• Erica80

Tvåspråkig, när började ditt barn prata

Har läst lite om tvåspråkiga barn och fått reda på bland annat att dom oftast börjar prata lite senare än barn som bara har ett språk.

Jag är svensk och min sambo är tysk. Jag pratar svenska med sonen och pappan pratar tyska. Vi bor i sverige.
    Min son är snart 2 år och än så länge så säger han bara några ord. Dom orden han kan är på svenska.
    Vi är inte ett dugg oroliga, då han bara är 2 år..

Men jag är nyfiken på när era barn började prata ordentligt. Då tänker jag typ göra en enkel mening
    Pratade dom bara på ett språk då eller båda..

Nyfiken Skrattande

• Svar på tråden Tvåspråkig, när började ditt barn prata
  • dziewczynka

jag var 3 språkig och började prata polska först runt 1 årsåldern började med småord, senare kom rumänska och sist svenska när jag var runt 5 år :/ lekte inte så mycket med svenska barn och det var nog därför det blev sådär. 
    det kanske beror på att han bara är lite allmänt sen i språkutveckligen ? 

• dziewczynka

och jag pratade på båda språk flytande, kunde skilja på språken och använde dom till dom personerna som kunde det språket.

• Nordanvinden08

Min dotter började prata när hon var 2,5, när hon var 2 sa hon knappt ngt alls... Vid 3 pratade hon mkt:) Engelska pratar hon fortfarande bara lite ord här och var, men hon förstår ALLT. Pappa pratar bara engelska med henne, jag svenska, sen pratar jag och pappan Engelska med varandra så hon hör det mer. Hon har även hemspråk 1ggn per vecka på förskolan. När farmor och farfar hälsar på så kommer det mer ord:) Vi ser filmer på engelska och läser böcker på engelska.
    Jag frågade hennes hemspråkslärare när de brukar börja tala det andra språket, och hon sa att hon aldrig har haft ett barn i klass 1 som inte talat tillbaka till henne på engelska:)
    Så det är bara att vänta och se.

• Boosse

Vårt barn är 3 språkigt. Började säga vissa ord på svenska när hon var ca 8-9 månader. Då sade hon även äta öt (gröt) några mornar. Kom många ord efter det och sedan slutade hon prata i princip. Nu är hon 19 månader och pratar i nästan 2 ordsmeningar hela tiden samt  3ords. Detta på svenska. Kan ett flertal ord på de 2 andra språken.

• Daeminimon

Första orden kom runt 9-10 månader. Tror första tvåordsmeningen kom runt 16 mån. Vi trodde han skulle vara sen med talet, men det har han inte varit. Det kommer en salig blandning av svenska och engelska, vi ger regelbundet listor till dagis (bor i england) så de vet vad han ber om på svenska (han säger t ex mjölk och bajs på svenska, så det kändes ganska angeläget). Nu är han 22,5 mån, pratar i två- och treordsmeningar, sjunger igenkännbara sånger (Bob the Builder och Peppa Pig), och kör nog ungefär 50/50 svenska och engelska. Vi försöker koncentrera oss på ord som funkar på båda språk, så han säger mamma och pappa iställer för mummy och daddy,  t ex.
    Vi läser och sjunger mycket, och tittar på både svenska och engelska filmer och program, vilket också verkar uppmuntra hans språk.

• ldis

Vi har samma förutsättningar son dig, TS. Jag är svensk och min man är tysk. Vår son kom igång med två- och treordsmeningar vid två år (är nu två år och två månader). De böcker som jag har läst om tvåspråkighet menar att tvåspråkiga barn inte alls är senare än enspråkiga och att det är en gammal fördom.

Vår son blandar friskt och har ingen koll på alls med vem han kan prata vilket språk. Skulle dock tippa att fördelningen svenska/tyska ord är 80/20, men han förstår båda språken lika bra.

• Ã…sa 473

Var son pratar svenska och engelska.
    Han var en ganska tyst bebis- inte sa mycket joller, men efter 2 ar och speciellt nu de senaste manaderna har det lossnat jattemycket och nu nar han ar 2,5 sa pratar han bade langa och komplicerade meningar poa bada spraken.

Hans uttal ar battre pa Engelska men han tycks kunna fler ord pa Svenska.

VI har varit valdigt strikta med att jag bara pratar svenska med honom och pappan bara pratar engelska med sonen.
    Sa nar han ber om jos vid middags brodet sager han " more juice, please!" om han fragar sin pappa och "mer jos takk!" om han fragar mig :)

• hzabo

vår dotter är 2.5 år nu och jag pratar svenska, min man tyska. hon pratar långa meningar svenska men på tyska säger hon alltid bara ett ord. roligaste leken hon vet är "mamma säger häst, papa sagt pferd" hon kan nog uppemot 50 ord på det sättet. vi är fr finland och hon hör också finska dagligen, men kan kanske 10 ord på finska, och så pratar mannen o jag engelska med varann, så det hör hon också hela dagarna.. väldigt intressant att se hur de utvecklas med språken. :)
    sjunger gör hon på båda språken, räknar också på båda språken, färgerna kan hon bäst på tyska.

• hzabo

glömde skriva att hon förstår absolut lika bra på både tyska svenska vad man säger åt henne

Svar på tråden Tvåspråkig, när började ditt barn prata