• Thinuviel

Sluta amma pga allergi?

Min 3,5-månaders tjej har nog "någon sorts allergi" enligt bvc.
    Hon är helt flammig i huden (som nässelutslag) & väldigt torr.
    Vi smörjer sedan 1 vecka tillbaka med Miniderm & jag har uteslutit mjölk ur min kost på bvcs inrådan.
    Och hon har blivit värre!
    Själv har jag Atopiska eksem & väldigt torr hy, men bvc säger att det definitivt har att göra med allergi.
    Eftersom jag själv har sån känslig hy är allt här hemma parfymfritt, så det finns inget sådant att reagera på.

De är mest i ansiktet, över hela pannan & nu har även kinderna & hakan börjat bli prickiga. Armarna är fulla av röda flammiga utslag som varierar i storlek. Även bröstet/magen är flammigt. Ryggen & benen är ännu fri!

Nu har jag börjat fundera på att helt enkelt sluta amma utifall det är ngt jag äter som hon inte tål :(
    Det känns hemskt jättetråkigt då jag verkligen tycker om att amma, men jag lider verkligen av att se henne såhär!
    Dock är jag jätterädd att det ska bli så att vi börjar ge ersättning & så visar det sig att hon inte blir ngt bättre i huden, eller att magen ska börja krångla istället... Hon har inga magproblem idag.

Även om jag bestämmer mig för att sluta så ska jag gå via bvc först & se om man kan göra några fler tester för att möjligtvis få reda på vad det är, så det är inget jag tänker sluta med tvärt isåfall!
    Bvc har dock pratat om kortison om det inte blir bättre, men jag är inte så glad över tanken att smörja en sån liten med kortisonkrämer.

Det jag egentligen vill veta med mitt långa inlägg är om ngn varit i samma sits, om/hur det blev bättre, eller om ngn helt enkelt gav upp amningen för att slippa påverka via maten & börjat med ersättning, & på så vis blivit av med utslagen/eksemen, eller vad det nu är? Tacksam för svar & tips!

• Svar på tråden Sluta amma pga allergi?
  • Mumin80

Om du själv har känslig hud, så är det ju inte otroligt att det går i arv. 

Om exemen är så illa som du beskriver, så tycker jag att du ska ta din dotter till vårdcentralen och be att få det hela ordentligt utrett! Kanske kan dom ge dig remiss till allergimottagningen eller barnmottagningen på sjukhuset, om det behövs. Att börja smörja in en så liten utan att konsultera en läkare tycker jag låter lite dumt. 

BVC är ju egentligen till för friskvård av barn, och att kolla att dom utvecklas och växer som dom ska. När det gäller sjukvård, så bör dom skicka en till vårdcentralen i stället.

Hur är det med sådant som jordgubbar, paprika, tomat och liknande? Sånt kan ju ge röda utslag på barn, oftast runt munnen då, men ditt barn kanske är extra känsligt och reagerar extra mycket för att hon ärvt din hud? Det är ju ingen allergi egentlgien, men däremot en överkänslighet (som oftast växer bort).  

• aurora1827

Just eksem är kluriga eftersom man kan hålla dem vid liv - precis som när man kliar på ett myggbett, det slutar aldrig klia.

När du slutade med antar jag att det blev en rätt stor förändring, vad åt du mer av då? Det kan ju vara en ledtråd om det var så att hon blev sämre då. Samtidigt, om det var nyligen så har det varit en kraftig ökning av gräspollen nyligen, i alla fall där vi bor.

Om det börjar i ansiktet och armarna så tänker man ju direkt att det är ytor som kommer i kontakt med saker. Så gräs är en klassiker så här i början av sommaren. Annars, pälsdjur, dunkuddar....

Det är nog dumt att sluta amma innan du vet vad det är. När det gäller vad du äter, nötter, skaldjur och citrusfrukter brukar ju täcka in de flesta allergier (många missar det där med apelsinjuice), så det kan väl vara värt att testa under en period. Att göra allergitester kan ta evinnerliga tider eftersom det finns så mycket det kan vara.      

• Egendomligt

Min son var också så i den åldern, vi började smörja med miniderm och Mildison en gång per dag, men det blev inte bättre. Vid 4,5 månader sa BVC att jag skulle prova att sluta med mjölk, så då slutade jag med både mjölk och ägg. Eksemen blev tyvärr inte bättre, men hans humör blev betydligt bättre, från att vara väldigt klängig blev han en glad och snäll liten pojke. När vi vid 5,5 månader fick göra allergitest visade det sig att han var kraftigt allergisk mot ägg, och även måttlig allergi mot mjölk. Så äggallergi kan vara ett alternativ.

