• Anonym (Elaka grannen TS)

Katter

Behöver lite råd. Jag väljer att vara anonym då man aldrig vet vilka som finns här.

Vi bor i ett radhusområde där vi då även har problem med katter. Min granne har två okastrerade hankatter som revirmarkerar var tredje meter de går. Vi är många som stört oss på detta. Jag har fått kasta flertalet av barnens leksaker men känt att jag inte gjort något för att avhjälpa problemet.

I början på sommaren städade jag ren altanen och hade en balja med barnens badleksaker i, övertäckt, och katterna har rivit upp plasten och pissat ner allting (det är bara grannens katter som vart på vår baksida, sitter på fönsterbläcken etc.). Arg vart ju jag men sa inget. Istället köpte jag en kattskrämma och satte upp. Såg inte en katt på flera veckor.

Tills en dag då jag var i köket så ser jag genom fönstret hur hennes katt sätter sig och pissar på vår ena stolsdyna! Batteriet i kattskrämman var slut.....

Jag sprang på grannen och sa som det var, grannen ursäktade sig med att denneinte haft råd med kastrering. Informerade grannen om att kastrering idag är försent och att det faktiskt blir en kostnad för oss att köpa nya saker. Bad hen att hålla reda på katterna eller hålla dem inne.

Nu låg det ett brev i brevlådan där grannen ber om ursäkt för dennes katter samt pengar!!!! Jag vill inte ha hens pengar! Jag vill att hen ska ta ansvar för katterna!

Vad gör jag? Det handlar inte om mycket pengar, inte för mig men jag antar att det är mycket för grannen!

Lägger jag tillbaka dem i hens brevlåda och förklarar att jag inte vill ha dem?
    Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Katter
  • Frontline

Man kan väl kastrera en katt precis närsomhelst oavsett om den är gammal eller inte, så ge tillbaka pengarna och säg att det ska gå till en kastrering...
    Skillnaden mot att kastrera en gammal och ung katt kan ju vara att dom äldre har ett invant mönster som kan bli svårare att bryta men det är ju inte skadligt att göra det det snarare tvärtom...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
    Frontline skrev 2012-06-25 14:09:27 följande:
    Man kan väl kastrera en katt precis närsomhelst oavsett om den är gammal eller inte, så ge tillbaka pengarna och säg att det ska gå till en kastrering...

Skillnaden mot att kastrera en gammal och ung katt kan ju vara att dom äldre har ett invant mönster som kan bli svårare att bryta men det är ju inte skadligt att göra det det snarare tvärtom...

Är det så? Jag trodde att en katt som börjat revirmarkera fortsätter med det trots kastrering? Tror inte grannen skulle kastrera sina i vilket fall, tyvärr.
  • Lucy Cat
    Anonym (Elaka grannen TS) skrev 2012-06-25 14:14:42 följande:
    Är det så? Jag trodde att en katt som börjat revirmarkera fortsätter med det trots kastrering? Tror inte grannen skulle kastrera sina i vilket fall, tyvärr.
    Min katt började revirmarkera och just DÄRFÖR kastrerade jag honom. Han vande sig av med det och allt blev frid och fröjd.
    Ordet -väl- stavas med ett L och inte två.
  • Lucy Cat

Sen verkar din granne vara väldigt konstig om denne inte vill kastrera sina katter. Det är ju bäst för alla parter. Dig, grannen och framför allt katten.

Ordet -väl- stavas med ett L och inte två.
    Lucy Cat skrev 2012-06-25 14:16:09 följande:
    Min katt började revirmarkera och just DÄRFÖR kastrerade jag honom. Han vande sig av med det och allt blev frid och fröjd.

Fast grannens katter är ca: 5-7 år gamla. Den ena katten ser färdig ut för graven nästan. En annan granne som bott här länge räknade på åldern och minst 7 år gammal är den ena. Vänjer de av sig då också?
  • Anonym
    Anonym (Elaka grannen TS) skrev 2012-06-25 14:25:49 följande:
    Fast grannens katter är ca: 5-7 år gamla. Den ena katten ser färdig ut för graven nästan. En annan granne som bott här länge räknade på åldern och minst 7 år gammal är den ena. Vänjer de av sig då också?
    7 år är ingen ålder på en katt, så ser den skruttig ut kanske den är sjuk och det är därför den kissar?
    Anonym skrev 2012-06-25 14:30:55 följande:
    7 år är ingen ålder på en katt, så ser den skruttig ut kanske den är sjuk och det är därför den kissar?

Kanske så. Men det var inte det som var frågan. Frågan var om en katt som är minst 7 år vänjer sig av med att revirmarkera. Och den ser inte "skruttig" ut, den ser gammal ut.
  • Anonym
    Anonym (Elaka grannen TS) skrev 2012-06-25 14:50:29 följande:
    Kanske så. Men det var inte det som var frågan. Frågan var om en katt som är minst 7 år vänjer sig av med att revirmarkera. Och den ser inte "skruttig" ut, den ser gammal ut.
    De kanske fortsätter att revirmarkera även om de är kastrerade men inte i samma utsträckning och dessutom luktar det inte som när de är okastrerade.

Jag har två kastrerade hankatter båda revirmarkerar, har även haft kastrerade honkatter som gjort så.

Tycker att du ska försöka förklara att även om de skulle fortsätta markera efter kastrering så kommer det inte stinak som det gör efter okastrerade hanar. 
    Anonym skrev 2012-06-25 14:56:37 följande:
    De kanske fortsätter att revirmarkera även om de är kastrerade men inte i samma utsträckning och dessutom luktar det inte som när de är okastrerade.

Jag har två kastrerade hankatter båda revirmarkerar, har även haft kastrerade honkatter som gjort så.

Tycker att du ska försöka förklara att även om de skulle fortsätta markera efter kastrering så kommer det inte stinak som det gör efter okastrerade hanar. 

Okej. Så vad sägs om denna formuleringen:

Tack för ditt erbjudande om att ersätta en del av kostnaderna som vi drabbats av. Tyvärr har jag inget intresse av att ta emot pengarna även om du menade väl. Jag har kikat på möjligheterna för kastrering av äldre hankatter. Möjligtvis att de inte vänjer sig av med att revirmarkera men de gör det inte i samma utsträckning och urindoften är inta lika stark efter en kastrering. Jag ser hellre att du användet dessa pengar son en start till kastrering av dina katter. Dina grannar, du och framförallt dina katter skulle må bättre av det.

Mvh: *****

Eller låter det dumt?
  • Lillafrökenfräken

Vad gäller åldern så låter det osannolikt att en äldre katt inte skulle kunna bli av med revirpisseriet som äldre kastrat när det funkar på hanhundar. Och på katthemmen kastrerar de ju katterna som kommer in om de är okastrerade oavsett ålder. Det enda som gäller är väl att man tvättar ställena ordentligt där de brukade pissa.

Jag hade blivit vansinnig och vad min sambo hade velat göra med katterna lämpar sig inte i text då han ogillar utekatter skarpt.

Svar på tråden Katter