• lillan68

Bra arbetsmiljö inom vård och omsorgen ???

Hej !!!
    Skulle vilja ha lite mer tankar om hur en bra arbetsmiljö inom arbetsområdet Vård/omsorg ska vara ????Beskriv.....
    Ska ha ett litet fördrag om detta och vill höra andras tankar lite grann.

• Svar på tråden Bra arbetsmiljö inom vård och omsorgen ???
  • Champagne

Menar du inom sjukvården också? Jag är sjuksköterska på ett litet sjukhus.

Vi har utdömda lokaler, inget dragskåp där vi ska blanda toxiska läkemedel, för små toaletter. På en nyligen renoverad avdelning ramlade tv-apparaterna ner från sina väggfästen, ett hyllsystem brakade ner (för att snickarna satt fast det med för små plugg). Vi kan inte hålla på sekretessen på vår avdelning, eftersom vi sitter i en receptionsdisk. Jag har anmält till arbetsmiljöverket, och de har kommit ut och tittat, men det händer inget. Nu ska vi få flytta till en annan avdelning (som håller på att saneras från mögel), och vi hoppas på att få det mycket bättre där.

• lillan68

Beskriv hur en bra arbetsmiljö ska vara inom vård/omsorgen utifrån egna erfarenheter ???

• Champagne

Rymliga toalettutrymmen där två vårdgivare och en vårdtagare i rullstol kan få plats utan problem. Dusch och toalett på varje rum. Sjuksköterskeexpeditionen ska kunna gå att stänga om, så att man bibehåller sekretessen. För patienterna ska det finnas sängbord som är lätta att utnyttja även om man inte kan kliva upp ur sängen, tydliga displayer för läslampa, ringklocka osv. Patienttelefon vid varje säng.

Det ska finnas bra skynken eller dylikt att dra för mellan patientsängarna så att de kan få vara i fred när de önskar. Läkemedelsrummet ska vara säkert utformat, med dragskåp och möjlighet att stänga om sig så att man slipper bli störd.

Det finns säkert mer, men jag kommer inte på mer just nu .

• lillan68

tack för det.

Flera som kan berätta lite inom åldrinsvården kanske bra arbetsmiljö där ???
    Beskriv ?

• lillan68

Puffar och önskar fler svar...

Svar på tråden Bra arbetsmiljö inom vård och omsorgen ???