• Sanna1975

    Träna "vanlig" yoga tidigt i grav?

    Undrar om det är farligt med "vanlig" yoga (brukar träna ashtangayoga) tidigt i graviditeten? Längre in när magen börjar bli stor förstår jag att det kan vara jobbigt, och därför gå över till gravid-yoga. Men eftersom yoga sätter igång en massa i kroppen undrar jag om det kan öka risken för missfall? Någon som vet eller har erfarenhet?

  • Svar på tråden Träna "vanlig" yoga tidigt i grav?
  • Sanna73

    När jag anmälde mig till gravidyoga sa de att så länge magen och kroppen tillät kunde jag gå på vanlig yoga. I övrigt har jag aldrig hört att yoga skulle vara farligt för gravida, snarare tvärt om.

  • Fredrika Bremer

    De säger ju att det kan vara olämpligt eftersom Ashtanga yoga ska vara "utdrivande".
    Men efter att ha förhört mig om detta säger de att det gäller främst om man börja träna ashtanga yoga väldigt hårt under tidig graviditet. Om du redan tränar ska det inte vara någon fara.

  • Sanna1975

    Tack för snabba och bra svar, då känner jag mig lugnare

  • SwedishYogaDad

    Har du dessutom erfarenhet av Ashtanga-yoga sedan tidigare, är både din kropp och ditt psyke inställt på Yoga och allt vad det kan innebära, vilket gör att du bör vara mer "in tune" än en person som inte utövat Yoga tidigare. 

    Yoga och träning är väldigt effektivt för att förbereda kroppen för den enorma påfrestning en förlossning innebär, vilket givetvis är positivt. Det som är viktigt att komma ihåg att det är ÄN mer viktigt att lyssna på kroppens signaler vid graviditet. Vad som fungerat tidigare, behöver inte automatiskt fungera just nu. 

    Känn dig fram. Oavsett vad läkare, google eller jag skriver/ säger, så är det du som är expert på just din kropp och känner den bättre än någon annan. 

    Hoppas att svaret gjorde dig något klokare? Skrattande
    /Mike a.k.a SwedishYogaDad

Svar på tråden Träna "vanlig" yoga tidigt i grav?