• GRO68

testament i USA

hej
    jag undrar om någon har kunskap när det gäller testament i USA?

Min dotters gammelfarmor som bor i USA ska skriva ett testamente där en del ska gå till henne, jag har ett original av dotterns amerikanska consular report of birth abroad här i Sverige, jag har skickat en kopia på detta till mamman i USA som nu ringer och säger att det inte räcker som bevis utan måste ha originalet för testamentet.

Detta låter märkligt tycker jag utan blir istället orolig då dottern just nu är över och hälsar på mamman med mormor.

Är det någon som har kunskap om detta vad som gäller i USA, jag kan tycka att det borde räcka att skriva barnets namn, adress, svenska persnr & amerikanska social security number i testamentet .

tacksam för snabbt svar :) 

• Svar på tråden testament i USA
  • Anonym (****)

SKICKA INTE ÖVER DET!!! För att skriva ett testamente behövs inga styrkande handlingar på arvtagare - det är först när arvet ska falla ut! Tycker att oros-flaggan ska hissas. Ta kontakt med svenska konsulatet i USA.

• Lillafrökenfräken
    Anonym (****) skrev 2012-06-26 15:49:06 följande:
    SKICKA INTE ÖVER DET!!! För att skriva ett testamente behövs inga styrkande handlingar på arvtagare - det är först när arvet ska falla ut! Tycker att oros-flaggan ska hissas. Ta kontakt med svenska konsulatet i USA.
    Eller amerikanska ambassaden i Stockholm.
  • GRO68

Tack snälla för era svar, ska kolla detta omgående, oron finns där hela tiden

• Anonym

Jag bor i USA, jag och min man har skrivit testamente for vara barn och birth certificate behovs inte. (det kan naturligtvis variera nagot beroende pa vilken stat man bor i, men generellt behovs det inte). Be mamman att advokaten ska kontakta dig direkt och forklara varfor det behovs just i detta fall om mamman fortsatter insistera. 

• GRO68
    Anonym skrev 2012-06-26 15:59:28 följande:
    Jag bor i USA, jag och min man har skrivit testamente for vara barn och birth certificate behovs inte. (det kan naturligtvis variera nagot beroende pa vilken stat man bor i, men generellt behovs det inte). Be mamman att advokaten ska kontakta dig direkt och forklara varfor det behovs just i detta fall om mamman fortsatter insistera. 
    tack för ditt svar :)

har kontaktat amerikanska ambassaden och inväntar svar.

har även pratat med mitt ombud och en notarius publicus på mammans advokatbyrå, båda tyckte detta verkade märkligt och bad mig att inte skicka över något ännu förrän jag har pratat med amerikanska ambassaden
  • Koffie

Nä hu! Bra att du inte skickar över något! Och bra att du kontaktade ombud och notarius publicus!

Jag har följt dig och ditt öde med internationell vårdnatstvist osv nu ett tag, och jag förstår att orosflaggen hissades. Med rätta! Det låter skumt i mina öron, för det enda jag vet är att det ev kan bli aktuellt att bevisa äkthet i släktskap när testamentet ska exekuteras, men inte förr.

Dessutom brukar man internationellt acceptera en intygad kopia med apostilj (i Sverige får man det från UD) när det gäller födelsebevis o dyl - och man brukar inte behöva skicka något original. Jag är för övrigt rätt tveksam till att de ens behöver ett bevis med apostilj till att skriva in någon i ett testamente..

Lycka till!

• GRO68
    Anonym skrev 2012-06-26 15:59:28 följande:
    varför kan det vara så viktigt att hon ska ha originalet?

Vad använder man birth certificate till, barnet är skrivet med mig här i Sverige vilket även står i domslutet.
  • GRO68
    Koffie skrev 2012-06-26 18:04:36 följande:
    Nä hu! Bra att du inte skickar över något! Och bra att du kontaktade ombud och notarius publicus!

Jag har följt dig och ditt öde med internationell vårdnatstvist osv nu ett tag, och jag förstår att orosflaggen hissades. Med rätta! Det låter skumt i mina öron, för det enda jag vet är att det ev kan bli aktuellt att bevisa äkthet i släktskap när testamentet ska exekuteras, men inte förr.

Dessutom brukar man internationellt acceptera en intygad kopia med apostilj (i Sverige får man det från UD) när det gäller födelsebevis o dyl - och man brukar inte behöva skicka något original. Jag är för övrigt rätt tveksam till att de ens behöver ett bevis med apostilj till att skriva in någon i ett testamente..

Lycka till!
    Tack :)
  • GRO68

i går och idag har jag pratat med både min advokat, mammans advokat & amerikanska ambassaden i stockholm,
    ingen visste vad som gällde när det gällde original för testamente men alla sa samma sak att det var högst otroligt att det skulle behövas ett original och att min oro var befogad och så länge jag har kvar originalet kan jag vara lugn

jag fick tillslut kontakt med en svensktalande advokat i californien som bekräftade att det inte behövs ett original när man skriver ett testamente

tack alla återigen Glad

Svar på tråden testament i USA