• Amka

sovträning???

när och hur började ni träna era barn att somna själva??
    eller har dom bara börjat att somna själva ändå??

Alltså jag menar att man kan lägga barnet i spjälsängen när dom är trötta men ändå halvvakna och så ligger dom där och somnar utan att man ska bära runt och kånka!

• Svar på tråden sovträning???
  • Lotta Sthlm

sova- hela- natten kuren!

• wea

Min dotter är snart två månader, och jag har just börjat lägga henne i egen säng. På kvällen får hon sitta med i vardagsrummet men ligger för sig själv, när hon blir trött bär vi in henne. Första gångerna fick vi gå in och ge henne nappen ca 6-7 gånger, nu somnar hon nästan direkt. På dagarna behöver jag bara lägga henne i sängen så somnar hon, så hon vande sig snabbt att somna själv. Hon sover visserligen inte hela natten i sin säng utan vaknar mellan 2-4 och vill ha mat, sen får hon sova hos mig...

• Amka

ok...
    min son vill inte ta nappen (vilket han egentligen skulle behöva pga stort sug behov) så han har ingen sån trygghet heller..
    snutte trasan funkar ibland men oftast vill han bli bure vilket kan bli jätte jobbigt i ryggen...
    han sover dock fån 21 till mellan 7-9 så d är ju skönt..
    men det är ett himlans bärande innan han ska somna så väl på dagar som kväll..

fem minutersmetoden har man ju hört om, men jag vet inte om jag skulle klara av det, och d e väl anledningen till att jag bär honom hela tiden oxå iof

• wea

Då förstår jag att det är lite svårare, utan nappen hade det nog inte funkat så bra.. Många säger att FM funkar men man måste nog vara ganska bestämd om man skall klara av det, de små liven kan ju gråta så det skär i hjärtat.

• Joss79

Zeke somnar själv. Vi lägger honom runt kl 22:00 när man märker att han börjar bli lite trött (har försökt med kl 20:00, men det gick inte.). Sen får han napp och en snutte som luktar mamma och han somnar inom 5 minuter själv.

Svar på tråden sovträning???