• Anonym (Trött!)

Föräldrar som härmar ALLT ni gör? Hur hantera?

Hej!

Har aldrig haft en riktigt bra relation till mina föräldrar då det förekom tråkigheter i min barndom.

När jag träffade min man och vi fick barn så blev mina föräldrar mer intresserade av att ha en relation, men den känns inte helt hundra ändå. Vi har aldrig kunnat prata öppet med varandra.

I början tyckte jag inte det var jobbigt när dom hela tiden skulle härma allt vi gjorde och köpte.
    Men nu börjar jag tycka det börjar bli jobbigt och patetiskt.

Bara för att jag flyttat med min man så vill dom nu flytta efter oss, (dom har ändå inget umgänge där dom bor.) Och när vi köpte ny tv skulle dom ha en ny....jag köpte nya gardiner för en vecka sen och nu ska min mamma ha likadana....

Jag förstår att dom är osäkra och inte vågar göra något som vi inte gjort.

Droppen kom nu när dom sitter och säger att dom ska åka till Göteborg och besöka den platsen och sen på hemvägen ska dom åka in om till Ullared...bla bla....och berättar det precis som om dom kommit på idén??!
    Men det är exakta reprisen av resan jag och min man gjorde i våras!!
    Vi satt bara med munnarna öppna och min man suckade sen när dom åkt hem....

Hur ska man göra? För nu börjar det bli riktigt IRRITERANDE!!

• Svar på tråden Föräldrar som härmar ALLT ni gör? Hur hantera?
  • Anonym

Ehum, hur kan det göra dig irriterad om de åker till Göteborg och Ullared? Det är ju inte precis som att uppfinna hjulet att åka dit. Gardiner, tv och annat spelar väl inte heller någon roll? Som läget är nu bor ni väl inte grannar? 

Att de flyttar efter och vill bo (för) nära kan kanske kännas jobbigt, men det har väl inte ens hänt vad jag förstår? Det är bara en tanke de leker med. Och kanske handlar det om att få komma barnbarnen närmare? Vara bättre morföräldrar än de varit föräldrar? 

Jag har förresten också åkt till Göteborg och Ullared, helt utan att veta att ni gjort det först!  

• annzah

Jag fattar faktiskt inte problemet?

Vem bryr sig om de köper TV för att ni gör det eller åker till Ullared för att ni gjort det?

Okej, jag kan förstå att det känns lite konstigt att de ska flytta efter er, men det får man väl se som att de vill vara närmre sin dotter  (?) med man och barnbarn. Resten tänker jag att de bara blivit inspirerade, det är väl ingen stor grej att de gör samma utflykt till Göteborg som ni gjort? Ni kanske har berättat att det var trevligt att besöka X plats och de vill göra detsamma?

• Anonym
    annzah skrev 2012-06-25 14:52:41 följande:
    Jag fattar faktiskt inte problemet?

Vem bryr sig om de köper TV för att ni gör det eller åker till Ullared för att ni gjort det?

Okej, jag kan förstå att det känns lite konstigt att de ska flytta efter er, men det får man väl se som att de vill vara närmre sin dotter  (?) med man och barnbarn. Resten tänker jag att de bara blivit inspirerade, det är väl ingen stor grej att de gör samma utflykt till Göteborg som ni gjort? Ni kanske har berättat att det var trevligt att besöka X plats och de vill göra detsamma?
    Exakt. Tycker att det ofta blir så, att man antingen inspireras av eller inspirerar andra att göra samma resa. Flera vänner och bekanta har åkt till samma platser som jag efter att jag berättat hur mysigt (billigt, vackert, roligt osv) det var där. Ofta har jag tipsat om samma boende också, som vi varit nöjda med och som kanske varit väldigt prisvärt. 

Har aldrig tänkt tanken på att bli irriterad över en sådan sak. Herregud, Ullared - de har en jävla massa tusentals besökare per år. Göteborg också.  
  • taquine

Men snälla!! Ta det som en komplimang istället för att sura, de tycker väl ni har bra smak, 

Bryt inte ensam Bryt ihop
  • Anonym

Jag skulle bryta kontakten genast och säga att -"Kan ni inte hitta på egna idéer så gobajjs och ajjö"

• Queenie70

Vilket pack. Säg upp gemenskapen genast.

• Anonym
    Queenie70 skrev 2012-06-25 15:15:02 följande:
    Vilket pack. Säg upp gemenskapen genast.
  • Anonym

De kanske bara har blivit inspirerade av er? Typ "åh, de har köpt nya gardiner, vi borde byta ut våra också!"

• Khaleesi

Men måste ni berätta allt ni gör för dem då, om det nu är så jobbigt att de härmar er? Jag tycker att det låter som om ni låter dem få veta lite för mycket. Berätta inte vart ni åker på semestern. Säg inte att ni köpt ny TV. Umgås lite mindre, helt enkelt.

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Anonym
    Khaleesi skrev 2012-06-25 15:28:03 följande:
    Men måste ni berätta allt ni gör för dem då, om det nu är så jobbigt att de härmar er? Jag tycker att det låter som om ni låter dem få veta lite för mycket. Berätta inte vart ni åker på semestern. Säg inte att ni köpt ny TV. Umgås lite mindre, helt enkelt.
    Ja eller umgås inte alls skulle jag säga. Herregud så irriterande att ha dessa människor som copycats efter sig.
Svar på tråden Föräldrar som härmar ALLT ni gör? Hur hantera?