• Febreg

Använda simkortet i iPhonen till en iPad?

Som rubriken lyder, kan man använda det simkortet som sitter i iPhonen till en iPad?
    Har även ett mobilt bredband från tele2, kan jag använda det annars?

Har tänkt köpa den nya iPaden, men vill gärna komma undan rätt billigt :)

Om inte nått av mina två alternativ går, skriv gärna vad ni själva betalar/betalat för er iPad & abonnemang :)

• Svar på tråden Använda simkortet i iPhonen till en iPad?
  • MoonFlight

Jag har Kontantkort med 1 års surf på både iPhone och iPad (499 kr/st). Inte så jättesnabbt när man använt det mån får använda/mån men fungerar att kolla mail, fl och bank och bloggar osv. Jag köpte Kontantkort på media markt för 9 kr/st (Telia)

• Febreg
    jacke83 skrev 2012-06-26 19:45:04 följande:
    En annan lösning är att köra wifi med iphonen som acesspunkt
    okej, så då räcker det med att jag köper bara iPaden?
    Är du helt säker på att det går att göra så? :)
    MoonFlight skrev 2012-06-26 19:49:29 följande:
    Jag har Kontantkort med 1 års surf på både iPhone och iPad (499 kr/st). Inte så jättesnabbt när man använt det mån får använda/mån men fungerar att kolla mail, fl och bank och bloggar osv. Jag köpte Kontantkort på media markt för 9 kr/st (Telia)
    Okej det låter ju också som ett bra alternativ! vet inte hur jag ska göra!
  • Studentpappa

Det går att köra med mobilen som hotspot men det suger rejält med batteri från mobilen.
    Själv har jag klonat mitt simkort från Telia och använder surfen som ingår i mitt vanliga abb. Kostar 40:-/mån

• Maryam88

Finns billiga mobila bredband. 119:-/mån som du kan använda. Annars vad har du för abonnemang idag? Har du ett bra surfabonnemang kan du skaffa ett vanligt parkort.

• Febreg
    Studentpappa skrev 2012-06-26 20:10:16 följande:
    Det går att köra med mobilen som hotspot men det suger rejält med batteri från mobilen.
    Själv har jag klonat mitt simkort från Telia och använder surfen som ingår i mitt vanliga abb. Kostar 40:-/mån
    Hur vet man ifall simkortet går att klona? funkar det med alla? :)
    Maryam88 skrev 2012-06-26 20:13:30 följande:
    Finns billiga mobila bredband. 119:-/mån som du kan använda. Annars vad har du för abonnemang idag? Har du ett bra surfabonnemang kan du skaffa ett vanligt parkort.
    Jag har ett mobilt bredband från tele2 idag, med en usb-dongel, kapaciteten heter medium tydligen :)
    Tror du man kan skaffa ett parkort till det?
  • Maryam88

Att du skaffar ett parkort till ditt mobila bredband? Tror inte riktigt de.. Men e de medium har du ju 16 mbit/s om du tecknat de nyligen men vad jag känner till är de bara mobila abonemang du kan skaffa parkort till. Vad har du för abonnemang? De smartaste e nog att du uppgraderar ditt mobil ab till ett med surf i typ maxi surf eller så och sen ett parkort till de.. Parkortet speglar ju abonnemanget exakt och du får då samma hastighet som i abonnemanget.. De brukar också ligga runt 16 mbit/s.. (så snabbt surfar man inte i mobiler då dom inte klarar så hög hastighet).

• Maryam88

De går att skaffa med tele2 också. Men inte lönt för surfplattan om de ej e surfabonnemang. :)

• Maryam88

du kan ändra ditt mobila bredband så du får ett microsim istället som du sätter i din iPad. Men då kan du inte använda de modem du har till idag då de ska vara ett vanlig sim kort i den :)

• Febreg
    Maryam88 skrev 2012-06-26 20:32:53 följande:
    Att du skaffar ett parkort till ditt mobila bredband? Tror inte riktigt de.. Men e de medium har du ju 16 mbit/s om du tecknat de nyligen men vad jag känner till är de bara mobila abonemang du kan skaffa parkort till. Vad har du för abonnemang? De smartaste e nog att du uppgraderar ditt mobil ab till ett med surf i typ maxi surf eller så och sen ett parkort till de.. Parkortet speglar ju abonnemanget exakt och du får då samma hastighet som i abonnemanget.. De brukar också ligga runt 16 mbit/s.. (så snabbt surfar man inte i mobiler då dom inte klarar så hög hastighet).
    Jag har ett mobilt bredband så det ska nog gå :)
    Maryam88 skrev 2012-06-26 20:41:31 följande:
    du kan ändra ditt mobila bredband så du får ett microsim istället som du sätter i din iPad. Men då kan du inte använda de modem du har till idag då de ska vara ett vanlig sim kort i den :)
    Jag gick in på tele2's hemsida nyss, trodde inte att jag kunde hitta nått svar där.
    Men under frågor & svar på deras sida stod detta:

Kan jag använda mitt mobila bredband i min iPad?

"Ja, det går bra. Du måste ha ett micro-SIM, vilket du kan beställa från vår kundservice eller hos en av våra återförsäljare. Du behöver ditt mobila bredbandsnummer. Det hittar du på din senaste faktura."
  • Maryam88

Ja :) jag fattade först att du ville ha ditt bredband kvar och skaffa något utöver att ha till ipaden :) ditt bredbandsnummer är samma som ett vanligt mobilnummer :) du kan ringa kundscervice så skickar dom de nya kortet till dig :)

• Febreg
    Maryam88 skrev 2012-06-26 20:57:57 följande:
    Ja :) jag fattade först att du ville ha ditt bredband kvar och skaffa något utöver att ha till ipaden :) ditt bredbandsnummer är samma som ett vanligt mobilnummer :) du kan ringa kundscervice så skickar dom de nya kortet till dig :)
    Aha, oj, kanske var lite otydlig, ursäkta :)
    Ska nog ringa kundservice i veckan & hoppas att det blir en iPad sen :)
  • Maryam88
    Febreg skrev 2012-06-26 21:02:41 följande:
    Aha, oj, kanske var lite otydlig, ursäkta :) Ska nog ringa kundservice i veckan & hoppas att det blir en iPad sen :)

Jag använder bara min iPad.. Till allt. Min laptop ligger som en stenålders burk och samlar damm. Hehe. Den e grymt bra och jag rekommenderar de varmt.. Skaffa ett stativ med tangentbord också så är den komplett för alla tillfällen :) Lycka till :)
  • Febreg
    Maryam88 skrev 2012-06-26 21:05:53 följande:
    Jag använder bara min iPad.. Till allt. Min laptop ligger som en stenålders burk och samlar damm. Hehe. Den e grymt bra och jag rekommenderar de varmt.. Skaffa ett stativ med tangentbord också så är den komplett för alla tillfällen :) Lycka till :)
    Tack!
    Skönt & höra att du är nöjd med den, har bara testat den hos vänner & då har jag tyckt att den har varit jättebra!
    Så jag kommer nog bli lika nöjd med den hoppas jag :)
  • MrDooZeR

Jag har ipad abbonemang i min padda från tele2 79:-/mån. Funkar bra då jag mest använder wifi hemma och på jobbet. Använder den till allt! Betalar räkningar, surfar, läser tidning, lyssnar på musik på altanen, kolla serier på kvällen i sängen, spelar diverse spel mot frugan, ja allt! Även haft den som gps i bilen. Klart nöjd med den :) lycka till!

Svar på tråden Använda simkortet i iPhonen till en iPad?