• Spejan

Folksam sjukförsäkring?

jag har en försäkring som mina föräldrar betalat sen jag var liten. 
    De är barn och ungdomsförsäkringen. 
    Har varit mycket sjuk och fått medicinsk invaliditets ersättning. De gav mig 250 000. 
    De fick jag när jag var 25. och eftersom jag fortfarande var sjukskriven och sjuk så förlängdes försäkringen till jag fyller 30 (är 28 nu). 
    Sen har min handläggare sagt att: för att få ekonomisk ersättning måste jag ha aktivitetsersättning alt. vara förtidspensionerad. Och de måste hända innan jag fyller 30 annars gäller inte försäkringen. 
    Jag har nu sjukpenning från försäkringskassan sen ett år tillbaka. Och är så pass sjuk så att jag inte tror att jag kommer bli frisk nånsin. 

Nån som har fått både medicinsk och ekonomisk ersättning från den sjukförsäkringen och kan berätta hur de går till. 
    Vad behöver jag göra? 
    Jag sjukskrivs 1 månad i taget just nu. 

För att sammanfatta: Hur gör jag för att få dessa pengar innan jag fyller 30?

• Svar på tråden Folksam sjukförsäkring?
  • Spejan
    GrodanHopp skrev 2012-06-26 16:24:22 följande:
    Läs deras villkor, för det där lät märkligt!
    Jag har läst deras villkor. Och de enda jag får fram är att försäkringen gäller till man är 25 år. Men kan höjas till 30 om man insjuknat före 25 år och fortfarande är sjuk. 
    och sen står de att när man får aktivitetsstöd från försäkringskassan kan man få ekonomisk invaliditetsersättning. Annars bara medicinskt. 

jag vet iaf en tjej som har fått 2 miljoner från denna försäkring med nästan samma symptom och diagnos som jag. Men hon har då även ekonommisk invaliditetsersättning. 

Medicinsk räknar dom väl bara vad läkarbesök och medicin kommer kosta hela livet. 
    Och ekonomisk räknar dom väl om de är så att man inte kommer nånsin kunna jobba heltid och de antar jag är försäkringskassan som beslutar då. 
    Men hur går de till på försäkringskassan. När kan jag ringa o be dom göra en ny bedömning och när går sjukpenningen över till aktivitetsersättning. Begriper ingenting. 

har ringt både folksam och försäkringskassan angående deras regler. Får bara korta svar. Inge riktigt svar på de hela. 

• GrodanHopp

BS!! Försäkringsbolgen o F kassan gör egna bedömningar, så vida detta inte ändrats nyligen!!

• vännen

Du kan göra en egen begäran om aktivitetsersättning hos FK.
    Du måste ha ett läkarintyg, men det gissar jag att du kanske kan få.
    Det står rätt bra på fk.se o du hittar även blanketten där.

Sen när du fått det beslutat så skickar du in begäran till Folksam. 

• GrodanHopp
    vännen skrev 2012-06-27 09:46:29 följande:
    Du kan göra en egen begäran om aktivitetsersättning hos FK.

Du måste ha ett läkarintyg, men det gissar jag att du kanske kan få.

Det står rätt bra på fk.se o du hittar även blanketten där.

Sen när du fått det beslutat så skickar du in begäran till Folksam. 

När började dom med detta? Förr så gjorde Försäkringsbolgen en utredning byggd på läkar journaler, och hade absolut inget att göra med F kassan!
  • vännen
    GrodanHopp skrev 2012-06-27 10:13:37 följande:
    När började dom med detta? Förr så gjorde Försäkringsbolgen en utredning byggd på läkar journaler, och hade absolut inget att göra med F kassan!
    Ett villkor för att TS ska få ut på försäkringen är att hon får aktivitetsersättning från FK. Då måste hon givetvis skicka in det beslutet till Folksam för att de ska kunna betala ut.

Sen ska ju Folksams kvarnar också mala, men skadan/sjukdomen är ju redan anmäld och hon har tidigare fått ut viss ersättning så jag gissar att resten bara är en formsak.
  • Spejan
    vännen skrev 2012-06-27 11:00:26 följande:
    Ett villkor för att TS ska få ut på försäkringen är att hon får aktivitetsersättning från FK. Då måste hon givetvis skicka in det beslutet till Folksam för att de ska kunna betala ut.

Sen ska ju Folksams kvarnar också mala, men skadan/sjukdomen är ju redan anmäld och hon har tidigare fått ut viss ersättning så jag gissar att resten bara är en formsak.
    Okej då fick jag de bekräftat hur man gör. 
    men hur gör jag för att få aktivitetsersättning innan jag är 30.
    Skulle vara så surt om jag fick de när jag är 31.

Hur ska jag bedömmas. Jag har läst på försäkringskassans hemsida och där står bara vad aktivitetsersättning är och att man kan få de om bla bla bla. Jag uppfyller ju de för att få de men har de inte.
    För ett år sen hade jag ett avbrott i sjukskrivningen för studier. Före studierna hade jag sjukpenning sen förlängd sjukpenning. Sen vart jag sjukskriven igen och då började karusellen om och har nu haft sjukpenning i ett år. och kommer väl sen få förlängd sjukpenning.
    Men hur går de till. När kommer aktivitetsersättning.

