• Han087

Färdkost, tips?

En lång bilresa (ca. 17h bil) väntar de två närmaste dagarna. Nu vill jag ha tips på lätt och enkelt småplock som en ettåring kan äta på i bilen. Riskakor, russin, frukter.... annat?

• Svar på tråden Färdkost, tips?
  • La Lola

Ska ni inte stanna o sträcka på benen o äta?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Han087
    La Lola skrev 2012-06-27 09:03:13 följande:
    Ska ni inte stanna o sträcka på benen o äta?
    Självklart. En övernattning också förstås, men alltid bra att ha något extra i bakfickan att ge när orken och humöret tryter.
  • La Lola
    Han087 skrev 2012-06-27 09:05:08 följande:
    Självklart. En övernattning också förstås, men alltid bra att ha något extra i bakfickan att ge när orken och humöret tryter.
    ok....
  • Natulcien

Menar du som mellanmål, mellan måltiderna?
    Russin är det ju grymt mycket socker i, så det skulle jag hoppa över.
    Men olika färska frukter kan man ju ta med; äppelklyftor, bananbitar, päronklyftor etc. Man kan ju även lägga ihop bröd med leverpastej eller annat pålägg mellan och bryta i stavar. Ärtor och majs kan man ju också plocka med.

• Han087
    Natulcien skrev 2012-06-27 09:06:26 följande:
    Menar du som mellanmål, mellan måltiderna?
    Russin är det ju grymt mycket socker i, så det skulle jag hoppa över.
    Men olika färska frukter kan man ju ta med; äppelklyftor, bananbitar, päronklyftor etc. Man kan ju även lägga ihop bröd med leverpastej eller annat pålägg mellan och bryta i stavar. Ärtor och majs kan man ju också plocka med.
    Ja. Tack för tips. Russin får lämna då. Onödigt med socker när det är mycket stillasittande.
  • Rocket Mania

Jag tror mer på saker att sysselsätta barnet med. Stanna för mat och snacks då och då men låt bli att småäta. 

• Cornette

Tunnbrödsrulle med mjukost på. Går enkelt att göra under färd för den som inte kör.
    Smoothies, gärna den i "påsflaska". Min ettåring älskar dem! Bra sätt att få i barnet vätska också.
    Majskrokar eller smörgåskex är ju klassiker.

Lycka till med resan!

• La Lola
    Rocket Mania skrev 2012-06-27 09:08:14 följande:
    Jag tror mer på saker att sysselsätta barnet med. Stanna för mat och snacks då och då men låt bli att småäta. 
    Samma här.
  • Rocket Mania
    Han087 skrev 2012-06-27 09:08:14 följande:
    Ja. Tack för tips. Russin får lämna då. Onödigt med socker när det är mycket stillasittande.
    Russin är bra när det verkligen kniper. När det är en mil kvar och man bara vill komma fram. Men annars kan det ju skapa lite onödigt sprittande i benen
  • LHUF

jag har då aldrig märkt av att mina barn blivit sockerspeedade av russin, så alla barn kanske inte reagerar på det.. 

Tilde 080319, Hugo 110203
  • Han087

Sysselsättning också ja. Men inte så lätt det heller. Leksaker. Böcker. Vi har faktiskt en dvd med Drömmarnas trädgård och Timmy tid också. Allt är väl tillåtet när det är lång resväg.

• Rocket Mania
    Han087 skrev 2012-06-27 09:14:44 följande:
    Sysselsättning också ja. Men inte så lätt det heller. Leksaker. Böcker. Vi har faktiskt en dvd med Drömmarnas trädgård och Timmy tid också. Allt är väl tillåtet när det är lång resväg.
    DVD i bilen tycker jag är lysande. Det är ju inte så att en ettåring kan njuta av utsikten direkt så varför inte timmy och drömmarnas trädgård. Om någon av er har iPhone eller iPad kan SVTPlay med barn-TV vara en idé också (om det är inom Sverige ni ska resa?)
  • Natulcien
    Rocket Mania skrev 2012-06-27 09:08:14 följande:
    Absolut! Det tror jag också på. Uppfattade att detta var mer mellanmål som skulle ätas. Men det bästa är ju att ta med böcker och leksaker. Och vatten att dricka. Och sen stannar man när det är matdags. Glad
  • Natulcien
    Han087 skrev 2012-06-27 09:08:14 följande:
    Jag tänkte väl mest på tänderna iof...
  • Rocket Mania
    Natulcien skrev 2012-06-27 09:31:43 följande:
    Jag tänkte väl mest på tänderna iof...
    Gäller det bara vid en bilresa kan jag tycka att tänderna kan klara av det. Att ha det som vanligt snacks i tron att det är bättre än annat är däremot helt förkastligt.

Russin, chips och ostbågar är tydligen absolut värst 
  • Natulcien
    Rocket Mania skrev 2012-06-27 09:37:16 följande:
    Gäller det bara vid en bilresa kan jag tycka att tänderna kan klara av det. Att ha det som vanligt snacks i tron att det är bättre än annat är däremot helt förkastligt.

Russin, chips och ostbågar är tydligen absolut värst 
    Precis!
  • twinkies

Det är superfarlig att äta under en bilresa (alltså i bilen när bilen åker och inte stannar. Lätt att barnet sätter något i halsen och det tar för lång tid tills man får barnet ur bilbarnstolen!!!!!

Ät inte i bilen under färd!!!!!

Sysselsätt barnet med leksaker (stora som man inte kan sätta i halsen) och sånger och förhoppningsvis sover barnet också lite.  

Svar på tråden Färdkost, tips?