• Fångadagen8

tårta utan mjölkprotein

hej!

lilla tösen fyller 1 år på onsdag och jag skulle så gärna vilja baka någon form av tårta eller bakelse till henne. nån som har en ide på vad, och kanske har recept?

de har även avrått oss från att ge henne soja produkter..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-25 22:15
    puffar ingen som vet

• Svar på tråden tårta utan mjölkprotein
  • SockerStinn
    Tårtbotten: 

4 st ägg

2 dl strösocker

1 dl vetemjöl

1 dl potatismjöl

2 tsk bakpulver

Vispa ägg och socker rigtigt pösigt, och sen lite till (vispa ca 10 min)

Blanda torrvarorna för sig, och vänd sedan försiktigt ner till en jämn smet.

Fyll en smord och bröad springform.

Grädda i 175 grader långt ner i ugnen i ca 30-50 min, känn efter med provsticka att de är färdiggräddade.

• SockerStinn

Jag brukar fylla med mosad banan samt kokade hallon med lite kokmarsan. 
    Chokladpudding (ekströms på havredryck) är faktisk riktigt gott. Även fått tipset att ha det uppepå tårtan, men inte testat. 
    Smörkräm brukar jag ha på, men det är väl sött för en ett-åring?
    Det finns en havregrädde som innan smakade pyton, men nu är den omgjord. Kanske smakar den bättre nu? Man kan behöva smaksätta, kanske med lite hallon? Eller ett mouse-pulver - tårtdecor har några sorter som är utan mjölk men jag har bara testat en av dem med sojagrädde.

• SockerStinn

Havre-vaniljsåsen är ju god också, funkar säkert att stelna till den med lite galatin och ha ovanpå tårta ist för grädde.

Glasyr funkar ju på en chokladtårta. 

Torta di chokolate är riktigt gott, och den dekorerar man bara med florsocker. Vill man dekorera extra kan man ju ha lite jordgubbar på också. 

• fröken argbigga

Brukar använda vanliga recept men byta ut mjölken. Går utmärkt att byta ut smör/margarin mot carlshamns mjölkfria margarin(även soja fritt) och byta mjölk mot havremjölk el vatten.

Kladdkaka blir ofta bättre med rapsolja istf. smör. Servera med färska hallon/jordgubbar och oatlys mjölk/sojafria vaniljglass.   

• SockerStinn

Kladdkaka kan man ju också göra, denna är utan ägg men man kan ju använda vilket recept som helst till kladdkakan.

Nyckelpigetårta

Utan mjölk, ägg och soja.

Kladdkaka 1 st normalstor
    2½ dl socker
    50 g mjölkfritt margarin
    2½ dl vetemjöl
    1 tsk bakpulver
    2-3 msk kakao
    1 krm salt
    1½ dl havredryck
    1 tsk vaniljsocker

-Vispa socker och fett poröst med 1 msk havredryck.
    -Blanda de torra ingredienserna och tillsätt dessa växelvis med resten av havredrycken.
    -Vispa sedan i minst två minuter till.
    -Häll i smord och bröad form med löstagbar botten.
    -Grädda i 150 grader 35-40 minuter.

Tårtan
    -Gör 3-4 runda kladdkakebottnar i olika storlekar eller gör en stor i en långpanna och skär ut bottnarna.
    -Lägg tre av dem på ett fat med den största underst och den näst minsta överst med vispad Oatly/GoGreen vaniljsås emellan.
    -Dela den minsta på hälften och lägg som huvud med vispad Oatly vaniljsås emellan.
    -Blötlägg och smält 8-10 gelatinblad. 
    -Mixa en påse (500g) frysta hallon med 1 tsk florsocker
    -tillsätt gelatinet under vispning/mixning.
    -Lägg på tårtan och forma till en rund kropp
    -Smält mjölkfri choklad (plamil) och måla prickar 

• Mrs K
    SockerStinn skrev 2012-06-25 22:38:54 följande:
    Det finns en havregrädde som innan smakade pyton, men nu är den omgjord. Kanske smakar den bättre nu?
    Den är toppen, tycker vi. Lite sötare än vanlig grädde men helt ok i en tårta. (luftig visp heter den vi använder. Den är väldigt kompakt och tjock när den är i paketet men blir som vanlig vispgrädde i konsistensen när man vispar den. Vi gjorde vår ettårings tårta på hembakta bottnar. Ekströms chokladpudding, som Socker Stinn skrev, med havremjölk, mosad banan och så havregrädden då. Toppade med lite blandad frukt som garnering.