Jag ångrar att jag provade på att plugga så att jag började om med sjukpenning för nu kanske jag hinner bli över 30 innan jag kommer till aktivitetsersättning. Så vida man inte ansöker eller gör på ett visst sätt för att få de?? Än att bara vänta o se liksom.

• vännen

Klippt från fk.se, du ser länken här nedan Hur ansöker jag om ersättning? Om du vill ansöka om aktivitetsersättning använder du en särskild blankett som du hittar längst ned på den här sidan. Du ska också bifoga ett läkarutlåtande. www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk/sjuk_lange_sa/om_aktivitetsersattning/!ut/p/b1/04_Sj9CPykssy0xPLMnMz0vMAfGjzOItjAx8nZwMHQ0sgg0sDDwtPSxd3SyN3F29DYAKIoEKDHAARwN8-h2djKD68SggYH-4fhRYCT4XoJnhaGZo4GnoEWIY6OcU5OJtiqEAww1-Hvm5qfoFuaERBpkB6QAwCIoL/dl4/d5/L2dJQSEvUUt3QS80SmtFL1o2XzgyME1CQjFBMDhTMDgwSTlIOUVGOTJHRTMy/

• Spejan

Tack. 
    Nu har jag läst lite. Och aktivitetsersättningen skulle ge mig många tusen mindre i månaden.
    Jag har nu precis att jag klarar räkningar och mat.

Kan jag vara helt säker på att jag får ekonomisk ersättning från folksam då om jag får aktivitetsersättning?? 
    För kan jag inte det så vet jag inte om jag vågar ansöka frivilligt om flera tusen kronor mindre i månaden.  
    Man verkar ju dessutom låsa aktivitetsersättningen till minst ett år.  

Nån som vet vad summan man får från folksam för ekonomisk invaliditet är.
    Min invaliditetsgrad bedömdes till 12 procent. Och de gav mig 250 000 i medicinsk ersättning.
    Dock tycker jag ju själv att 12 procent är lite då jag dessutom blivit mer sjuk sen bedömningen gjordes men men.  

• Spejan

De är nämligen så att min sjukdom som jag inte ids börja förklara nu gav mig sedan panikångest pga att jag knappt har orkat gå ut och/eller träffat folk. Så mitt i allt fick jag panikångest och har isolerat mig totalt de senaste året. Beställer hem mat och går endast ut när jag får hjälp att gå ut. Men de kanske inte räknas som att vara mer sjuk o ha rätt till större procents invaliditet. Jag vet inte. 

• hjertat

Du kan själv ansöka om aktivitetsersättning från FK. För att få det ska fin arbetsförmåga bedömas nedsatt med minst en fjärdedel, i minst ett år. Du kan bara ha a-ersättning tills det år du fyller 30. Notera även skillnaden mellan aktivitetsstöd och aktivitetsersättning. Det är ersättning du är ute efter. Läs mer på FKs hemsida och prata med din sjukpenninghandläggare. Denne hjälper dig med mer info och om det är nåt du inte förstår.

• hjertat

... Beviljas man aktivitetsersättning kan man också ansöka om boendetillägg, som kan täcka upp till 90% av din boendekostnad, dom kompensation för den lägre inkomstnivån...

• Spejan

Okej, ja fast jag har nu ut 11000 efter skatt och hyran är på 4000 och resten går till andra räkningar o mat. Eftersom jag jobbat förut så har jag hunnit ta lån och så. Under sjukskrivningen blev jag av med jobbet och då sjönk sjukpenningen till 11000 efter skatt. Innan hade jag 12000 efter skatt. 

Vad kommer jag få i aktivitetsersättning då. Min handläggare sa att jag har nu de högsta man kan få som arbetslös.
    Bostadsbidrag kommer nog inte hjälpa mig pga lån o andra räkningar.  

• Spejan

Ursäkta om jag är lite trögfattad Skäms
    Hatar sånt här med regler. Inte alls min grej att förstå. 
    ringer jag nånstans o frågar nåt så får dom förklara tusen gånger.  

• hjertat

Du kan be din handläggare om att få en preliminärberäkning av ditt potentiella a-ersättning. Den är baserad på pensionsgrundande inkomst istället för SGI, och alltså inget man kan spekulera i utan att räkna på dina inkomster de senaste typ tio åren.

• Spejan

Okej. Ska ringa imorgon o be dom räkna ut de och förklara fördelar och nackdelar med att ha a-ersättning. 

• BELLlS

Hej

Är i en liknande situation som du

Har du fått svar på dina frågor?

Jag har bra koll på vad som gäller om du inte vet.

Angående din försäkring så ska du kunna ansöka om att folksam ska göra en omprövning på din invaliditets % eftersom att du blivit sämre.

Jag kan göra det till man fyllt 32 men i ditt fall kanske 30 ?

Mvh bea

Svar på tråden Folksam sjukförsäkring?