• NovemberMommy

hur lång tid tar det att få lönelöfte (bolån)

vi håller på att leta efter hus. Tänkte söka om lönelöft.

Vet någon hur lång tid det tar att få svar från banken?

• Svar på tråden hur lång tid tar det att få lönelöfte (bolån)
  • Anonym

Söker du på nätet och inte har några krångligheter vad gäller inkomster och tillgångar så får du svar på en gång. Bekräftelse kommer hem i brevlådan efter ett par dagar.

• NovemberMommy
    Anonym skrev 2012-06-26 16:34:31 följande:
    Söker du på nätet och inte har några krångligheter vad gäller inkomster och tillgångar så får du svar på en gång. Bekräftelse kommer hem i brevlådan efter ett par dagar.
    eftersom det är bolån med stora summor så vill jag nog inte söka på nätet. kan man inte göra det över telefon
  • tystlängtan

När vi ansökte om lånelöfte ordnade vi träff med en bankman och fick ett lånelöfte med oss när vi gick därifrån. 

• NovemberMommy
    tystlängtan skrev 2012-06-26 16:58:43 följande:
    När vi ansökte om lånelöfte ordnade vi träff med en bankman och fick ett lånelöfte med oss när vi gick därifrån. 
    Vi är helt gröna med detta. Vi har alltså redan varit på en visning och vi tyckte om huset och vill nu lägga bud. Man kan inte bara ta ett lönelöfte hur som helst och lägga bud, och sedan när man väl ska betala så träffar man en bankman och förhandlar om ett bra lånelöfte?

Eller har ni några andra tips?
  • Anonym

Ett lånelöfte är inget ni behöver förhandla om! Det är ett löfte om att ni under givna förutsättningar kommer att få låna pengar, inte ett förhandlingsbart avtal villkoren för lånet. Lönelöftet gest på helt objektiva grunder: hur mycket tjänar ni, hur mycket egeninsats har ni, hur dyrt hus ska ni köpa. Banktjänstemannen (eller internetbanken) slår i sin tabell, och uppfyller ni kraven så får ni ett lönelöfte.

• tystlängtan
    NovemberMommy skrev 2012-06-26 17:04:28 följande:
    Vi är helt gröna med detta. Vi har alltså redan varit på en visning och vi tyckte om huset och vill nu lägga bud. Man kan inte bara ta ett lönelöfte hur som helst och lägga bud, och sedan när man väl ska betala så träffar man en bankman och förhandlar om ett bra lånelöfte?

Eller har ni några andra tips?
    Vi gick också på visning först. På själva visningen fick vi tips om en bra bankman som vi direkt efter visningen bestämde möte med. Detta hann vi med innan budgivningen började, så vi kunde vara med och bjuda på lägenheten. Nu blev det inte den lägenheten vi köpte till slut,  utan en annan. Någon vecka innan själva tillträdet förhandlade vi om ränta osv. och själva lånet gick igenom samma datum som vi fick tillträde till lägenheten, alltså det var då vi skrev under papprena med lånevillkoren osv. som vi hade kommit överens om någon vecka innan.
  • Anonym (hb)

Jag ansökte igår (ca 2miljoner), fick svar kl 9 imorse Jag fyllde i ansökan på nätet och följde upp med ett telefonsamtal.

• NovemberMommy
    Anonym (hb) skrev 2012-06-26 17:23:56 följande:
    Jag ansökte igår (ca 2miljoner), fick svar kl 9 imorse Jag fyllde i ansökan på nätet och följde upp med ett telefonsamtal.
    vilken bank var det?
  • morningsun
    NovemberMommy skrev 2012-06-26 16:43:56 följande:
    eftersom det är bolån med stora summor så vill jag nog inte söka på nätet. kan man inte göra det över telefon
    Vad är stora summor? Mer än 6,5 Mkr i lån kan vara svårt att få in i lånelöfteformulären på bankernas hemsidor. Då måste man göra det i ett möte. Notera att möte som regel är bättre än att göra det över telefon. Bygga förtrorende och allt det där. Vilket förstås förutsätter att ni är förtroendeingivande, men vill ni låna mer än 6,5 Mkr måste ni nog vara det.
  • tjej87

Jag ringde min bankman, berättade vad jag skulle tjäna på nya jobbet och vilken prisklass jag tittade på. Fick ett ok samt vilka marginaler det fanns och sen pratade även mäklaren med bankmannen för att kolla så att allt var i sin ordning.

Svar på tråden hur lång tid tar det att få lönelöfte (bolån)