• Anonym (Lina)

Hur onyttigt är tacos egentligen?

Känns som att det inte borde vara så onyttigt med tanke på att det mesta är köttfärs & grönsaker.

Min tacos måltid brukar se ut som följande:

Tortillasbröd
    Köttfärs
    Majs
    Gurka
    Tomat
    Isbergssallad
    Creme fraiche (lätt)

Inga chips eller nån röd salsa sås!

Äter ungefär 2 sådana. Så hur onyttigt kan det vara egentligen?

• Svar på tråden Hur onyttigt är tacos egentligen?
  • Anonym

Om du inte äter tortillbröden så är det inte så onyttigt (om du väljer mager färs). Men tortillabröden är en kaloribomb. Har du läst på paketet?

• Anonym

Tortillabröden är int så jättenyttiga, men resten är det väl inget fel på.  Hur ofta äter du tacos då?

• Anonym (Lina)

Jag har inte läst på paketet, får väl göra det.
    Äter tacos rätt sällan, men tänkte äta det idag, så funderade på det.

• Anonym

Det är ca 300 kcal i två tortillabröd
    Köttfärs 2 dl (1 i varje bröd) = 200 kcal
    Sallad: ca 50 kcal.
    Lätt creme fraiche. 1 dl (en halv i varje) 160 kcal.

Så din måltid borde ligga på nästan 700 kcal. En bigmac ligger på 500 kcal.

• Anonym
    Anonym (Lina) skrev 2012-06-26 13:46:43 följande:
    Jag har inte läst på paketet, får väl göra det.
    Äter tacos rätt sällan, men tänkte äta det idag, så funderade på det.

Fast är det sällan så spelar ju inte taco-bröden heller nån roll...annat om man äter det varje dag...
  • Tant Prysselius

Jag tål inte gluten så jag äter istället med kniv och gaffel. Så om du inte absolut älskar brödet kan väl du göra likadant? Smakar samma, brödet tycker jag inte ger så mycket så saknar det inte.

• Anonym (Lina)
    Anonym skrev 2012-06-26 13:48:21 följande:

Ja, det var ju väldigt mycket!!
    Kanske ska skippa bröden då, smakar ju lika gott utan dom också.
    Anonym skrev 2012-06-26 13:48:47 följande:
    Fast är det sällan så spelar ju inte taco-bröden heller nån roll...annat om man äter det varje dag...
    Nejnej, absolut inte varje dag, skulle gissa på 1-2 gånger på 2 månader kanske.
  • stickkontakt
    Anonym skrev 2012-06-26 13:48:21 följande:

Normalt dagligt intag för en vuxen kvinna brukar ligga på runt 2000 kcal. Alltså ger tacosen drygt en tredjedel av det. Eftersom många äter lite mer till maddag än till lunch och frukost tycker jag inte att det låter så illa med 700 kcal till middag.

Tycker inte det är så farligt att äta en bigmac ibland heller. Om man inte tar strips och läsk till är det inte särskillt mycket kalorier. Och dessutom, vad gör det om man äter en kaloribomb någon gång ibland?
  • Anonym
    stickkontakt skrev 2012-06-26 14:00:31 följande:
    Normalt dagligt intag för en vuxen kvinna brukar ligga på runt 2000 kcal. Alltså ger tacosen drygt en tredjedel av det. Eftersom många äter lite mer till maddag än till lunch och frukost tycker jag inte att det låter så illa med 700 kcal till middag.

Tycker inte det är så farligt att äta en bigmac ibland heller. Om man inte tar strips och läsk till är det inte särskillt mycket kalorier. Och dessutom, vad gör det om man äter en kaloribomb någon gång ibland?
    Nej. Dagligt intag för en genomsnittlig vuxen kvinna är 2000 kcal. Det är en jäkla skillnad.

Jag har inte lagt in någon värdering i siffrorna, bara berättat för ts hur det ligger till och satt det i relation till något annat. Så du får nog diskutera dina frågor med någon annan.
Svar på tråden Hur onyttigt är tacos egentligen?