• Petrellie

Tips på sevärdheter kring Säffle/Ekenäs

Hej,

vi ska hyra en stuga i Ekenäs i sommar. Det ligger längst ut på spetsen/udden på en halvö i Vänern, fem mil söder om Säffle. Området är helt nytt för oss så jag tar tacksamt emot tips om "smultronställen", utflykter, restauranger osv osv i området.

Barnen som är med på resan är 2, 4, 10 och 12.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Tips på sevärdheter kring Säffle/Ekenäs
  • aj 378

Jag är Säfflebo. Har bott här i hela mitt liv och trivs bra men det finns verkligen ingenting att göra här, oavsett ålder.

• Petrellie
    aj 378 skrev 2012-06-27 16:19:39 följande:
    Jag är Säfflebo. Har bott här i hela mitt liv och trivs bra men det finns verkligen ingenting att göra här, oavsett ålder.
    Haha. Aj då. Då får vi hoppas på fint väder så att vi kan fokusera på sol och bad.

Men jag har hört att man kan ta båtutflykter från Ekenäs till t ex Läckö Slott och andra öar. Det är ingenting du vet något om?
  • Trolltrio

www.saffle.se/  Det finns en del aktiviteter man kan roa sig med

Det finns båtturer till Lurö www.lurobaten.se/omluro.html

Restauranger finns det nog inga förutom i säffle. Ekenäs har en servering bara. Säffles utbud har jag dålig koll på, men thaimat, pizza och grekiskt ska gå att få tag på. Lekpark ska det finnas en nyrenoverad modells törre, Furuskogsparken.

Ta en kik på hemsidan!

Hoppas ni får en bra semester, Ekenäs är fint.

• BuoBä

Jag vet egentligen inget om Säffle (mer än att Hasse skulle dit på semester i "På jobbet" ), men hade dödtid så jag googlade. Det här lät som att det skulle kunna vara nåt för de större barnen i alla fall:

www.saffle.se/sv/stora-nyhetsarkivet/saffle-stads-skattjakt/

Läckö slott är väldigt trevligt och utställningarna brukar vara bra för alla åldrar, så det rekommenderar jag. Turistbyrån kan säkert svara på om det finns båtturer:

www.saffle.se/sv/malgrupp/turist/

• Petrellie

Tack för tipsen!

Jag har pratat med turistbyrån nu och har lite bättre koll på läget.

Svar på tråden Tips på sevärdheter kring Säffle/Ekenäs