Eksemen då: Eftersom de inte blivit bättre på ett par månader med miniderm + mildison, tog vi upp det med läkaren vid 5,5 månad (tidig 6-månaderskontroll). Då hade han dagen innan fått nässelutslag av minidermen :(

Vi fick locoid (stark kortison) att smörja med en vecka, sedan fortsatte vi med mildison två gånger dagligen samt mjukgörande Propyderm. Eksemen syns bara lite någon gång ibland nu, men vi smörjer med mildison en gång dagligen förebyggande.

Trots att eksemen knappt syns så fortsatte han att klia sig, framför allt på natten, så från ca 11 månaders ålder får han Aerius (provade med Tavegyl först) varje kväll mot klåda, och har en Dermasilk-pyjamas som också ska minska klåda.

Jag fortsatte amma honom tills han var 13,5 månad, men utan att äta produkter med mjölk och ägg då...

• skogsvitter

Självklart ska du inte sluta amma pga det, det var det absolut mest korkade jag hört?!

Sluta däremot omgående att smörja med miniderm om det blivit värre eftersom vissa krämer och salvor ofta kan förvärra problemet om det är fel sort för just hennes problem. Då måste man ta reda på varför hon får utslag och är torr, och använda produkter utifrån det. Ibland får man testa flera innan man hittar en som hjälper. För oss blev det allra bäst när vi helt slutade med alla produkter och smörjde sedan uteslutande med ren kallpressad olja på dottern. Hon fick jätteproblem av de salvor och krämer som BVC tipsade om, mycket värre än de lindriga utslag hon hade först!

Angående mjölk så tar det flera veckor innan man märker effekt av mjölkfri kost, så det går inte att säga ännu om hon är allergisk eller ej och om det är pga mjölken hon har problem. Det kan mycket väl vara mjölk och då kan du ju ändå fortsätta amma, huvudsaken att du slutat äta mjölkprotein!

• skogsvitter

Angående kortison håller jag med dig, undvik det om möjligt. Kortison ska inte användas på barn under 2 år förutom i absoluta nödfall och då måste det ske på läkarens ordination.

Det du äter går inte över till bröstmjölken på så sätt att det kan ge allergiska reaktioner, det är bara komjölksprotein man sett kan gå vidare i mycket små mängder och kan då ge reaktioner så som utslag, eksem och/eller kolik, magont.

• Thinuviel

Oj, nu blev det mkt att svara på samtidigt här!

Först & främst; skogsvitter, varför är det så otroligt korkat??
    Självklart väljer vi först & främst att försöka reda ut vad som ligger bakom hennes hudproblem, men skulle jag få välja mellan att ge ersättning som gör hennes hy problemfri (nu vet man ju dock inte om det skulle bli så) eller att amma men smörja bara för att "hålla borta" utslagen, dvs att hon fortf. utsätts för det hon reagerar på, men att vi inte kommer fram till vad det är, då väljer jag flaskan, lätt!
    OM det nu har att göra med matallergi, det vet vi ju egentligen inte heller, fast bvc verkar vara inställda på det.

Vi har tid igen där imorrn kl 11, får se vad dom säger då.
    Tilläggas bör kanske att när vi pratade med bvc ang. hennes hud för ca 1 vecka sen, då handlade det om torr hy främst i pannan, som var skrovlig & röd. Samt torr mellan fingrar/tår & lite torr, men inte röd, på bröstet.
    Nu en vecka senare, efter 3-mån vaccin, Miniderm & mjölkfri kost, är hon alltså helt flammig i huden!
    Enligt bvc har vaccin & utslag inget samband med varandra alls, så det skulle jag inte ens tänka på, för det var ju min första tanke när vi först såg att hon var flammig.

