• Anonym

Vart i Jönköping ska man vända sig?

Om man har svårt att bli gravid och bor i Jönköping, vart ska man vända sig? Och vad gäller när man är över 35? Enligt vissa räcker 6 mån försök och enligt andra 2 år. Jag har barn sen innan dessutom men inte killen.

All info är till hjälp.

• Svar på tråden Vart i Jönköping ska man vända sig?
  • Anonym (Barnlös J-ing)

I Jönköpings län har man rätt till infertilitetsutredning efter 6 månaders försök om man är över 35. Gjort det själv nämligen. Om ni har rätt till gratis hjälp till barn vet jag dock inte för där skiljer sig reglerna åt mellan landstingen och vi saknade ju helt barn. Vissa ger hjälp åt dem där bara ena parten saknar barn,andra kräver att båda är barnlösa. Enklast är att ringa k.k på Ryhov och fråga. Vill ni gå privat finns bl.a Gallerians läkarmottagning. Där går vi. Finns fler nere på stan också,men kommer inte på namnen just nu.

• Anonym
    Anonym (Barnlös J-ing) skrev 2012-06-25 14:24:32 följande:
    I Jönköpings län har man rätt till infertilitetsutredning efter 6 månaders försök om man är över 35. Gjort det själv nämligen. Om ni har rätt till gratis hjälp till barn vet jag dock inte för där skiljer sig reglerna åt mellan landstingen och vi saknade ju helt barn. Vissa ger hjälp åt dem där bara ena parten saknar barn,andra kräver att båda är barnlösa. Enklast är att ringa k.k på Ryhov och fråga. Vill ni gå privat finns bl.a Gallerians läkarmottagning. Där går vi. Finns fler nere på stan också,men kommer inte på namnen just nu.
    Vad kostar det att göra det privat? Och kollar de upp sperma och ägg med?
  • Anonym (Barnlös J-ing)
    Anonym skrev 2012-06-25 14:26:35 följande:
    Vad kostar det att göra det privat? Och kollar de upp sperma och ägg med?
    Läkarbesöken kostar som de vanliga,tror Gallerian tar 300:-  och det går ju på högkonstnadsskyddet också. Privat går inte kolla spermierna då får man remiss till Ryhov hur som helst. De är de enda som kan kolla spermier,inte ens Värnamo där vi bor kan göra det. FSH och alla andra prover kan man kolla privat.
  • Anonym
    Anonym (Barnlös J-ing) skrev 2012-06-25 14:30:31 följande:
    Läkarbesöken kostar som de vanliga,tror Gallerian tar 300:-  och det går ju på högkonstnadsskyddet också. Privat går inte kolla spermierna då får man remiss till Ryhov hur som helst. De är de enda som kan kolla spermier,inte ens Värnamo där vi bor kan göra det. FSH och alla andra prover kan man kolla privat.
    Är det lång väntetid på Gallerian?
  • Anonym (Barnlös J-ing)
    Anonym skrev 2012-06-25 14:38:46 följande:
    Är det lång väntetid på Gallerian?
    Ingen aning faktiskt,vi har ju varit patienter där sen feb.-08 så vi är ju liksom inne i systemet. De brukar dock vara flexibla och trycka in folk om det går,men han jobbar ju ensam och måste vara ledig/ha semester så det är bäst ringa och fråga.
  • Anonym

Jag rekommenderar mayamottagningen, de har en underbar läkare, Bo Asplund, som har hjälpt mig och min man jättemycket.

• Anonym

Ryhov blir det inte iaf. Vilken otrevlig personal. Ringde för att fråga lite men hon vägrade svara på frågor och hänvisade till deras sida på nätet. Kommer ringa gallerian och även maya nästa vecka.

• Anonym (Barnlös J-ing)

Bo Asplund gjorde vår utredning i Värnamo och han var väl i stort sett bra utom hans inställning till TSH. Han tyckte 3,5 var bra! Förvånad Carl-Johan skrev däremot utan krusiduller ut Levaxin åt mig med det värdet och är mer tillmötesgående tycker jag så jag föredrar honom.

Svar på tråden Vart i Jönköping ska man vända sig?