• Anonym (smått orolig)

Ni som bor nära vindkraftverk!

Hur är det att bo nära vindkraftverk?
    Då menar jag allt från nära till någon mil.
    Stör det mycket? Låter det mer än en väg?

Vi bor på ett tyst och fridfullt ställe och de funderar på att sätta upp vindkraft nu. ca 700 meter från oss. (skog omkring)
    Någon har skrämt upp oss med att vi inte ens kan bo kvar där längre. Är det verkligen så illa?

Många protesterar mot detta såklart men man kan ju inte göra så mycket åt det.
    Någon med erfarenhet som kan berätta om vi kan bo kvar i vårt drömhus eller måste flytta?

• Svar på tråden Ni som bor nära vindkraftverk!
  • Anonym

Ingen fara! Det kommer låta mindre än vad ert kylskåp surrar. Ett vindkraftverk är inte så högljutt som folk tror... Det är inga problem att stå precis nedanför ett och prata i normal samtalston. Det kommer att höras lite när det blåser kraftigt, men troligen mindre än ljudet ni redan hör från alla träd i närheten.

• Anonym (smått orolig)
    Anonym skrev 2012-06-27 11:47:37 följande:
    Ingen fara! Det kommer låta mindre än vad ert kylskåp surrar. Ett vindkraftverk är inte så högljutt som folk tror... Det är inga problem att stå precis nedanför ett och prata i normal samtalston. Det kommer att höras lite när det blåser kraftigt, men troligen mindre än ljudet ni redan hör från alla träd i närheten.
    Härligt att höra :)
    Det som många i omgivningen är oroliga för är att detta är ett naturreservat.
    Vi har kungsörnar i området och vad jag förstått så går de inte ihop så bra med vindkraftverk.

För egen skull blir jag i alla fall glad att vi kan bo kvar!
  • Anonym

Ja, att det kan störa djuren är ju supertråkigt. Människor störs däremot inte av det på så långt avstånd som 700 m, det kommer drunkna i allt annat bakgrundljud Glad

300 m är det närmaste man får bygga från ett bostadsområde, och bor man så nära så kan jag tänka mig att man börjar höra det också, men ni kan definitivt bo kvar.

• Anonym (smått orolig)
    Anonym skrev 2012-06-27 11:53:48 följande:
    Ja, att det kan störa djuren är ju supertråkigt. Människor störs däremot inte av det på så långt avstånd som 700 m, det kommer drunkna i allt annat bakgrundljud Glad

300 m är det närmaste man får bygga från ett bostadsområde, och bor man så nära så kan jag tänka mig att man börjar höra det också, men ni kan definitivt bo kvar.
    Ja, vi får hålla tummarna för de små djuren och hoppas att de kollar upp allt ordentligt!
    Men för egen del blir jag lättad! Det var visst 700 meter från tomtgränsen, så det blir kanske 1 km ifrån oss när allt kommer omkring, vilket känns lite bättre nu! :)
  • Anonym

Mina svärföräldrar bor knappa kilometern från närmaste vindkraftverk och det låter tidvis ganska så mycket från det, beroende på vind och väder. Det är aldrig helt tyst om det är igång.

Anonym skrev 2012-06-27 11:53:48 följande:

No way att det stämmer...

• Anonym (smått orolig)
    Anonym skrev 2012-06-27 19:16:40 följande:
    Mina svärföräldrar bor knappa kilometern från närmaste vindkraftverk och det låter tidvis ganska så mycket från det, beroende på vind och väder. Det är aldrig helt tyst om det är igång.No way att det stämmer...

Det är inte säkert att de ska sättas upp i alla fall, vi håller tummarna :) många protesterar särskilt med tanke på kungsörn och annat som enligt dem kommer störas. Det ska bli någon slags process eller rättegång över det hela vad jag förstått, själva är vi inte inblandade..
  • Anonym (råger)
    Anonym skrev 2012-06-27 11:47:37 följande:
    Du skämtar, jag har landställe 3 kilometer från ett 10 tal stora vindkraftverk.

Innan var det knäpptyst, när vinden kommer från väst/sydväst är det värst.

Ett tungt/dovt ljud. Ständigt. Det är inte antal decibell som är störande utan själva ljudet.

• Anonym (#1)

Oj, kan det finnas olika sorter och påverkas av hur naturen ser ut runt omkring kanske? Vi bor drygt en kilometer från tre vindkraftverk (det första en kilometer bort, de andra två lite längre) och som jag skrev ovan hörs det verkligen ingenting alls inomhus och knappt utomhus hos oss annat än när vinden ligger rakt på. Kan absolut tänka mig att tio låter mer än tre, men något dovt ljud har jag absolut inte upplevt.