Så här ser hon ut nu: www.dropbox.com/s/z0c54yincog30lm/Photo%202012-06-27%2014%2052%2037.jpg

Ang. mat jag äter så insåg vi tidigt att hon lätt reagerar på sånt jag äter, så jag har sedan hon var ca 3 veckor inte ätit lök, paprika, bönor, jordgubbar, apelsiner, äpplen (eller juice på dessa), citron m.m.
    Dessutom fick hon jätteproblem med magont efter att jag hade ätit glass utan att tänka mig för där i början, så efter det har jag ätit laktosfritt & det har funkat bra, för magens skull. De enda frukter jag egentligen äter är banan & vattenmelon. Ägg har jag dock ätit! Senast för 3 dagar sen. Men efter att ha läst lite om sådant som kan påverka så har jag nu uteslutit det med.

skogsvitter skrev 2012-06-26 17:44:46 följande:
    Det du äter går inte över till bröstmjölken på så sätt att det kan ge allergiska reaktioner, det är bara komjölksprotein man sett kan gå vidare i mycket små mängder och kan då ge reaktioner så som utslag, eksem och/eller kolik, magont.
    Hur kan då vissa reagera på ägg?
    aurora1827 skrev 2012-06-26 16:51:34 följande:
    Just eksem är kluriga eftersom man kan hålla dem vid liv - precis som när man kliar på ett myggbett, det slutar aldrig klia.

När du slutade med antar jag att det blev en rätt stor förändring, vad åt du mer av då? Det kan ju vara en ledtråd om det var så att hon blev sämre då. Samtidigt, om det var nyligen så har det varit en kraftig ökning av gräspollen nyligen, i alla fall där vi bor.

Om det börjar i ansiktet och armarna så tänker man ju direkt att det är ytor som kommer i kontakt med saker. Så gräs är en klassiker så här i början av sommaren. Annars, pälsdjur, dunkuddar....

Det är nog dumt att sluta amma innan du vet vad det är. När det gäller vad du äter, nötter, skaldjur och citrusfrukter brukar ju täcka in de flesta allergier (många missar det där med apelsinjuice), så det kan väl vara värt att testa under en period. Att göra allergitester kan ta evinnerliga tider eftersom det finns så mycket det kan vara.      
    När jag slutade med mjölk ville jag ju ha substitut för det, så jag har testat sojamjölk istället.
    Dock är jag inget jättefan av det så jag har det enbart i kaffet på morgonen, & nån enstaka gång i mat!
    Men det kanske kan vara ngt?
    Annars har jag även testat havrebaserad dryck & rice dream. Inget av dem gillar jag såpass att det blivit några mängder dock.

Vi har inga pälsdjur & inte heller dunkuddar... Dock är pappan "lätt" pollenkänslig!
    Nötter & skaldjur har jag ju ätit lite av med på sistone.

Så svårt det är! Tycker så synd om min lilla, & vill att hon ska bli hjälpt NU. Är väll därför jag fick tankarna om att ge upp amningen för att slippa utsätta henne, men det är kanske lite drastiskt... Speciellt med tanke på att det hela är så pass nytt. Frustrationen som talar!
    Verkar som ni som har varit med om liknade fått gått igenom mkt :/
  • Mumin80

Om amningen är viktig för dig så tycker jag absolut att du ska fortsätta amma! 

Läs detta endast om du på allvar överväger att sluta amma och inte tycker att det är någon stor uppoffring/får dåligt samvete etc:

Erfarenheterna från första barnet lärde mig var mina gränser går för att orka fortsätta med amningen, fysiskt och psykiskt. 

Så när andra barnet kom så bestämde jag att om det funkar så funkar det, annars får det vara. Gällde mjölkproduktionen (jag har svårt att få upp en vettig produktion), ev. överkänsligheter och allergier (hade själv mycket problem med exem och sånt som barn), kolik (första dottern hade kanske inte kolik direkt, men skrek otröstligt ett par timmar varje kväll från ca. 5 veckor till 2-3 månaders ålder) m.m.

Nu har andra barnet varit det snällaste barnet i detta universum, så frågan har inte blivit aktuell (även om jag slutat amma nu efter fyra månader för att mjölken sinat). Och även om hon fick mycket utslag och såg ut som en finnig tonåring från 3 till 6 veckors ålder, så försvann det med MiniDerm (bvc-sköteskans förslag). Men för min del, eftersom min mjölkproduktion är lite knackig annars också och så vidare, så visste jag att OM dottern skulle visa allergiska tendenser (eller kolik) så skulle jag nog ha slutat amma och gett ersättning istället. Helt enkelt eftersom det är så mycket lättare att kontrollera vad ungen får i sig, och utesluta saker och ting, när man kan göra det direkt genom t.ex. val av ersättning, än att behöva hålla på och experimentera med sin egen kost som en tokdåre, och ändå sedan inte riktigt veta om det ens är kosten som är problemet. 

