• Ellapropella

Ersättning och bajs

Min 5,5 veckors tjej har fått ersättning från start. Vi började med Sempers Lemolac och det gick bra fram till förra veckan. Hon blev jättelös i magen och det nästan rann ur henne. Fick efter många om och men rådet av bvc att byta sort på ersättningen och började igår med NAN H.A. Idag bajsar hon grönt och otroligt illaluktande! Ringde rådgivningen men de kunde inte ge mig nåt bra svar på varför....

Nån som vet!? Hon har inte feber eller verkar ha ont i övrigt....

• Svar på tråden Ersättning och bajs
  • Princessan

De bajsar grönt när maten går igenom för fort och de ej hinner ta upp all näring har jag läst. Var samma för min bebis. Byt till Nan pro, den har aktiv bakteriekultur som är bra för magen. Du kan även ge Sempers magdroppar.

Om hon är lös oavsett och du testat både Nan och Semper så kanske du skall prata med Bvc om mjökfri ersättning eftersom diarré kan vara tecken på överkänslighet.

Men vänta och se, kan ju även vara någon liten släng av magsjuka.

• Ellapropella

Vi ger sempers droppar... Känns ju inte bra att hon inte får näring i så fall... :-/
    Ska avvakta lite. Tack för ditt svar! :)

• Tutilure

Det finns ingen klar förklaring till varför bebisar bajsar grönt bajs. De flesta (alla?) gör det någon gång och det är inget farligt.
    Inget skäl att byta ersättning med andra ord. 

Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • Emmalinnéa
    Grönt bajs kan vara ett tecken på att ditt barn får för mycket laktos (den sockerart som finns i mjölk). Detta kan hända om ditt barn ammar ofta, men inte tillräckligt länge för att få den fetare och mer mättande mjölken som kommer mot slutet av ammandet av varje bröst. Se till att ditt barn verkligen ammar färdigt på ett bröst innan du erbjuder det andra. 

Om symptomen vara längre än 24 timmar bör du söka hjälp. Orsaken kan vara: 
    födoämnesintolerans
    bieffekt av medicin
    hur ditt barn ammar
    maginfluensa
    den typ av mjölkersättning du använder. Vissa sorter kan göra avföringen mörkgrön.
    Min dotter bajsar grönt hon äter mjölkproteinfri ersättning (äter althera,hon är 6 månader) Dom tror att hon inte tål den maten hon äter och att den går igenom henne för fort och hon inte tar upp tillräckligt mycket näring.
    Nu bytte vi till en annan + började med gröt utan spannmål och mjölkprotein hennes bajs börjar nu se normalt ut.
    Våran son bajsade ochså grönt och väldigt löst och dom har fortfarande inte hjälpt oss med vad det kan vara han är 2 år vi har börjat se skillnader på hans bajs när vi utesluter gluten och laktos. men det borde man rådgöra med dietist först om man ska göra inte för att det är farligta att ta bort men det blir svårare att ställa en diagnos.
  • Maariiia

Vi gav Nan HA under en kort period till vår dotter (pga utslag och massa kräk, men den hjälpte inte) och då bajsade hon också grönt. Men vi bytte till Nan Pro och då blev det mycket bättre med bajset! Efter ett tag bytte vi till vanliga Nan och bajset fortsatte vara bra. Kräks gör hon fortfarande nu 13 mån gammal så det berodde inte på ersättningen.

• mrsplupp

Min son har ätit ersättning sedan dag ett, började med semper först, men sedan så fick han reflux så han har ätit specialmat sedan dess enfamil, han har alltid bajsat grönaktigt, det är ersättningen, är de inte påverkade på något annat sätt är det nog ingen fara =)

• Skogsmulla
    mrsplupp skrev 2012-07-12 12:39:24 följande:
    Min son har ätit ersättning sedan dag ett, började med semper först, men sedan så fick han reflux så han har ätit specialmat sedan dess enfamil, han har alltid bajsat grönaktigt, det är ersättningen, är de inte påverkade på något annat sätt är det nog ingen fara =)

Vad tråkigt att höra att han har reflux, det hade min son också! Vi gav också Enfamil samt att han fick Losec mellan 6 mån - 1 år ungefär. Jag lider med dig, hoppas han har en lindrig form!
    Idag är min son 4 år och jag har en liten dotter på 7 veckor. Hoppas inte hon drabbas av samma sak, men de säger att det inte är större risk att hon ska få det.
    Min dotter får NAN1 + Sempers magdroppar. Hon bajsar ungefär varannan dag och verkar få jobba ordentligt för att få ut det även om det ju är löst.
  • SophiaI

Min dotter bajsade ofta grönt. Hon åt Infatrini. Dietisten sa att det är helt ok och vanligt.

• mrsplupp
    Skogsmulla skrev 2012-07-13 13:54:51 följande:
    Vad tråkigt att höra att han har reflux, det hade min son också! Vi gav också Enfamil samt att han fick Losec mellan 6 mån - 1 år ungefär. Jag lider med dig, hoppas han har en lindrig form!
    Idag är min son 4 år och jag har en liten dotter på 7 veckor. Hoppas inte hon drabbas av samma sak, men de säger att det inte är större risk att hon ska få det.
    Min dotter får NAN1 + Sempers magdroppar. Hon bajsar ungefär varannan dag och verkar få jobba ordentligt för att få ut det även om det ju är löst.
    tyvärr får vi köpa maten själv får ej på recept då han gått upp i vikt ändå, när han var mindre så hörde man hur refluxen åkte upp och ner i halsen på honom, jättejobbigt, nu kräks han bara massa, bara och bara han spyr jämt, men tack och lov slipper han att det åker upp på natten som förr...kan dock inte ge semper eller nan då blir det värre på en gång, han har börjat med smakisar nu och kräks av gröt och sånt åxå, men inte likamycket som av ersättning, men jag bara önskar att det går över snart, har fått noll hjälp av bvc eller barnläkare =(
  • Bling1975

Min lilla kör också NAN HA och magen fungerar bra av det men bajset blir grönsvart och luktar otroligt illa. Men jag har förstått att det är normalt. Vågar inte byta igen för den här är den enda som hon inte får ont av och då kör vi ändå både sempers magdroppar och minifom.

Svar på tråden Ersättning och bajs