Färdkost, tips?
En lång bilresa (ca. 17h bil) väntar de två närmaste dagarna. Nu vill jag ha tips på lätt och enkelt småplock som en ettåring kan äta på i bilen. Riskakor, russin, frukter.... annat?
En lång bilresa (ca. 17h bil) väntar de två närmaste dagarna. Nu vill jag ha tips på lätt och enkelt småplock som en ettåring kan äta på i bilen. Riskakor, russin, frukter.... annat?
Ska ni inte stanna o sträcka på benen o äta?
Menar du som mellanmål, mellan måltiderna?
Russin är det ju grymt mycket socker i, så det skulle jag hoppa över.
Men olika färska frukter kan man ju ta med; äppelklyftor, bananbitar, päronklyftor etc. Man kan ju även lägga ihop bröd med leverpastej eller annat pålägg mellan och bryta i stavar. Ärtor och majs kan man ju också plocka med.
Jag tror mer på saker att sysselsätta barnet med. Stanna för mat och snacks då och då men låt bli att småäta.
Tunnbrödsrulle med mjukost på. Går enkelt att göra under färd för den som inte kör.
Smoothies, gärna den i "påsflaska". Min ettåring älskar dem! Bra sätt att få i barnet vätska också.
Majskrokar eller smörgåskex är ju klassiker.
Lycka till med resan!
Risifrutti, frukt
jag har då aldrig märkt av att mina barn blivit sockerspeedade av russin, så alla barn kanske inte reagerar på det..
Sysselsättning också ja. Men inte så lätt det heller. Leksaker. Böcker. Vi har faktiskt en dvd med Drömmarnas trädgård och Timmy tid också. Allt är väl tillåtet när det är lång resväg.
Det är superfarlig att äta under en bilresa (alltså i bilen när bilen åker och inte stannar. Lätt att barnet sätter något i halsen och det tar för lång tid tills man får barnet ur bilbarnstolen!!!!!
Ät inte i bilen under färd!!!!!
Sysselsätt barnet med leksaker (stora som man inte kan sätta i halsen) och sånger och förhoppningsvis sover barnet också lite.