Om du skulle välja att sluta amma (vilket jag absolut inte säger att du ska göra, men någonstans så kan det ju komma en punkt där det blir för psykiskt och fysiskt påfrestande för dig att amma och du faktiskt själv känner att du hellre ger ersättning), så skulle jag tipsa om följande

- Prova att ge barnet ersättning först, så du vet att hon överhuvudtaget tar flaskan.
    - I ert läge kan det ju också vara läge att testa om hon går med på att äta mjölkfri ersättning, eftersom det kan vara det ni blir tvugna att ge henne, och den lär ska smaka betydligt sämre än vanlig.
    - tänk på att dom små kan bli hårdare i magen, gasigare och så. Så det finns ju en risk att ni byter ett problem mot ett annat... 

• Mumin80

Svårt att säga på bild, men det på magen ser ju ut som klassiska nässelutslag. Huvudet är ju svårare, det ser faktiskt ut som två olika utslag lite. Det på huvudet påminner lite om vad dottern hade, men för henne försvann det som sagt med miniderm. 

• skogsvitter
    Thinuviel skrev 2012-06-27 17:09:46 följande:
    Oj, nu blev det mkt att svara på samtidigt här!

Först & främst; skogsvitter, varför är det så otroligt korkat??
    Självklart väljer vi först & främst att försöka reda ut vad som ligger bakom hennes hudproblem, men skulle jag få välja mellan att ge ersättning som gör hennes hy problemfri (nu vet man ju dock inte om det skulle bli så) eller att amma men smörja bara för att "hålla borta" utslagen, dvs att hon fortf. utsätts för det hon reagerar på, men att vi inte kommer fram till vad det är, då väljer jag flaskan, lätt!
    OM det nu har att göra med matallergi, det vet vi ju egentligen inte heller, fast bvc verkar vara inställda på det.

Vi har tid igen där imorrn kl 11, får se vad dom säger då.
    Tilläggas bör kanske att när vi pratade med bvc ang. hennes hud för ca 1 vecka sen, då handlade det om torr hy främst i pannan, som var skrovlig & röd. Samt torr mellan fingrar/tår & lite torr, men inte röd, på bröstet.
    Nu en vecka senare, efter 3-mån vaccin, Miniderm & mjölkfri kost, är hon alltså helt flammig i huden!
    Enligt bvc har vaccin & utslag inget samband med varandra alls, så det skulle jag inte ens tänka på, för det var ju min första tanke när vi först såg att hon var flammig.

Så här ser hon ut nu: www.dropbox.com/s/z0c54yincog30lm/Photo%20201...

Ang. mat jag äter så insåg vi tidigt att hon lätt reagerar på sånt jag äter, så jag har sedan hon var ca 3 veckor inte ätit lök, paprika, bönor, jordgubbar, apelsiner, äpplen (eller juice på dessa), citron m.m.
    Dessutom fick hon jätteproblem med magont efter att jag hade ätit glass utan att tänka mig för där i början, så efter det har jag ätit laktosfritt & det har funkat bra, för magens skull. De enda frukter jag egentligen äter är banan & vattenmelon. Ägg har jag dock ätit! Senast för 3 dagar sen. Men efter att ha läst lite om sådant som kan påverka så har jag nu uteslutit det med.

Hur kan då vissa reagera på ägg?

När jag slutade med mjölk ville jag ju ha substitut för det, så jag har testat sojamjölk istället.
    Dock är jag inget jättefan av det så jag har det enbart i kaffet på morgonen, & nån enstaka gång i mat!
    Men det kanske kan vara ngt?
    Annars har jag även testat havrebaserad dryck & rice dream. Inget av dem gillar jag såpass att det blivit några mängder dock.

Vi har inga pälsdjur & inte heller dunkuddar... Dock är pappan "lätt" pollenkänslig!
    Nötter & skaldjur har jag ju ätit lite av med på sistone.

Så svårt det är! Tycker så synd om min lilla, & vill att hon ska bli hjälpt NU. Är väll därför jag fick tankarna om att ge upp amningen för att slippa utsätta henne, men det är kanske lite drastiskt... Speciellt med tanke på att det hela är så pass nytt. Frustrationen som talar!
    Verkar som ni som har varit med om liknade fått gått igenom mkt :/
    Du ska inte äta laktosfritt utan mjölkfritt dvs inga mjölkprodukter alls! Det är inte laktosen bebisen reagerar mot eftersom bröstmjölk i sig innehåller väldigt stora mängder laktos. I sig självt. Det är alltså komjölkproteinet hon reagerar på i glass och märkte du så tydligt så är det enligt mig inte ens frågan om ett kanske, utan din dotter är mjölkallergisk. Det är anledningen till att hon får utslag och också anledningen till en överlag känslig mage.

