• Anonym (TS)

Vi överviktiga som försöker få barn

Här kan vi som är överviktiga som försöker få barn, (oavsett om de är första eller ett försök på ett syskon) samlas och stötta varandra genom allt vad som innebär, vi som vill gå ner i vikt för att öka chanserna eller negativa resultat. 

Jag och min man försöker få ett syskon till våran dotter, vi har väl inte direkt försökt varje månad, vi har inte bara sex runt äl (vet för övrigt inte när jag har äl) vi har de när lusten faller på. Då jag har blödningar innan mens, med uppbehåll ett tag och sen kommer mensen. Så har ingen direkt koll på de längre. Men nu när dottern är 4 år så känns de dags att skaffa ett syskon och inte blir de lättare när folk runt om kring oss blir gravida, är gravida eller precis fått barn..

Visst jag är överviktig, men de va jag oxå när jag blev gravid med dottern. Försöker öven gå ner i vikt vilket inte verkar gå så bra, de händer inget alls står bara stilla. Men nu har jag gett mig sjutton på att jag även ska ner i vikt även när vi försöker få ett syskon..

• Svar på tråden Vi överviktiga som försöker få barn
  • Memsan83

Hej, tänk om denna tråd fanns då jag var sjukligt överviktig och försökte skaffa barn!
    Försöker fortfarande skaffa barn, men har tack vare en gastricbypass gått ner 80 kg på ett och ett halvt år! Visst har jag några kg kvar till normal, men är grymt stolt över mig själv!
    Har fortfarande svårt att bli gravid, har slutat i ett missfall o en bortopererad äggledare, men nu ska vi få hjälp med ivf i höst, så det är bara att hålla tummarna för att det ska fungera!

Lyckades ni bli med barn själva eller fick ni hjälp? En av mina kompisar vägde 126 kg men gick ner till 116 och blev gravid med pergotime. Ibland är det bara de lilla som behövs gå ner för att starta ägglossningen.

Hur länge har du kämpat med övervikten?

• Anonym (TS)

Jag vägde 114 kg när jag blev gravid med dottern, hon va inte planerad så henne fick vi utan hjälp.. Väger några kg mer nu än jag gjorde när jag blev gravid med dottern.. Har väl varit överviktig rätt länge, men har inte tag i de på allvar men nu har jag gett mig tusan på de.. vad är pergotime?? får man de av barmoskan? för de finns väl inte receptfritt??

• Anonym

Vissa har en gräns på pergotime vid bim 35. Det är ägglossningsstimulerande tabletter.

• Vattenmelon

Här är en till!
    Väger ca 100 kg till en längd på 163 cm  (BMI ca 38) och har försökt bli gravida i ca 1,5 år. Har PCOs också, men jag har regelbunden ägglossning och mens. Jag har gått ner ca 15 kg sedan oktober.
    Jag slutade med p-piller och fick några menstruationer efter det, men med längre och längre mellanrum. Jag sökte hjälp när jag inte mensen uteblev helt i ca fem månader. Då fick jag provera för att starta den och sedan dess har jag fått ägglossning (bekräftat med progesteronprov). 
    I vårt landsting (Västerbotten) är det BMI-gräns på 32 för utredning och 30 för behandling. Så över det så får man inte ägglossningsstimulerande alls. Om man inte går privat vill säga. Vi fick inte ens progesteronprovet via landstinget, utan var tvugna att gå privat med det också. Inklusive 40 min samtal + undersökning kostade provet ca 1400 kr.
    Nu visade det ju sig att jag hade ägglossning så jag behöver inte behandling för det, men det är ändå hårda gränser tycker jag. 

• Anonym (TS)

Vad gjorde du för att gå ner de kilona?? Några tips på hur man lyckas som bäst??

Ja de är   hårda gränser, de kan jag verkligen hålle med om.. Har ni fått nå hjälp eller väntar på hjälp?? Eller vill ni försöka själva nåt försök till??

• Anonym

Fast det är väll inte konstigt de måste dra gränserna nånstans, högre bmi är ju en risk vid graviditet också,både för mamma och barn.

• Vattenmelon
    Anonym (TS) skrev 2012-06-28 20:37:18 följande:
    Vad gjorde du för att gå ner de kilona?? Några tips på hur man lyckas som bäst??

Ja de är   hårda gränser, de kan jag verkligen hålle med om.. Har ni fått nå hjälp eller väntar på hjälp?? Eller vill ni försöka själva nåt försök till??
    Jag har kört med lågkolhydratkost. Ungefär som LCHF men med mer frukt och mycket grönsaker.
    Vi har fått lite hjälp med att bekräfta att jag har ägglossning med blodprov hos privat gyn. Om jag inte hade haft någon så erbjöd de pergotime med uppföljning. Men det är ingen fertilitetsklinik och de kan inte erbjuda så mycket tester. Så vi har inte så mycket annat att ta till innan jag gått ner i vikt. Om vi inte söker oss till en annan stad, men det är för krångligt och blir onödigt dyrt.
    Så vi försöker ett tag till. Jag har trots allt bara fått ägglossning sex gånger under de här 1,5 åren. Så man får väl jämföra det med en "normal" person som försökt i 6 mån. Och det är inte onormalt i sig att inte lyckats på sex månader.
    Anonym skrev 2012-06-28 20:38:24 följande:
    Fast det är väll inte konstigt de måste dra gränserna nånstans, högre bmi är ju en risk vid graviditet också,både för mamma och barn.
    Visst, när det gäller behandling och IVF så håller jag med dig, och där tycker jag gränserna är vettiga. Men jag tycker att man kunde väl i alla fall fått en utredning så man vet vad som är fel. Det är ju jobbigt att inte veta varför det inte funkar. Men de har BMI-gräns på även det.
  • Anonym

Vattenmelon: I och för sig men många gånger kan det ju för vissa bero på just övervikten,särskilt när man har grav och då kanske de inte vill utreda heller med tanke på riskerna. Om man inte betalar själv då såklart. Tycker nog inte heller det är konstigt. Är själv överviktig men förstår ändå tankarna.

• Vattenmelon
    Anonym skrev 2012-06-28 21:26:36 följande:
    Vattenmelon: I och för sig men många gånger kan det ju för vissa bero på just övervikten,särskilt när man har grav och då kanske de inte vill utreda heller med tanke på riskerna. Om man inte betalar själv då såklart. Tycker nog inte heller det är konstigt. Är själv överviktig men förstår ändå tankarna.
    Nja, oftast resulterar väl övervikt i ägglossningsdefekter. Men att övervikt ska ha påverkan på äggens, livmoderslemhinnan och äggledarnas kvalitet är inte bevisat vad jag läst mig till i alla fall.
    Och även om det skulle ha det så är det är ju inte övervikten i sig som orsakar problemen, utan störda hormonnivåer. Övervikt kan leda till hormonstörningar, men gör inte alltid det. Jag har till exempel inget fel på blodtrycket eller insulin-, glukos- eller lipidvärdena och inte heller något fel på mina leverenzymer trots övervikten.

Skulle jag ha igenväxta äggledare eller helt defekt livmoderslemhinna eller helt odugliga ägg så får jag inte veta detta förrän jag krympt mig.

Och det kan ju faktiskt vara så att det är fel på sambons spermier. Så är det i ca 1/3 av infertila par. Och det har då absolut inget att göra med mitt BMI. 
Svar på tråden Vi överviktiga som försöker få barn