ur flaska 1-2 gånger i veckan och det funkade alltid bra. 

• straw2008
    lovegivespower skrev 2012-06-25 13:07:40 följande:
    Ja eller hur är det mycket mer praktiskt att amma!! bara att slänga fram bröstet och ge. Slipper värma och så vidare också.

Personligen har jag aldrig "slängt fram bröst" hur som helst. Våra barn har haft en flaska ersättning i vagnen nära kroppen så även den har haft ferfekt temperatur. Ersättning är ju ändå det absolut enklaste sättet att mata barnet på... alltså du behöver aldrig ha ont slipper bröstvårtor som blöder. Oftast sover barnen hela nätterna från nyfödd (nästan) o alla kan mata.
    Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • lovegivespower
    Sisisisi skrev 2012-06-25 13:11:02 följande:
    Det funkar för en del men vissa barn vill inte ha flaskan eller tvärtom, de vill hellre ha flaskan och vill inte amma.

Mitt första barn vägrade ta flaskan när vi provade när han va 2-3 månader. Ganska jobbigt tyckte jag då eftersom jag blev väldigt bunden.
    Andra barnet vande vi från början med flaska, han fick äta ur flaska 1-2 gånger i veckan och det funkade alltid bra. 
    Det låter bra. Då kanske man ska börja som du gjorde direkt. Kanske en gång om dagen fast med utpumpad mjölk? Oj svårt det här. Men man får ju kanske se hur det fungerar med amningen när det väl är dax också. Det kanske inte kommer någon mjölk alls?
    Men som sagt. Hur gör man med den utpumpade mjölken? Hur länge håller den i kylskåpet? När man sen ammar, hur vet man att barnet får i sig tillräckligt mycket mjölk vid varje tillfälle?
  • lovegivespower
    straw2008 skrev 2012-06-25 13:11:48 följande:
    Personligen har jag aldrig "slängt fram bröst" hur som helst. Våra barn har haft en flaska ersättning i vagnen nära kroppen så även den har haft ferfekt temperatur. Ersättning är ju ändå det absolut enklaste sättet att mata barnet på... alltså du behöver aldrig ha ont slipper bröstvårtor som blöder. Oftast sover barnen hela nätterna från nyfödd (nästan) o alla kan mata.
    det finns så mycket delade meningar med det här. Alla tycker så olika. Därför gör det mig så förvirrad hehe! Tack för ditt svar.
  • seandra82

sjklart går det , skall ni i väg ngnstans o inte hinner amma så kan man ju ta till flaskan men det får ju inte vara för jämnan, min 4 mån o 1a barnet  blir inte mätt alla dagar så då får jag ta till flaskan 

• Mumin80
    lovegivespower skrev 2012-06-25 13:07:40 följande:
    straw2008 skrev 2012-06-25 13:11:48 följande:
    Det beror helt på barnet. Vår etta var jättejobbig att mata, oavsett om hon fick bröst eller ersättning. Tvåan äter vad som helst utan protest. 

Amning som funkar är jättesmidigt, men har också sina nackdelar. Ersättning som funkar är också smidigt, men har också sina nackdelar. Det beror helt på dig som person, på barnet, och på hur er familj funkar, vad som i slutändan funkar bäst för just er, och vilka nackdelar som väger tyngst för just er. 

Det viktiga är att barnet, mamman och pappan mår bra.
    lovegivespower skrev 2012-06-25 13:06:47 följande:
    Sen en fråga till!
    När man ammar. Hur vet man att bebisen får i sig tillräckligt med mjölk?

Tack för ditt svar!!
    Bäbisen är nöjd. Om bäbisen är missnöjd så bör man försöka hitta anledningen (även om man inte alltid hittar orsaken). Ibland kan det ju vara hunger, så det kan ju vara läge att testa en slurk ersättning efter amningen, om det är så att man suttit och ammat i några timmar och bäbisen fortfarande är missnöjd Men det kan ju också vara ont i magen, kolik eller trötthet. Men man kan ju i alla fall testa mat, eftersom det är ganska lätt att testa och utesluta
Svar på tråden Amma och ge ersättning samtidigt?