Visst är det så att bebisar som är känsliga kan reagera på lite allt möjligt man äter, särskilt sådant som är gasbildande, det betyder ju dock inte att de är allergiska och det brukar gå över av sig självt efter bara någon månad när deras mage mognat lite mer. Bebisen är alltså inte allergisk mot alla dessa saker du slutat äta. Antagligen bara mjölk. Och om du låter bli mjölkprodukter helt och hållet ytterligare någon vecka kan jag garantera dig att du kommer märka att hon plötsligt klarar av frukt, grönsaker och annat du undvikit. Men magen blir helt förstörd av att utsättas för mjölkprotein om hon är allergisk, vilket självklart gör att hon får ont för näst intill vad som helst.

Angående ägg så tycks vissa märka att bebisen reagerar redan under amning, men det finns inga belägg för att äggprotein skulle föras över till bröstmjölken på det sättet att det kan ge allergiska reaktioner. Äggallergi märks i princip alltid först när bebisen blir äldre och börjar med fast föda. Det är därför det påstås att man ska introducera ägg försiktigt, eftersom en eventuell allergi märks först när barnet själv äter ägg. Detsamma gäller vaccin som innehåller äggprotein (prat om det exempelvis med pandemrix) att man inte ska ge detta till små bebisar som inte fått äta ägg ännu eftersom man då inte vet om de är allergiska eller ej.

Gällande soyamjölk så nej nej nej. Soya ska du helst inte använda som ersättningsprodukt eftersom mjölkallergiska barn ofta reagerar även på soyaprotein. Har de inte talat om det för dig?! Havre- eller risprodukter är bättre och inte allergena alls. Söker du lite här så märker du att jättemånga bebisar reagerat även mot soya.

Och som sagt, det kommer inte hjälpa att du slutar med amningen eftersom sådant du äter inte har så avgörande betydelse förutom just mjölken och den finns ju även i ersättning! Den är dessutom mycket, mycket värre eftersom den är gjord just på komjölk. Även de flesta mjölkfria ersättningarna är de facto komjölk.
  • skogsvitter

Vill förtydliga att bebisar kan inte vara laktosintoleranta, då skulle de dö. Det är deras huvudsakliga föda som gör att de växer. Det finns ett mycket litet fåtal dokumenterade fall av medfödd laktosintolerans och de bebisarna dör inom några dagar om de inte får specialnäring eftersom de inte kan tillgodose sig bröstmjölken över huvudtaget. Det var det jag menade med att laktosen inte spelar någon roll utan det är då proteinet som är problemet.

• Egendomligt

Jag funderar på det där om ägg går över i bröstmjölk eller inte. Att min son blivit kraftigt allergisk mot ägg, trots att han helammades, tycker jag talar för att ägg går över i bröstmjölken. Hur skulle han annars ha kunnat utveckla allergi mot det? Huruvida det finns bevis för det är ju en annan sak.

• skogsvitter
    Egendomligt skrev 2012-06-27 20:26:00 följande:
    Jag funderar på det där om ägg går över i bröstmjölk eller inte. Att min son blivit kraftigt allergisk mot ägg, trots att han helammades, tycker jag talar för att ägg går över i bröstmjölken. Hur skulle han annars ha kunnat utveckla allergi mot det? Huruvida det finns bevis för det är ju en annan sak.
    Hur menar du? Allergier behöver inte "utvecklas" innan de allergiska reaktionerna upptäcks. Allergier är ärftliga, biologiska. De utvecklas inte under lång tid, för det mesta är man bara allergisk helt enkelt. Man behöver inte ha blivit "provocerad" för det. Allergi mot mjölk, ägg etc växer ju dock oftast bort. Men det är fortfarande den biologiska faktorn som avgör, inte huruvida barnet blivit provocerat eller ej.
  • Thinuviel

Okej skogsvitter, jag börjar ana att du faktiskt har väldig koll på vad du pratar om :)
    Och i & med att jag INTE visste om mkt av det du skriver förstår jag varför du tycker det låter dumt att sluta amma, dock hade du kunnat skriva det på ett mindre PÅ sätt! Kände mig lite smått attackerad när du tyckte det var "det mest korkade du hört". Förstår ju dock bättre varför du reagerade så nu.

