• Anonym (dåliga mamman)

mitt barn råkade ut för en olycka, sambon skäller ut mig?

Bara kort, är jag en dålig mamma?

När barnet var 5 månader kasade hen sig ner för skötbordet, (jag vände mig om för en sekund!) slog i näsan men klarade sig fint. Jag fick panik och ringde ambulans som körde in oss mest för att jag var på skärrad. Min sambo var på jobbet då, när jag ringde honom från akuten var hans reaktion att bli arg på mig. Jag grät hysteriskt sen på kvällen för han skällde ut mig och sa att det var mitt fel.

Nu är barnet 14 månader och har precis börjat gå, det var skit kallt i vårt hus idag och jag var ensam hemma med barnet och sambon jobbar. Jag var tvungen att elda i kaminen, var jätte noga hela tiden med att se till att barnet inte skulle komma nära kaminen.
    Sen händer det, ....jag svarar i telefon... och på några sekunder tar hen sig fram till kaminen och sätter handen på sidan. Jag kastar mig fram och springer genast och spolar handen i vatten.
    Ringer 112 och en ambulans kommer, under tiden spolar jag hens hand hela tiden och försöker trösta. Ringer sambon i ambulansen och berättar kort, säger att jag ska ringa så fort jag vet. Hen har fått blåsor och andra gradens brännskador på ena handen, de lindar handen och ger smärtstillande och vi åker hem. Hen är trött och somnar på akuten och sover hela vägen hem och sen i sin säng... 

När jag berättar för sambon om hur det gick, skäller han ut mig, säger att det är andra gången nu på ett år som hen åker ambulans, att jag är oansvarig, att det är mitt fel och när jag försöker svara på det han säger så säger han att han inte vill höra mitt skitprat utan att jag bara ska hålla tyst och lyssna på hans utskällning.

Jag ringde 112 vid båda tillfällena direkt, för att få hjälp direkt och inte köra bilen in med barnet i bilstolen utan att kunna trösta.
    Jag reagerade direkt vid båda tillfällena och gjorde rätta val i båda situationerna, tänkte klart och rationellt. Båda händelserna hände när jag var själv med barnet, när jag tittade bort för en sekund även fast jag haft koll hela tiden annars.  

Men enligt min sambo är jag en dålig, oansvarig mamma och om jag inte skärper mig så vet han inte om han vågar lämna hen ensam med mig. Jag ska skämmas och han vill nu varken se eller prata med mig.

Är det rätt åt mig, borde jag gå ut i garaget och slå en spik igenom handen som straff eller kan detta hända oss alla? Hur ska jag överleva mitt dåliga samvete?

• Svar på tråden mitt barn råkade ut för en olycka, sambon skäller ut mig?
  • Anonym

Varför ringer man ambulans för småskador? Finns det inga normala föräldrar längre som själva åker in på akuten med sina barn?

• Anonym

Du kommer få massor med svar om att det kan hända den bästa. Men det tycker inte jag. Vi har kamin hemma som vi eldar i dagligen och vårt barn är inte i närheten av den. Vi har kaminskydd så att hon inte kan komma åt själva metallen. Det är oansvarigt att elda och låta barnet vara där utan tillsyn. Givetvis tar det mer än en sekund för barnet att ta sig fram till kaminen.

Sen det där med att ramla ner från skötbordet. Om du haft en hand på barnet hela tiden (som man ska) så hade inte olyckan hänt, så ja, det var ditt fel.

Men även om det var ditt fel så betyder det ju inte att du är en dålig mamma. Du är säkert en jättebra mamma men en mamma som behöva ha lite bättre säkerhetstänkande.

• Anonym

Tycker det var lite väl onödigt att ringa ambulans vid dessa tillfällena! Obestämd

• Anonym (Linda)

Du gjorde det du skulle.. Du ska inte behöva ta skit från din sambo för detta.. Det är ett barn, man hinner inte med.. Detta händer dom bästa... Lyssna inte på honom.. Du är nog världens bästa mamma :) Min son åkte ut för bron med gå stolen med så han fick limma i pannan.. Det händer så fort... Många kramar till dej.. Linda

• Anonym

Ja, det var ditt fel att tösen skadade sig, då du ej tagit ditt ansvar som vuxen och skyddat henne från fall- och brännskador!!

• Nape

Oj, kommer verkligen ambulansen och hämtar för dessa saker? Du bör nog överväga att inte överreagera så kraftigt..

Och på tal om kraftig överreaktion- din sambo kan inte skylla allt på dig såhär. Olyckor händer och kommer att fortsätta hända under barnets uppväxt. Det GÅR inte att ha full koll heeeeela tiden. Omöjligt. Min 10-åring bröt armen i maj- inte mitt fel.

Man håller koll så bra man kan och barnsäkrar hemmet. Ni kanske kan köpa en sån där barngrind till kaminen till exempel. Barnlås till knivlåda, petskydd till kontakter.

• Anonym (Linda)

Men snälla ni.. detta kan ju hända alla? eller? kart att det är tragist när sån händer.. Men ska man verkligen som sambo skälla ut en för det? Klart att han blev rädd när du ringde till han å sa att ni var på väg in.. Men ändå..
    Min son åkte ut för bron när jag låg uppe i feber å sambon var nere med pojkarna.. Den älsta öppnade dörren å lillen lyfte upp sin gåstol som han aldrig gjort å åkte rakt ner innan sambon han med... Jag klandrar inte honom för det.. Sånt händer ju..  ringde inte 112 utan åkte in själv.. Jag var lugn men inte gubben... :P

• Friedegard

Olyckor händer, man är inte nödvändigtvs en dålig förälder för det, min son har trillat ner från en ganska hög säng när han började krypa. Det var dumt av mig men jag är inte dålig förälder för det.

Däremot kan du hälsa din man att det var oansvarigt av er båda att lämna kaminen oskyddad så att barnet kunde komma åt den. Du kan inte ha ögonen på barnet hela tiden när du är hemma, ni ska nog gå igenom hemmet och kolla om det är något annat ni kan göra så att du kan slapnna av lite mer när du är hemma. 

Tycker att din man är orättvis, dessa olyckor kunde lika gärna ha hänt med honom. 

• Anonym

jag tycker det var oansvarligt. så mycket fallskador från skötborden och föräldrarna lär sig aldrig...

• Lufsan

TS du måste förstå att din sambo också är förälder till barnet och också blev rädd som du. Och det var lite oansvarigt av dig att inte ha koll på barnet på skötbordet. Men det kan hända alla. Men visa lite förstående, din sambo är självklart också rädd. Hur skulle du reagerat om det varit han som berättat? 

En dag i sänder.
Svar på tråden mitt barn råkade ut för en olycka, sambon skäller ut mig?