• Anonym (upprörd)

Förskolan har inte stängsel runt hela gården! Var kontakt?

Jag fick bekräftat en plats till mitt barn på en förskola, jag var och tittade runt på platsen.
    Chockat såg jag att de hade inte stängsel runt hela gården, barnen kan springa över en kull, en fotbollsplan och över till ett villakvarter och där de har stängsel kan ett barn lätt krypa under.
    Jag har hört runt med personalen och bekanta och de säger att de har försökt klaga på det och få en förändring.
    Mitt barn är en så kallad rymmare så känns hemskt att det inte är ordentligt!
    Var kontakt för att få det ordnat?     

• Svar på tråden Förskolan har inte stängsel runt hela gården! Var kontakt?
  • Anonym

Kommunen i första hand,om förskolan är kommunal.

• Anonym (upprörd)
    Anonym skrev 2012-06-25 20:05:01 följande:
    Kommunen i första hand,om förskolan är kommunal.

Föräldrar har ringt kommunen och inget händer.
    Vad är nästa steg? 
  • Kaffegalningen

Skriv till skolnämnden (heter lite olika ute i kommunerna), då är de skyldiga att ge dig svar. Gå gärna ihop flera föräldrar.

Dock behöver man inte ha stängsel, min sons förskola har inte det utan personalen jobbar med markeringar istället. Det fungerar jättebra De har jobbat så sedan sextiotalet och personalen trivs med det (de anser att staket är en falsk trygghet som gör att man inte behöver ha lika bra koll på barnen).

Om er personal inte gillar det däremot skulle jag jobba för en förändring.

• Kaffegalningen

Skriver man till skolnämnden blir det offentlig handling, kontakta även media i samma veva om ni inte får ett bra svar.

• Anonym
    Kaffegalningen skrev 2012-06-25 20:13:33 följande:
    Skriv till skolnämnden (heter lite olika ute i kommunerna), då är de skyldiga att ge dig svar. Gå gärna ihop flera föräldrar.

Dock behöver man inte ha stängsel, min sons förskola har inte det utan personalen jobbar med markeringar istället. Det fungerar jättebra De har jobbat så sedan sextiotalet och personalen trivs med det (de anser att staket är en falsk trygghet som gör att man inte behöver ha lika bra koll på barnen).

Om er personal inte gillar det däremot skulle jag jobba för en förändring.
    Låter ju jättebra. Min spontana tanke var KLART DET SKA VA STAKET!!!! men det kanske inte är så självklart då!
  • Anonym (Q)

Jag tycker faktiskt att det är självklart med staket, dom har många barn att hålla reda på.

Jag fick plats hos en dagmamma, hälsade såklart på henne och tog precis som du för givet att det skulle finnas staket el dylikt runt tomten. Det fanns bara en skranglig häcken på en sida. Deras granne hade en stor damm kant i kant med deras tomt, det fanns inget som helst hinder emellan. Jag tackade nej till platsen och förklarade anledningen och alla var väldigt förstående. Men hon har ju fortfarande inget staket, undrar hur de andra föräldrarna tänker. Skulle aldrig förlåta mig om mitt barn hamnade i dammen under ett obevakat ögonblick.

• Anonym (upprörd)
    Anonym (Q) skrev 2012-06-25 21:00:38 följande:
    Jag tycker faktiskt att det är självklart med staket, dom har många barn att hålla reda på.
    Jag fick plats hos en dagmamma, hälsade såklart på henne och tog precis som du för givet att det skulle finnas staket el dylikt runt tomten. Det fanns bara en skranglig häcken på en sida. Deras granne hade en stor damm kant i kant med deras tomt, det fanns inget som helst hinder emellan. Jag tackade nej till platsen och förklarade anledningen och alla var väldigt förstående. Men hon har ju fortfarande inget staket, undrar hur de andra föräldrarna tänker. Skulle aldrig förlåta mig om mitt barn hamnade i dammen under ett obevakat ögonblick.

Mitt barn är en rymmare, på en sekund kan det ha hunnit långt, hur är det då i en större grupp?
    Oron skulle äta upp mig varje dag!

Tack för era tips!
  • Anonym

Jag tycker inte att det är självklart med staket. Bättre att lära barnen hur man gör istället.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-06-26 08:37:37 följande:
    Jag tycker inte att det är självklart med staket. Bättre att lära barnen hur man gör istället.
    lära barnen hur man gör för att inte rymma? hur gör man då?
  • Anonym

Hade samma problem, fick plats på en förskola med "osynliga gränser". Min dotter begriper sig inte på det konceptet alls, det blev väldigt mycket "nej, där får du inte vara"... tröttsamt för henne att få så mycket negativ uppmärksamhet första tiden på förskolan.
    Jag pratade med förskolechefen om att jag var missnöjd och hon ordade direkt en ny plats på ett annat inhägnat dagis. Inga problem, vi är jättenöjda Glad

• Kaffegalningen

Anonym: genom att punktmarkera vissa platser, vara tydlig med att man t ex inte får leka i skogen om man går för långt, sätta väst på rymmare osv.

Min erfarenhet är dels att personalen på min sons förskola har bättre koll på barnen än på mitt jobb där vi har staket. Dels är det också så att de äldre barnen snabbt kan rymma trots staket om de bara vill (genom att hoppa över eller öppna grinden) men att staketet är så tabu att göra så med att barnen inte gör det (

• Anonym (tveksam)

Jag blir tokig på alla selar, staket o barnsäkra grindar som omgärdar barn idag! De lär sig inte att ta eget ansvar ... och växer inte upp med vuxna som tar ansvar och lär dem när det är "fara på färde" ....

• Anonym
    Anonym (tveksam) skrev 2012-06-27 01:27:18 följande:
    Jag blir tokig på alla selar, staket o barnsäkra grindar som omgärdar barn idag! De lär sig inte att ta eget ansvar ... och växer inte upp med vuxna som tar ansvar och lär dem när det är "fara på färde" ....
    Nej annat var det förr i tiden, då fanns det inga galenskaper som färdades snabbare än en häst travar, då lärde sig ungarna veta hut och hålla sig undan annars blev di platta som pannakakor!
    Jag tror ändå att jag behåller vår barsäkra grind framför trappan några månader till... 
  • Anonym
    Anonym (Q) skrev 2012-06-25 21:00:38 följande:
    Fast har de en stor damm så är grannarna skyldiga att ha staket runt den?

Det åkte en bekant till mina föräldrar på, ett av grannens barn höll på att drunkna i deras inte så stora men ganska djupa damm, och de blev dömda till något (minns inte vad) eftersom det var deras skyldighet att ha staket runt en damm med det djupet.

Fast jag förstår att du inte ville ha ditt barn där, för skulle olyckan väl vara framme så är det ju precis lika sorgligt även om det finns någon som har gjort fel i sammanhanget...
  • Wojtek
    Kaffegalningen skrev 2012-06-25 20:14:30 följande:

Skriver man till skolnämnden blir det offentlig handling, kontakta även media i samma veva om ni inte får ett bra svar.

Kommunen! Läs mer på dagis stängsel och grindar:

Svar på tråden Förskolan har inte stängsel runt hela gården! Var kontakt?