• june78

Fostervattensprov?

Hej!

Har ännu inte gjort Kub-testet men har ett datum. Känner att jag nojjar för det här. Tänk om jag blir rekommenderad fostervattensprov?
    Är 34 år.
    Har två friska barn.
    Jag undrar om ni som har gjort det kan dela med er av upplevelser, tankar, biverkningar, känslor kring risken för missfall? Och ni som funderar på att göra det - hur tänker ni?  
    Jag känner mig väldigt orolig för riskerna. Om man nu ska göra det. 
    Tacksam för svar. 

• Svar på tråden Fostervattensprov?
  • Nillan97

Jag gjorde fostervattenprov när jag väntade min son. För mig var det viktigt att veta att barnet jag väntade inte hade downs syndrom. Risken för missfall är så liten så det var inget jag oroade mig för. Stannade hemma från jobbet några dagar efteråt och tog det lugnt. Hade en bra läkare, gjorde inte ont, inga onödiga frågor. Enda frågan var om jag kände till att det fanns en risk för missfall. Min son är idag en frisk 3,5åring.

• Vendelsö

Kan känna igen dig i din beskrivning. Jag väntar mitt tredje barn och är 37. Gjorde kub för första gången för några veckor sen. Jag tror man ska tänka igenom noga hur man vill göra beroende på vilket resultat man får. Alltså våga tänka hela kedjan ut. Vad gör jag jag får ett dåligt resultat på kub? Vad gör jag om fvp visar avvikelser? Så att man så att säga har en strategi att hantera det hela. Man kan ju också välja att skippa kub. Jag hade tänkt gå vidare med fvp/mkp vid hög risk och abort om det sen visade avvikelse. Nu fick jag mycket låg risk och gjorde inga mer tester.

• june78

Tack för era svar. Jag inväntar KUB och så läser jag om era svar då. Känns skönt att ni båda verkar lugna, klartänkta. 

• kanin2009

Jag tänkte som så här, att vi vill verkligen veta om barnet har ett kromosomfel o i så fall avbryta graviditeten. detta är fjärde barnet. Provet gick jättebra, erfaren pålitlig läkare, jag jobbade som vanligt samma dag som jag tog provet.

Svar på tråden Fostervattensprov?