• Ljós

Mitt skilsmässobarn på 2,5 har det inte helt bra :-(

Jag är ensamstående mamma till en liten tjej på 2,5 år, som jag älskar och värdsätter över allt annat. Trots sin unga ålder har hon redan tyvärr gått igenom en hel del. Hennes far har svikit både henne och mig något så enormt och hon har varit vittne till allt för mycket bråk. Det har varit psykisk misshandel från hennes pappa mot mig och jag har fått börja om från början både praktiskt och själsligt.

Sedan 7 månader bor jag och hon för oss själva i en lägenhet och för 2 månader sedan började hon på ett nytt dagis, efter att innan ha gått hos dagmamma (samma sedan hon var 12 månader). Hon träffar sin pappa regelbundet, varannan helg och 1 vardagskväll/natt per vecka. Men det har inte varit så hela tiden, i perioder har han inte träffat henne så mycket.

Jag är orolig för henne, för jag tycker att hon visar signaler på misstrivsel och det är svårt att veta vad det handlar om, eftersom hon är för liten för att berätta. Hon trivs och är trygg på sitt dagis, ingen tvekan om det. Men när hennes pappa kommer och hämtar henne när jag är med, så vill hon inte krama honom eller pussa honom. Hon gömmer sig bakom soffan och man får övertala eller locka henne och göra henne glad innan hon vill följa med. Samtidigt är hon glad att se sin pappa. Så det är lite tvetydigt. Men när hon kommer hem från sin pappa så testar hon gränser och hon gråter mycket. Det är mycket känslor som hon inte vet vad hon ska göra av. Det tar en stund att få henne lugn och trygg och ner på jorden igen. Men här de sista dagarna känner jag att hon avvisar mig! När jag lämnar henne på dagis säger hon åt mig att jag ska gå! Jag har sagt till hennes pappa att han inte får lov att säga dumma saker om mig framför våran dotter och jag försöker göra samma sak. Jag pratar med henne om pappa och frågar om hon saknar honom och vill hon så ringer vi till honom och pratar lite.

I går pratade jag med en av dagisfröknarna om detta och hon sa att min dotter visar tecken på att hon bär en stor sorg och har upplevt svek. Att hon är lite utagerande med dessa känslor, specielt mot sin pappa sa hon, hon visar en vrede mot sin pappa när han hämtar/lämnar henne.

Jag känner mig handfallen, jag vet inte riktigt vad jag kan göra annat än att vara en så god, kärleksfull och trygg mamma som jag bara kan. Jag har beställt en CD-skiva utvecklad av en barnpsykolog med godnattsagor som stärker små barns självkänsla. Jag hoppas att den hjälper litegrann. Hoppas att någon av er har några tips eller råd att ge mig!

• Svar på tråden Mitt skilsmässobarn på 2,5 har det inte helt bra :-(
  • stjierna

Kan det vara att hon inte vet vad/hur hon ska känna inför sin pappa, när hon ser att du inte "tycker om" honom? Hon kanske inte förstår varför hon "ska" tycka om honom när du inte gör det, och att hon inte kan hantera de känslorna.

• Kya

Stackare. :/ det är inte lätt att vara liten och bära på en sorg! Om jag vore i din sits skulle jag slå en signal till BUP och prata med dom. Få lite handfasta tips och lite pepp av dom så man vet att man hanterar det rätt.

The road to hell is paved with good intentions.
  • stockbo

Jag önska jag skulle säga nåt bättre jag kan inte komma på nåt. Min son har varit på samma situationen och jag vet hur det känns som mor när du ser att din lilla är i sorg men de kan inte säga vad det är. Som sagt jag har mycket jag vill säga men den är fortfarande känslig ämne till mig.

Kram till dig 

• Ljós
    stockbo skrev 2012-06-27 14:05:53 följande:
    Jag önska jag skulle säga nåt bättre jag kan inte komma på nåt. Min son har varit på samma situationen och jag vet hur det känns som mor när du ser att din lilla är i sorg men de kan inte säga vad det är. Som sagt jag har mycket jag vill säga men den är fortfarande känslig ämne till mig.

Kram till dig 
    Hej Stockbo. Tack för ditt svar och din förståelse. Jag tycker att dagispersonalen är kritiskt inställda mot MIG men de har faktiskt ingen aning om vad som har hänt i mitt barns och mitt liv. Jag gör mitt allra allra bästa men känner att det inte är bra nog. Jag försöker få vardagen att hänga ihop med heltidsjobb och ensamstående, och med min släkt långt bort. Känner ibland för att ge upp och bara gråta. Kram.
  • Ljós
    Kya skrev 2012-06-27 10:41:32 följande:
    Stackare. :/ det är inte lätt att vara liten och bära på en sorg! Om jag vore i din sits skulle jag slå en signal till BUP och prata med dom. Få lite handfasta tips och lite pepp av dom så man vet att man hanterar det rätt.
    Tack för tipset, det kommer jag att göra. Jag har tänkt mig att prata med en psykolog om det.
  • Ljós
    stjierna skrev 2012-06-27 10:35:49 följande:
    Kan det vara att hon inte vet vad/hur hon ska känna inför sin pappa, när hon ser att du inte "tycker om" honom? Hon kanske inte förstår varför hon "ska" tycka om honom när du inte gör det, och att hon inte kan hantera de känslorna.
    Det kan mycket väl vara så. Givetvis ser hon igenom skådespeleriet och kan märka att där är dåliga vibbar mellan mig och hennes far, fastän jag gör mitt bästa för att vara trevlig, och håller fokus på henne så fort han är med.

Men jag kan inte tvinga mig att tycka om en man som behandlat mig så dåligt. 
  • stockbo

Hej Ljós,

Jag har försökt prata med pappan, psykolog, familjenheten, sökte kontakt familj åt min son via kommun och tingsrätten och ingen av de har hjälpte. Men jag är min sons mor och bor med honom 100% och jag vet det som är bästa för honom och jag är den ända som kan skydda honom. Pappan är sånt pappan som vill har kontakt med sin son när eller om han vill och vill inte binda sig till ett regelbundet träffa med sin son och det var ganska hård på min son att han kunde inte nå hans pappa när han vill, eftersom pappan stänger av mobilen. Min son börjat isolera sig på dagis och ändrat på sin karaktär. Och eftersom jag var på ett tuff situation också då ansökte jag för kontakt familj så att min son kan fortsätta har en vanlig familj dag. Men tyvärr jag fick nackat för kontakt familj för de sa att han är frisk och jag måste först ordnar saker med hans pappa - som inte bryr sig. 

Det var dags jag kände som att ge upp men vet att om jag gjort det, min son kommer att hamnar på ett värre situation. Jag kämpar varje dag, men det som jag ha kom på är att bygga ett stark nätverk som vi kan hjälpa varandra med vart som helst för att underlätta vardagen. Det är tuff att vara ensamstående, man jobbar 24/7 och det sliter på kropp och hjärna. 

Hang on there, and be strong for your daughter.  

Svar på tråden Mitt skilsmässobarn på 2,5 har det inte helt bra :-(