• Tjet

Pengaläget i Grekland? Måste man ta med kontanter?

..ja, som rubriken lyder. Åker till Santorini på lördag och har ingen lust att ta med hela reskassan i kontanter om det inte behövs. Nån som varit där nyligen och vet om det funkar att ta ut i automater samt betala med kort på restauranger och sånt?

Om man går fort och skrattar mycket så syns det inte hur ful man är!
  • Svar på tråden Pengaläget i Grekland? Måste man ta med kontanter?
  • Tonårsmamman1

Saken är att om det var OK förra veckan att ta ut med bankkort, så kan det ändra sig till nästa vecka. Ingen kan med säkerhet säga vad som gäller. Men hellre kontanter än att stå utan, tycker jag.

• Greger b

Jag skickade en förfrågan till Forex rörande vad de grundar sina påståenden om problem med att hämta ut kontanter via visakort i Grekland, samt problemen med att betala med kort i butiker och tavernor.
    Svaret jag fick talar för sig självt.

Greger

Jag erhöll nyss svar på min hovsamma förfrågan till Forex angående de förmenta problemen med Visakort och uttag i Grekland. Svaret och min frågeställning kommer här;

Hej och tack för informationen!

FOREX Banks information baserar sig främst på vad våra kunder berättar för oss om sina resor i Grekland. För tillfället är rapporterna väldigt varierande. Vissa kunder säger att de har haft stora problem med att betala med kort medan andra berättar att allt fungerar som vanligt.

Vi följer noggrant med utvecklingen i Grekland, för en löpande dialog med våra kunder och försöker ge så relevant information som möjligt.

Tack för din information!

Med vänliga hälsningar,
    FOREX Bank Kundservice

--------- Cention Contact Centre - Original message ---------
    Errand: #136909
    From: Greger Bogården
    Sent: 2012/06/25 17:48
    To: Klagomål
    Subject: Grekland

Med allt större förvåning har jag tagit del av Forex varningar för att lita på visakort och uttag i grekiska bankomater. Därtill varningar om att restauranger och butiker vägrar betalning med kort.

Jag har ett stort antal svenska vänner som lever och verkar i Grekland sedan flera år tillbaka, och samtliga- -läs samtliga- vittnar om att det icke är problem med ATM-uttag, alltså bankomatuttag. Ej heller finns några affärsidkare som icke accepterar kortbetalning. Samma gäller tavernaägare.

Då blir det ju intressant att veta vilka källor Forex grundar sina reklamkampanjer på?

En sak till; Forex hänvisar till återvändande resenärer som påtalat att det ej går att ta ut pengar på grekiska bankomater samt att! tavernor och butiker ej accepterar visakort.

Kan ni ge ett enda exempel på där detta gäller?

Är det inte bättre att ni erkänner att hela er annonskampanj är tillkommen i akt och mening att alla resenärer till Grekland ska växla till sig kontanter hor Forex så att ni kan tjäna grova pengar på era för oss kunder ofördelaktiga växelkurser...

Vänligen- men bestämt

Greger Bogården

• Snobbs

Befinner mig i Grekland och det är INGA problem. Det flesta restauranger tar dock inte kort men i mataffären fungerar det att betala med kort och bankomaterna fungerar för att ta ut till övriga utgifter.

• Elli47

Vi var på Rhodos för 2 veckor sen och det var inga problem med att ta ut pengar i automater. Visst är det många restauranger osv som inte tar kort men det är ju ganska vanligt i många länder!

• Exoplanet

Jag var i Grekland förra veckan och tog med mig en hel del cash men det var verkligen inte nödvändigt. Man kunde ta ut i bankomater och handla med kort överallt.

Det märktes inte ett smack av krisen, förutom på nyheterna, allt var som vanligt. Jag var på de Joniska öarna men det är klart att det är annorlunda i Aten där det säkert märks mycket mer.

Jag vet förstås inte hur det blir den närmaste tiden men med tanke på att valutgången blev den bästa för tillfället så har väl läget stabiliserats en aning. Jag skulle nog ta med mig lite cash för säkerhets skull men inte hela reskassan. 

Trevlig resa! Glad

Svar på tråden Pengaläget i Grekland? Måste man ta med kontanter?