Kan även tipsa om en sida med många bra mjölkfria recept:
    www.mjolkfri.com/recept/

Lycka till med tårtan!
  • SockerStinn

Glass-tårta brukar gå hem hos barn. Frys in en form , låt glass (oatly eller mjölkfri sorbé) halvtina, fyll formen och frys in igen. 
    När det är dags att lägga upp så skölj formen med hett vatten, lägg upp och dekorerera (t.ex. strössel, pyntgelé).

Blåbärssorbé, mango och kaktus testade vi ett år och det blev superott! Idag smakade jag passionssorbé; Mmmm... Man blir glad när man hittar annat än hallon-sorbé  

• Ann Lee

Mina söner tål inte heller mjölkprotein.

Tårtbotten bakas på mjölkfritt margarin.
    Istället för grädde kan man använda havregrädde, carlshamn har en vit/rödrandig 2 dl-förpackning.
     Den är ju inte jättegod men helt ok. Mina söner klagar dock inte.

Kladdkaka är också en bra idé. Den kan man servera med Oatly-glass. Kladdkaksmuffins kan du göra, då blir det som en bakelse istället.

Jag gjorde en dubbel kladdkaka till midsommarafton. Toppade den med jordgubbar. Andra bär funkar ju också fint. Det brukar dessutom vara populärt hos barn.      

Ett alternativ är att göra långpannerutor, då kan du ta ut en bakelse med t.ex. pepparkaksmått.   

Säg till i en tråd om du vill komma in på min sida så lägger jag till dig i adressboken!
  • Fångadagen8

oj super tack till er alla! fick en hel del tipsSkrattande denna gång gjorde jag en rulltårta till henne med mosade hallon+frukt åt henne. med havre vaniljen på o jordgubbar. väldigt uppskattat kan jag säga=)

nästa gång vågar jag mig på att göra en hel tårta.

den där havre visp grädden har ju soja i sig som jag förstått? har ni andra som har barn som är allergiska mot proteinet vågat er på att ge de? ni kanske inte fått direktiven att hålla er borta från soja med?

• SockerStinn
    Fångadagen8 skrev 2012-06-27 23:46:53 följande:
    oj super tack till er alla! fick en hel del tips denna gång gjorde jag en rulltårta till henne med mosade hallon+frukt åt henne. med havre vaniljen på o jordgubbar. väldigt uppskattat kan jag säga=)

den där havre visp grädden har ju soja i sig som jag förstått? har ni andra som har barn som är allergiska mot proteinet vågat er på att ge de? ni kanske inte fått direktiven att hålla er borta från soja med?

Luftig visp innehåller sojalecitin som många andra produkter, de flesta sojaallergiker tål det och det är inget man behöver undvika om barnet inte har sojaallergi. Inte heller sojasläktingar så som guarkärnmjöl mm behöver man undvika. Bara ersättningsprodukter av soja undviker vi.
  • Mrs K
    Fångadagen8 skrev 2012-06-27 23:46:53 följande:
    oj super tack till er alla! fick en hel del tipsSkrattande denna gång gjorde jag en rulltårta till henne med mosade hallon+frukt åt henne. med havre vaniljen på o jordgubbar. väldigt uppskattat kan jag säga=)

Vi fick veta att det är vanligt att små barn som är allergiska mot mjölkprotein också är allergiska mot soja. Efter ett tag var vi dock så djärva att vi testade lite av en sojaprodukt och det gick alldeles lysande så vi blandar numera havre och sojaprodukter, men när det gäller havreprodukterna så har du ett bra svar ovan
  • Strumpans

Man ska vara försiktig med sojaprotein till barn under 7 år m mjölkprotein allergi.

Däremot inte undvika det helt utan i små doser använda det.
    Ex vi kör havregrädde men ger inte sojayoughurt (då blir det havren istället)

En rekommendation är att ni årligen får göra blodprov på just soja och baljväxter.

(här har vi både mjölkprotein, soja och nötallergi i familjen men hos olika personer.)
    Lycka till!

Svar på tråden tårta utan mjölkprotein