• Zchimla
    Anonym (råger) skrev 2012-06-27 21:37:23 följande:
    Du skämtar, jag har landställe 3 kilometer från ett 10 tal stora vindkraftverk.

Innan var det knäpptyst, när vinden kommer från väst/sydväst är det värst.

Ett tungt/dovt ljud. Ständigt. Det är inte antal decibell som är störande utan själva ljudet.

woooooom woooooom lågt dovt brummande - jag bor inte själv vid ett vindkraftverk, men vi var på en gård och först undrade jag vad fan det var frågan om.. tills jag vände mej om och insåg att där stod ett vindkraftverk och vingslagen matchade ljudet - gick inte att ta miste på vad det var som lät
  • Anonym

Kan väl knappast tillåtas att sättas upp om det är ett naturreservat...

• Anonym (ingen fara)

Det är inte så illa, bor inte själv just intill men min pappa jobbar med vindkraftverk mm. Han tycker inte det låter alls när han ens är inuti ett vindkraftverk och förstår inte folk som klagar, han tror det är lite psykiskt att folk klagar på att de skulle störa med ett litet surrande som knappt låter mindre än en mygga ;)

• Anonym
    Anonym (ingen fara) skrev 2012-07-02 15:35:20 följande:
    Det är inte så illa, bor inte själv just intill men min pappa jobbar med vindkraftverk mm. Han tycker inte det låter alls när han ens är inuti ett vindkraftverk och förstår inte folk som klagar, han tror det är lite psykiskt att folk klagar på att de skulle störa med ett litet surrande som knappt låter mindre än en mygga ;)
    Och din pappa tjänar sitt levebröd å det. I verkligheten låter det mycket mer än en mygga!!! Löjlig jämförelse anser jag.
  • Anonym (ingen fara)
    Anonym skrev 2012-07-02 15:56:49 följande:
    Och din pappa tjänar sitt levebröd å det. I verkligheten låter det mycket mer än en mygga!!! Löjlig jämförelse anser jag.
    Vad har min pappas levebröd med det att göra? Har själv varit nära vindkraftverk eftersom jag har följt med honom då och då och kan verkligen inte minnas att det låter så att det skulle vara störande ens efter flera timmar.
  • Zchimla
    OJ Det vindkraftverket skulle jag vara mycket intresserad av att åka till - för de jag har varit i närheten av har brummat ordentligt och verkligen inte gått att missa.

Däremot skulle det inte förvåna mej det minsta om det låter _mindre_ när man är inuti - det blir ju såklart ljudisolerande då.
  • Anonym (råger)
    Mindre än en mygga ?

Vet du vad en logaritm är ?

Dvs ett vindkraftverk kan låta 40 db i vindriktningen

Logaritmen för 2 vindkraftverk (fördubbling )  är ca. 0.3 dvs 43 db

Jag har 11-12 st gigantiska stora vindkraftverk. Räkna själv.

Det byggs ALDRIG ETT kraftverk.   
  • Zchimla
    Anonym (råger) skrev 2012-07-02 19:55:29 följande:
    Mindre än en mygga ?

Vet du vad en logaritm är ?

Dvs ett vindkraftverk kan låta 40 db i vindriktningen

Logaritmen för 2 vindkraftverk (fördubbling )  är ca. 0.3 dvs 43 db

Jag har 11-12 st gigantiska stora vindkraftverk. Räkna själv.

Det byggs ALDRIG ETT kraftverk.   
      Man kan ju ha i åtanke att 50 db kan normalt väcka en sovande person
  • Anonym (arg)

En mycket kortfattad beskrivning av ett modernt vindkraftverk. Det består av ett torn på 250 ton, som sitter på ett betongfundament på 1000 ton, 3 rotorblad som vardera väger över 10 ton, ytan som rotorbladen täcker är större än en fotbollsplan, vingspetsens hastighet är 200 km/h och ljudet som avges motsvarar en motorsåg, dvs över 100 dB.

Detta anser jag störande!

Läs mer på:
    http://www.facebook.com/vindkraft
  • Anonym (ljuset)

Någon (tror det var mamma) sa att hon känner flera som bor nära vindkraftverk och det som stör mest är inte ljudet utan ljuset. Att det blir ett "flicker" i ljuset som är väldigt störande.

Svar på tråden Ni som bor nära vindkraftverk!