Jag vet skillnaden mellan laktosfritt & mjölkfritt! Men min naturliga tanke efter jag åt glassen & hon fick så ont i magen var att hon kanske är känslig mot laktos. Nybliven mamma som jag var/är hade jag ingen aning om att små bebisar inte blir laktosintoleranta! Hon var då som sagt ca 3 veckor gammal & sedan dess (förutom till för 1 vecka sen då) har jag druckit laktosfri mjölk & haft de i mat med, men jag har INTE ätit helt laktosfritt!
    Jag har ex. ätit en vanlig RisiFrutti här & en skiva ost på smörgåsen där, utan att hon på ngt vis reagerat.
    Har dock helt undvikit choklad, men har kunnat äta lite naturgodis med yoghurt runtom utan problem.

Så min tanke har varit att hon tål mjölksocker, men inte i för stora mängder. Känslig helt enkelt!
    Och eftersom det liksom funkat bra har det fått varit så. Efter det har jag ätit glass (i ibland rätt stora mängder) som dock varit laktosfria, & hon har inte reagerat på det alls! Så efter det du skrivit nu kan jag inte få ihop varför hon fick så ont i magen efter glassen då hon var 3 veckor, men inte fått det sen av den laktosfria glassen, fast båda innehåller komjölkprotein... :s
    Hon reagerade då troligen på ngt annat antar jag, men glassen var väll lätt att urskilja bland det andra jag ätit.

Men om hon skulle vara mjölkallergiker, hur kommer det sig isf att det inte visar sig i huden förän nu?
    Och att hon får som nässelutslag i huden EFTER vi slutat med mjölk... innan dess var det som sagt enbart utslag/torrhet i pannan.

Iofs kanske det kan ha att göra med sojaprodukterna då?!
    Och nej dom har inte talat om det för mig :/ Jag trodde inte ens att mjölkallergi kunde yttra sig i hudutslag!
    Så jag frågade läkaren på bvc när hon tyckte jag skulle äta mjölkfritt ett tag om det inte borde märkas på magen om hon är mjölkallergiker, och läkaren sa "ja...jo... det borde det väll kanske... men testa ändå!"
    Känns verkligen som dom har stenkoll :/

Men va? Hur kan mjölkfria ersättningar innehålla komjölk? Låter ju väldigt konstigt.

Mumin80: Tack! Det var ett sådant inlägg som du skrivit som jag "var ute efter" från början :)
    Dock är amningen viktig för mig & det känns som en stor uppoffring, & efter vad skogsvitter skrivit nu känns det enklare att hantera det hela ett tag till i hopp om att det ska bli bättre!
    Tack för dina råd iaf :) Och att hon tar flaskan vet vi redan, då vi p.g.a. hon är lite tidigt född matade hejvilt med både sond, tutte & flaska i början! Dock med min mjölk, då jag pumpat/pumpar :)

• Sephyria
    skogsvitter skrev 2012-06-27 22:53:05 följande:
    Hur menar du? Allergier behöver inte "utvecklas" innan de allergiska reaktionerna upptäcks. Allergier är ärftliga, biologiska. De utvecklas inte under lång tid, för det mesta är man bara allergisk helt enkelt. Man behöver inte ha blivit "provocerad" för det. Allergi mot mjölk, ägg etc växer ju dock oftast bort. Men det är fortfarande den biologiska faktorn som avgör, inte huruvida barnet blivit provocerat eller ej.

Ja men man måste väl ändå ha blivit sensibiliserad mot allergenet i fråga innan man reagerar med en allergisk reaktion. Första gången man får i sig ett födoämne som en person kommer att reagera allergiskt mot bildas igE antikropparna, men reaktionen kommer inte förän tidigast nästa gång personen kommer i kontakt med det aktuella födoämnet. Det är ju därför det bland annat är väldigt ovanligt att spädbarn är pollenallergiska. Enligt sonens läkare som är barnallergolog så måste det ha gått en pollensäsong innan barnet är sensibiliserat.
  • skogsvitter
    Thinuviel skrev 2012-06-28 00:52:02 följande:
    Okej skogsvitter, jag börjar ana att du faktiskt har väldig koll på vad du pratar om :)
    Och i & med att jag INTE visste om mkt av det du skriver förstår jag varför du tycker det låter dumt att sluta amma, dock hade du kunnat skriva det på ett mindre PÅ sätt! Kände mig lite smått attackerad när du tyckte det var "det mest korkade du hört". Förstår ju dock bättre varför du reagerade så nu.

