• Gsandra

Dåligt resultat på KUB, är bara 19 år..

Hej..
    vet inte var jag ska börja, är chockad, upprörd, ledsen, ja jag vet inte allt ... 
    Ofrivilligt ensam gravid, är 19 år och detta är mitt första barn. Var på Ultraljudet för kubtestet idag och minns inte om jag fick reda på hur mkt nackspalten mättes upp till, men när hon förklarade så var det helt okej men det var mitt blodprov som drog ner det hela..

Risken att jag får ett barn med down syndrom är 1:27 ... BM sa att skulle jag fått 1:180 hade det varit riskfyllt, och nu ligger jag på HÖG RISK :(:( ska få göra fostervattenprov om tre veckor för att få mer exakt resultat då.. 

Har nog aldrig gråtit såhär mycket i hela mitt liv tror jag, det här är det värsta jag varit med om.
    Kunde inte bli gladare när jag fick se lilla hjärtat på skärmen idag, som den studsade omkring där inne och vinkade och hade sig och allt kändes så bra.. så får man det där resultatet som en käftsmäll .. :( hur är det möjligt?!?! 
    Snälla... säg att någon fått samma/sämre siffror, som det gått bra för.. jag vet inte var jag ska ta vägen .. :'(
    Och att pappan till barnet inte vill vara delaktig längre gör det ännu jobbigare, jag får gå igenom det här ensam...

Visst, min mor stöttar och finns där hela tiden och var även med till KK idag, så det känns jätte skönt.. men känner mig ändå så otroligt ensam..     

• Svar på tråden Dåligt resultat på KUB, är bara 19 år..
  • lovegivespower

Tråkigt att höra!! Rynkar på näsan varför gjorde du kub test när du är så ung? Måste finnas någon anledning, dom ör det ju inte annars?

• TheFamily

Jobbigt. Kan dock trösta dig med att de flesta brukar få ett bra resultat efter fostervattensprovet.
    Får jag fråga varför du gjorde KUB?

• Gsandra

lovegivespower & theFamily ; 
    Gud vad skönt att höra att det brukar komma ett bra resultat.. får hoppas på det nu ! :(
    Här där jag bor är allt sånt frivilligt och vem som helst får göra det. De frågar alla som väntar barn ifall man vill göra ett KUB-test.. här i vårat fall var det väl pappan till barnet som så gärna ville göra det. (Oooch nu vill han inte ens vara delaktig längre..) 

• April barn

Fy vad jobbigt, har inga bra svar men vill önska dig lycka till!
    Och KUB ul erbjuds alla gravida idag.

• Zalachenko

Håller tummarna för att allt ska vara bra!!

• TheFamily

Aprilbarn: NEJ det gör det inte! De flesta landsting erbjuder inte kub per automatik. Däremot har de i många landsting börjat erbjuda kub för kvinnor över en viss ålder (är lite olika men oftast 33-35 år)

Att erbjuda kub till ALLA är ren idioti anser jag. Många ser det som ett tillfälle att få ett ul och se bebisen men har inte tänkt på konsekvenser och beslut man kan behövas ta om resultatet är dåligt.

Svar på tråden Dåligt resultat på KUB, är bara 19 år..