• sweet p

Bugaboo i snö?

eftersom det bara kryllar av UJ i gbg och BB mest i sthlm, så undrar jag hur BB´n fungerar nu när det är så mycket snö?? Jag vet att man kan vända de stora hjulen framåt, men är det ok eller blir det tungt? Hur funkar det med korgen under?

Nu har vi ju inte ofta så mycket snö i gbg...men bra att veta
    ps det blir nog ingen BB ändå, sambon HATAR den, men vi får väl se...

• Svar på tråden Bugaboo i snö?
  • Jenna82

Har själv ingen BB, men min sambos syster äger en sådan o hon e tydligen nöjd me den. Men klart sin egen vagn e bäst!
    Men jag vet inte om dom där små hjulen sådär jättebra i just snö...jag menar, på vår vagn har vi vanliga däck o t.o.m då e d uuurtungt o dra den!
    Senn läste jag i en artikel häromdagen att BB´n fått dåligt betyg..dom små hjulen lossna tydligen lätt!

• SarSimo

Min svägerska har en BB och när det var 1 mm snö fick hon gå med de små hjulen uppe i luften för att de bara låste sig av snön! Den passar nog bäst på Holleywood bl!:)

• Helena75

Funkar hur bra som helst. När det är mycket snö så vänder man de stora hjulen fram genom att svänga över handtaget. Vi var precis ute på en liten promenad och det var oplogat på gångvägarna och kan säga att Bugaboon var lättare att köra en våran Emmaljunga Scooter.

• Någon

Har också en Bugaboo. Eftersom de är lättare i vikten är de lättare att köra, snarare än tyngre, än andra vagnar. Man vänder som sagt så att man har de stora hjulen fram. Stora snödrivor klarar den inte, men det gjorde inte min Knorr heller. Bugaboon är dock betydligt lättare att lyfta över drivorna än Knorren.

• Lilla Sanna

Jag har inte börjat köra min ännu men min frågade min väninna som använder sin Bugaboo Frog andra vintern nu hur hon upplevde den i snö och hon sa att vanligt lössnö funkar fint med de små hjulen framåt. Mycket snö o snövallar så vänder man styret och kör de stora fram. Sen finns det underlag som ingen vagn klarar och då är Bugaboos fördel att den är så lätt så man kan lyfta vagnen över dessa hinder

• 82an

Jag tycker vagnen får klart godkänt i snö! Enda gången jag har haft problem var när det kom massor av kramsnö på kvällen, innan plogen han komma. Då mötte jag en mamma med en vanlig barnvagn och hon hadde det kämpigt hon med. Om det är trögt så går det juh att köra med de stora hjulen fram.

• Milda

Jag bor i Gbg och vi har gett oss ut i snön med vår Frog. När snön är packad eller när det är någorlunda plogat är det inga problem alls. Däremot blir det lite tufft när det kommer "snöhögar" och det är dåligt plogat, då har vi fått dra den efter oss vilket iofs funkat. Vi har oxå flippat över handtaget och kört med dom stora hjulen fram och dom små låsta där bak och då är det nästan som att köra vilken vagn som helst förutom att det är svårt att komma uppför trottoarkanter och liknande eftersom det inte går att tippa vagnen bakåt då. Men jag skulle nog säga att Bugaboo är en idealisk snövagn och jag skulle aldrig köpt en om jag bodde i norra Sverige. Men det gör jag ju inte och i Göteborg är ju snöperioden så kort så vi tycker att det är en idealisk vagn för oss.

• sweet p

puffar lite..
    någon mer som har erfarenhet? vad är alla skrivglada bugaboo ägare nu?
    ser ju ofta trådar där BB diskuteras i minsta detalj, men den kanske inte funkar så bra i snö eller...

• sweet p

ooops...skulle fråga hur den funkar på högre trottoarkanter mm med de små hjulen fram också?

• ICT

sweet p

Jag har frågat en hel del om BB (går i bebbe vekstadsplaner)...kolla den tråden.

• Limpis

Sweet - Inga probs med trottoarerna. Vagnen är så himla lätt så det är bara att tippa upp och rulla vidare Och som någon tidigare skrivit så är det toppen när hissen är avstängd eller man av annan anledning måste upp/ner för en trapp, att Bugaboo är så lätt samt i en del modeller har en bygel över ligg/sittdel. Helt ovärdeligt att kunna lyfta vagnen med bebis i, själv.

• Vilja78

Jag har en bugaboo vagn och tycker den funkar mycket bättre än min tidigare vagn i snön. Jag vart glatt överaskad. Den är som sagt så lätt och sen med de större hjulen framtill går den utmärkt över snövallar.

• snoopy1

Har ungefär samma erfarenheter som alla ovan förutom SarSimos svägerska, jag undrar hur det gick till.... Funkar bra i snö förutom i ca 5 cm riktigt tung snö eller djup snö. Har kunnat ta mig fram överallt hittills, måste säga att det gått över förväntan. Tänkte tipsa om att du kan låna en vagn på barnvagnsbutiker (ex vis Bonti i Stockholm), då kan du avgöra själv.

• snart tre

En enda dag har jag haft problem i snön - då var det helt oplogat och fullt av tung kramsnö och jag glömde vända chassit och köra med de stora hjulen framåt. Alla andra vinterdagar har det inte varit ngr som helst problem att köra vagnen med de små hjulen framåt och i svängbart läge. Den är dessutom så lätt och smidigt att man enkelt tar vagnen över vallar och liknande till skillnad från de tunga vagnarna som jag förstår många tycker är jobbiga att köra i snö. Just lättheten är en enorm fördel med BB och de små hjulen är faktiskt inte så små som alla som tvivlar på BB tror.

• Linnet76

Inget väder har hittills hindrat mig från att gå ut med vagnen, så jag upplever inte att det är några problem med snön. Kör nästan alltid vagnen som vanligt med de små hjulen fram. När vi var på landet med oplogade vägar och tung blötsnö vände jag dock vagnen med de stor hjulen fram istället.
    Vad menar du med korgen under? Den är liten och rörlig och fastnar eller slår inte emot underlaget om det är det du menar.
    Trottoarer med de små hjulen fram är super enkelt. Prova att köra en vagn om du är intresserad så får du svar på dina frågor.

• katarina77

För oss funkar BB´n i alla väder. Oftast körs vagnen med de små hjulen framåt oavsett underlag. Några dagar med tung blötsnö så vände vi de stora hjulen fram och det funkar ju oxå bra. Fast jag föredrara att ha de små fram.
    Vi går ju ofta i skogen med våran hund och då vänder jag de stora hjulen fram oavsett om det är snö lr ej. Vi har haft rätt mycket snö denna vinter faktiskt så vi har fått erfarenhet at gå med BB´n i snö. Sen så plogas våran gata typ aldrig. Det är flera nybyggda hus så den verkar glömmas bort *s*

• Helena75

Katarina77: Jag föredrar oxå att köra de små fram oavsett underlag. Fast typ snövallar så är det en fördel med e stora fram.

• sweet p

tack för alla svar!! Verkar ju funka hur bra som helst...gillar att man också kan ha bebben vänd mot sig även i sittdelen. Enda nackdelen för mig är att liggdelen hamnar så himla långt ner.
    men...hur kan man övertyga sambon??
    kanske när han kommer hemsvajandes efter utekväll tidigt på söndag morgon

Svar på tråden Bugaboo i snö?