Jag vet skillnaden mellan laktosfritt & mjölkfritt! Men min naturliga tanke efter jag åt glassen & hon fick så ont i magen var att hon kanske är känslig mot laktos. Nybliven mamma som jag var/är hade jag ingen aning om att små bebisar inte blir laktosintoleranta! Hon var då som sagt ca 3 veckor gammal & sedan dess (förutom till för 1 vecka sen då) har jag druckit laktosfri mjölk & haft de i mat med, men jag har INTE ätit helt laktosfritt!
    Jag har ex. ätit en vanlig RisiFrutti här & en skiva ost på smörgåsen där, utan att hon på ngt vis reagerat.
    Har dock helt undvikit choklad, men har kunnat äta lite naturgodis med yoghurt runtom utan problem.

Så min tanke har varit att hon tål mjölksocker, men inte i för stora mängder. Känslig helt enkelt!
    Och eftersom det liksom funkat bra har det fått varit så. Efter det har jag ätit glass (i ibland rätt stora mängder) som dock varit laktosfria, & hon har inte reagerat på det alls! Så efter det du skrivit nu kan jag inte få ihop varför hon fick så ont i magen efter glassen då hon var 3 veckor, men inte fått det sen av den laktosfria glassen, fast båda innehåller komjölkprotein... :s
    Hon reagerade då troligen på ngt annat antar jag, men glassen var väll lätt att urskilja bland det andra jag ätit.

Men om hon skulle vara mjölkallergiker, hur kommer det sig isf att det inte visar sig i huden förän nu?
    Och att hon får som nässelutslag i huden EFTER vi slutat med mjölk... innan dess var det som sagt enbart utslag/torrhet i pannan.

Iofs kanske det kan ha att göra med sojaprodukterna då?!
    Och nej dom har inte talat om det för mig :/ Jag trodde inte ens att mjölkallergi kunde yttra sig i hudutslag!
    Så jag frågade läkaren på bvc när hon tyckte jag skulle äta mjölkfritt ett tag om det inte borde märkas på magen om hon är mjölkallergiker, och läkaren sa "ja...jo... det borde det väll kanske... men testa ändå!"
    Känns verkligen som dom har stenkoll :/

Men va? Hur kan mjölkfria ersättningar innehålla komjölk? Låter ju väldigt konstigt.

Mumin80: Tack! Det var ett sådant inlägg som du skrivit som jag "var ute efter" från början :)
    Dock är amningen viktig för mig & det känns som en stor uppoffring, & efter vad skogsvitter skrivit nu känns det enklare att hantera det hela ett tag till i hopp om att det ska bli bättre!
    Tack för dina råd iaf :) Och att hon tar flaskan vet vi redan, då vi p.g.a. hon är lite tidigt född matade hejvilt med både sond, tutte & flaska i början! Dock med min mjölk, då jag pumpat/pumpar :)
    Missade helt detta inlägg! Ber om ursäkt att jag lät så aggressiv, självklart är det svårt att veta och känna till allt på en gång. Jag har trots allt läst flera år om allergier pga problemen som min egen dotter hade och hon är ju snart 5 år.

Grejen med laktos är som sagt att de blir känsliga mot laktos om de ständigt provoceras av något de är allergiska mot. Tex då mjölkprotein, eller gluten. Det är just det som kallas för sekundär laktosintolerans, den orsakas av något annat i grunden. Därför förväxlas ofta celiaki (glutenintolerans) med laktosintolerans, föräldrar testar att ge laktosfri kost och märker förbättring och gör aldrig någon utredning. Detta har börjat uppmärksammas mer och mer på sistone och är ett problem just eftersom så många går med odiagnostiserade allergier, vilket självklart skadar kroppen i onödan även om de märkbara symptomen försvinner när man tar bort laktos.

Jag kan inte förklara varför eksemen blivit värre nu, det kan tex bero på produkterna ni smörjer med (inte alls ovanligt) eller att hon reagerat mot soyaproteinet. De flesta spädbarn utvecklar ju också allergiska reaktioner successivt, de ökar mer och mer allt eftersom de blir äldre. Det är ju inte så att de får världens allergichock vid första amningen, utan provokationen kan pågå under en ganska lång tid och symptomen kan komma smygande så att man inte märker det först. Kroppen bryts ju ner, liksom kroppens immunförsvar (precis som för vuxna) och det är ju en process, som vid många allergier tar tid innan det märks. En vän till mig fick veta att hennes dotter var allergisk mot pälsdjur, de hade två hundar. Men de märke inga symptom förrän dottern var närmare 3 år och hade hälsat på några som hade katt. Då fick hon allergisk reaktion så de trodde hon var allergisk mot katt men vid tester visade det allra mest mot hund. Så reaktionen på katt var bara en slags bieffekt.

