mitt barn råkade ut för en olycka, sambon skäller ut mig?
Bara kort, är jag en dålig mamma?
När barnet var 5 månader kasade hen sig ner för skötbordet, (jag vände mig om för en sekund!) slog i näsan men klarade sig fint. Jag fick panik och ringde ambulans som körde in oss mest för att jag var på skärrad. Min sambo var på jobbet då, när jag ringde honom från akuten var hans reaktion att bli arg på mig. Jag grät hysteriskt sen på kvällen för han skällde ut mig och sa att det var mitt fel.
Nu är barnet 14 månader och har precis börjat gå, det var skit kallt i vårt hus idag och jag var ensam hemma med barnet och sambon jobbar. Jag var tvungen att elda i kaminen, var jätte noga hela tiden med att se till att barnet inte skulle komma nära kaminen.
Sen händer det, ....jag svarar i telefon... och på några sekunder tar hen sig fram till kaminen och sätter handen på sidan. Jag kastar mig fram och springer genast och spolar handen i vatten.
Ringer 112 och en ambulans kommer, under tiden spolar jag hens hand hela tiden och försöker trösta. Ringer sambon i ambulansen och berättar kort, säger att jag ska ringa så fort jag vet. Hen har fått blåsor och andra gradens brännskador på ena handen, de lindar handen och ger smärtstillande och vi åker hem. Hen är trött och somnar på akuten och sover hela vägen hem och sen i sin säng...
När jag berättar för sambon om hur det gick, skäller han ut mig, säger att det är andra gången nu på ett år som hen åker ambulans, att jag är oansvarig, att det är mitt fel och när jag försöker svara på det han säger så säger han att han inte vill höra mitt skitprat utan att jag bara ska hålla tyst och lyssna på hans utskällning.
Jag ringde 112 vid båda tillfällena direkt, för att få hjälp direkt och inte köra bilen in med barnet i bilstolen utan att kunna trösta.
Jag reagerade direkt vid båda tillfällena och gjorde rätta val i båda situationerna, tänkte klart och rationellt. Båda händelserna hände när jag var själv med barnet, när jag tittade bort för en sekund även fast jag haft koll hela tiden annars.
Men enligt min sambo är jag en dålig, oansvarig mamma och om jag inte skärper mig så vet han inte om han vågar lämna hen ensam med mig. Jag ska skämmas och han vill nu varken se eller prata med mig.
Är det rätt åt mig, borde jag gå ut i garaget och slå en spik igenom handen som straff eller kan detta hända oss alla? Hur ska jag överleva mitt dåliga samvete?