Rå kyckling till katt?
Har läst att många ger rå kyckling till sina katter....
En säkert dum fråga; finns det inte risk att ge katten salmonella eller andra parasiter då som finns i rå kyckling?
Har läst att många ger rå kyckling till sina katter....
En säkert dum fråga; finns det inte risk att ge katten salmonella eller andra parasiter då som finns i rå kyckling?
Salmonella och Campylobacter ja, men detta är naturligt för katter då det med stor sannorlikhet finns i större utsträckning i naturen hos kattens naturliga bytesdjur, än på de svenska välkontrollerade kycklingfarmarna. Jag har läst att kattens tarmsystem är för kort för att katten ska kunna bli sjuk av det men jag har hört ett fall av Salmonella på katt. Men risken är troligen väldigt liten att katter blir sjuka av det. Tänk dock på att du aldrig får ge råa ben, inte ens mikrade. Värm istället i ljummet vatten.
Om vi säger så här: vad tror du finns i fåglar, råttor etc. Utomhus? att tillaga kycklingen däremot kan vara oerhört farligt då benen då blir spröda och kan skada kattens mun, tarmar osv. Sen kan man ju självklart begränsaVAR katten äter rå kyckling...är liksom inte så frächt att de drar upp köttet i soffan liksom...
Ok
Vad är bäst att ge; kycklingfile eller en kycklingvinge.... men det är ju ben i vingen?
Kycklingvinge! Mina katter får äta i badrummet annars blir det slaffsigt i hela lägenheten. De sitter ju inte snällt och mumsar på ett ställe.
Våran katt får alltid det "äckliga" jag skär bort på kycklingfilén innan den tillagas!
Haha oj så fel det vart :P Tur att du såg det!
Ge aldrig tillagade ben! Enbart råa :)
Och även jag säger som de andra i tråden. Det går utmärkt att ge rå kyckling till katter...ja allt kött.
Mina katter gillar inte vingarna så de får alltid filé. De äter även massa annat kött rått.