Mjölkfria ersättningar är oftast på komjölk, men proteinet är så sönderdelat att det tydligen inte ska ge någon reaktion. Dock reagerar vissa som är väldigt känsliga ändå, och då finns det ersättning gjord endast på aminosyror, men den är väldigt ovanlig.
  • skogsvitter
    Sephyria skrev 2012-06-29 20:49:47 följande:
    Ja men man måste väl ändå ha blivit sensibiliserad mot allergenet i fråga innan man reagerar med en allergisk reaktion. Första gången man får i sig ett födoämne som en person kommer att reagera allergiskt mot bildas igE antikropparna, men reaktionen kommer inte förän tidigast nästa gång personen kommer i kontakt med det aktuella födoämnet. Det är ju därför det bland annat är väldigt ovanligt att spädbarn är pollenallergiska. Enligt sonens läkare som är barnallergolog så måste det ha gått en pollensäsong innan barnet är sensibiliserat.
    Fast ärligt talat är det ju bara ett fåtal allergier som är som du beskriver. Tex allergi mot nötter ger ju omedelbar reaktion. Eller getingstick. Födoämnen är kanske svårare att säga, men vet att ägg kan ge reaktion vid första tillstymmelse till provsmak. Dock är det ju vanligare att reaktioner kommer smygande under en längre tid och blir mer och mer kraftiga. Det betyder ju dock inte att man inte varit allergisk redan från början. Dessutom måste man skilja mellan allergier som oftast växer bort, och allergier som tvärtom utvecklas med åldern. Många blir ju allergiska först som vuxna. Som pollen, gräs, kattdjur osv. Mjölk, ägg och många andra födoämnesallergier fungerar ju precis tvärtom, de växer bort med åldern istället för att utvecklas med åldern och då finns ju dessa redan när barnet föds men försvinner sedan.
  • Sephyria

Det jag pratar om är då igE förmedlade allergier och efter vad jag har läst så föds man inte med dessa men man föds med anlagen att utveckla allergi. För att få en allergisk reaktion måste kroppen ha bildat antikroppar mot det aktuella ämnet och behöver då ha stött på det förut. Men blir gärna överbevisad om jag har fel Källor mottages gärna

Efter vad jag läst kan äggprotein överföras via amning och leda till att barnet blir sensibiliserat därigenom. När det gäller nötter så har jag förstått det som att man måste bli sensibiliserat även mot det. Det kan man ju ha blivit genom att få i sig små spår av nötter från andra livsmedel.

• palle2011

prova mjölkfritt alltenativ ett par dagar och pumpa.

uteslut mjälk och laktos helt.

det finns laktos i bröstmjölken och om ditt barn är allergisk så får barnet i sig det vid amning.   

• Farfalla

Det är MKT ovanligt att spädbarn reagerar på laktos!

Jag skulle tippa helt på komjölksproteinet... (dottern min har det)

Vill du amma så fortsätt men du MÅSTE utesluta ALLA mjölkprodukter. Läsa varje förpackning uppifrån och ner och inte slarva någon gång!

Beställ tid på bum(barn o ungdomsmedicin) om du inte gjort det och be att få pricktest och blodprov för allergier.

Vår dotter fick nässelutslagen först vid smakisarna men allergin för klarar hennes kolik osv fram tills detta kring 7-8månaders åldern. Ammade henne mkt 1år efter detta, helt mjölkfritt ;)

Rasmus och Jolinas mamma.. <3
  • Thinuviel

Nu var det ju längesen jag startade den här tråden, men tänkte bara uppdatera att min lilla tjej har Atopisk dermatit. Vi har gjort pricktest som visade negativt på allt, & vi har ständig kontakt med bum.
    Hon är 6½ månad nu & för nån vecka sen slutade vi amma helt & sen dess är hon mkt bättre i huden!
    Vet inte om det bara är nått sammanträffande, för hon har blivit bättre ändå sen jag först skrev den här tråden :)
    Eller om hon reagerat på min mjölk, alt. nått jag ätit när vi ammat då!
    Jag vet inte, men huvudsaken är att det går åt rätt håll :))

Svar på tråden Sluta amma pga allergi?